Zagrebačka tvrtka „ZPZ aerospace” jedina je na prostoru bivše Jugoslavije, pa i šire, koja istodobno uz remont civilnih i vojnih zrakoplova nudi i vojne avione u svojem vlasništvu za obuku budućih pilota mlaznih lovaca.
U svom zagrebačkom hangaru u Lučkom „ZPZ aerospace” drži dva primjerka G-4 supergaleba. -Supregalebove smo kupili u Crnoj Gori gdje su stajali na vojnom aerodromu Golubovci kod Podgorice. U odličnom smo ih stanju našli, s malo sati naleta.
Crnogorcima nisu trebali, a nama se ukazala prilika da dođemo do odličnih aviona – priča nam konzultant tvrtke i umirovljeni pukovnik Veljko Frlan koji je kao diplomirani inženjer strojarstva zanat i dobar dio karijere ispekao u nekad čuvenom avioremnotnom zavodu „Zmaj”, danas ZTC-u, kod Zagreba.
-Na Lučkom, gdje imamo hangar, gotovo u cijelosti smo ih remontirali i obnovili. Avionske rolls-royce motore remontirali smo u zavodu „Soko” u Bijeljini. Potom smo avione registrirali u civilni registar, kao eksperimentalne. S njih je prije transporta u Hrvatsku skinuto naoružanje, podvjesni nosači za aviobombe, a iz sjedala su izvađene piropatrone za katapultiranje – otkriva nam iskusni inženjer Frlan detalje nabave ovih i u svijetu poznatih mlaznih dozvučnih trenažera.
Priznata kvaliteta
O kvaliteti G-4 supergaleba najbolje govori podatak da su krajem 80-ih godina supergalebove razgledavali predstavnici ratnog zrakoplovstva SAD-a. Namjeravali su kupiti čak 200 komada G-4 za svoj osnovni školski zrakoplov u ratnom zrakoplovstvu. No, jugoslavensko-američki posao stoljeća prekinuo je rat.
-Jeste li ih ponudili Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu za obuku pilota? – pitamo Frlana.
-Nakon što pilot prođe obuku na supregalebu, može letjeti na bilo kojem mlaznom lovačkom zrakoplovu, od gripena do MiGa-29. Kako u HRZ-u piloti lovaca sve manje lete, te kako kronično nedostaje zrakoplov u obuci za prijelaz sa školskog pilatusa na MiG-21, ponudili smo Ministarstvu obrane avione u najam, na leasing.
Dakle, piloti da lete koliko žele, a mi da obavljamo sve poslove održavanja. Međutim, ponudu zbog nekog razloga u MORH-u nisu prepoznali. Borbeni dio HRZ-a kao da se gasi. Sada smo u pregovorima s nekoliko zemalja iz Arapskog zaljeva, ali i s Libijom čija avijacija koristi G-2 galebove – kaže Frlan.
Ova tvrtka ima podružnicu u Sloveniji. Tamo su na aerodromu Brnik nedavno remontirali dva G-2 galeba, generacija prije G-4 supregaleb. Oba su u privatnom vlasništu za letne uživancije ponosnog vlasnika. -Ti su avioni kupljeni u SAD-u i zrakoplovom transportirani na Brnik gdje imamo svoje radne prostore i halu. Koliko je to dobar avion kazuje podatak da se bez upaljenih motora može sigurno spustiti – pojašnjava Frlan.
Frlanov kolega Davorko Barušić, umirovljeni natporučnik i bivši djelatnik „Zmaja”, kaže kako supergalebovi nakon obavljenog remonta mogu letjeti 800 do 1000 sati do sljedećg remontnog ciklusa. Ova hrvatska tvrtka cilja i na remont libijskih G-2 galebova.
Zrakoplovi ove jedinstvene hrvatske tvrtke prilagođeni su za suvremene vojne standarde i obuku. Supergalebovi vojna su “srebrnina” bivše države koji i danas imaju izuzetne letne karakteristike. Prava je šteta što u vojnom vrhu ne vide priliku da unaprijede pilotsku obuku, ali i mlade zaintrigiraju za pilotski poziv.