Iako je Republika Hrvatska u potpunosti dovršila granični prijelaz s BIH kod Novih Sela, smješten u blizini državne ceste Metković-Vrgorac, vrlo je neizvjesno hoće li promet robe i putnika krenuti 1. srpnja zbog kašnjenja radova s bosanskohercegovačke strane granice kod naselja Bijača.
Suvremeno uređeni prostori budućeg prijelaza i već potpuno izgrađena i opremljena priključna cesta od nekoliko kilometara, trasirana na paneuropskom koridoru 5c, sada ne vodi nikamo, pa će na Novim Selima doslovno završavati Europska unija, odnosno schengenska granica. S druge strane međe, tek kojih stotinjak metara od dovršenog prijelaza kojega se ne bi postidjele ni bogatije zemlje od Hrvatske, tisuće su kvadrata hercegovačkog kamena i drače.
Na teritoriju BiH tek se poravnava teren i izvode grubi građevinski radovi, koji su kasnili gotovo dvije godine zbog neriješenih imovinsko-pravnih pitanja, te nepostojanja projektne dokumentacije s kojom je kočio Institut građevinarstva Hrvatske.
Poduzetnici u šoku
Iako je prostor kod Novih Sela trebao postati vrata Europe prema istoku, jer je taj prijelaz uz onaj uz Savu kod Stare Gradiške određen za carinski i inspekcijski pregled tereta, još uvijek nije izvjesno kada će zaživjeti najveća schengenska “rampa” na području Dalmacije.
Ako se prijelaz na Novim Selima ne dovrši do 1. srpnja, gospodarstvenici iz Hrvatske i BIH imat će dosta problema s prijevozom robe, a u teškoćama bi se mogli naći i putnici izvan pograničnih zona koji će granicu smjeti prelaziti samo na toj lokaciji jer će sve dosadašnje prijelaze u dolini Neretve moći koristiti samo lokalno stanovništvo.
Osim na prijelazu Nova Sela-Bijača, uvoz ili izvoz tereta po uvjetima schengenskog režima i Europske unije bit će moguć samo preko prijelaza Stara Gradiška-Bosanska Gradiška, udaljenog tristotinjak kilometara, što bi moglo izazvati enormno povećanje transportnih troškova. Stoga se svi nadaju da će se granični prijelaz ipak osposobiti do ulaska Hrvatske u EU.
Hrvatska dovodi autocestu do same granice s BiH
U tvrtki “Autoceste Federacije BiH” tvrde da bi radovi ipak trebali biti dovršeni do konca lipnja, te najavljuju da će se na terenu raditi u tri smjene kako bi se nadoknadilo izgubljeno vrijeme i uhvatili rokovi prije ulaska Hrvatske u Uniju.
Kako doznajemo u Ministarstvu financija, Hrvatska je obveze prema EU-u i svoj dio dogovora s BiH ispoštovala.
Zloguki proroci
– U izgradnju i opremanje suvremenog međudržavnog prijelaza na Novim Selima prema uvjetima schengenskog režima uložili smo 95 milijuna kuna. “Hrvatske autoceste” participirale su sa 35, a Ministarstvo financija sa 60 milijuna kuna – ističu u Ministarstvu financija, gdje ne raspolažu informacijama kada će se taj granični prijelaz otvoriti u punom profilu.
– Puštanje u promet graničnog prijelaza Nova Sela ovisi o dovršetku izgradnje spojne ceste i graničnog prijelaza na području susjedne države – kaže Sanja Bach, glasnogovornica Ministarstva.
A ako je vjerovati političarima u BiH, prijelaz i pristupne ceste dovršit će se u traženom roku.
– Prijelaz Bijača će biti gotov do 1. srpnja, kao i sve pristupne ceste. Time će biti demantirani svi zloguki proroci koji govore da se to tamo nešto radi, ali da se neće završiti i da toga neće biti – izjavio je za bosanske medije Vjekoslav Bevanda, predsjedatelj Vijeća ministara BiH, nakon obilaska gradilišta na Bijači.
Ako se ne obistine najave iz Sarajeva, administracija iz Bruxellesa morat će revidirati odluke o zatvaranju dosadašnjih prijelaza kako bi se protok robe i putnika između Hrvatske i BiH mogao normalno odvijati.