Vrgorački kamen u posljednje vrijeme postao je tražena roba. Njime se gradi makarski lukobran i dio autoceste od Maloga Prologa prema Metkoviću. Prilikom gradnje dionice Dalmatine od Ravče do Vrgorca iskopano je oko 2.804.141 metara kubnih raznoga materijala, a većinom kamena koji se odlagao najčešće uz samu trasu autoceste.
Upravo zbog toga došlo je do sudskog spora između Ive Jelavića iz Ravče i Hrvatskih autocesta. Naime, Jelavić tvrdi da je građevinska operativa koja je radila na probijanju Dalmatine po nalogu ljudi iz HAC-a odlagala materijal gdje je stigla, bez pitanja vlasnika zemljišta. Tek kada su potonji shvatili što se zapravo čini, počeli su se masovno buniti. Umirivalo ih je obećanje iz HAC-a kako će se obeštetiti. Međutim, prođe dan za danom, godina za godinom, a neki još nisu dobili ni kune za to.
‘Bez pitanja su odložili oko 100.000 kubika’
Situacija je kulminirala prije nekoliko mjeseci kada su po kamen na deponij počeli stizati kamioni kako bi se dovršio jedan dio trase autoceste prema Metkoviću. Ivo Jelavić i još neki ljudi s Ravče stali su pred kamione i svojim tijelima zapriječili im ulaz na privatno zemljište gdje se nalaze velike količine kamena.
– HAC je, bez ikakva pitanja, odložio, prema nekim procjenama, oko 100.000 kubnih metara kamena na zemljište moga strica Marka, koje koristi moja obitelj, jer je stric, još kao 20-godišnjak otišao u Australiju i ostavio nama da to obrađujemo i koristimo. Zatrpali su 12.500 četvornih metara prostora građevinskim materijalom. Kada smo vidjeli što se događa, digli smo se na noge. Međutim, te 2009. godine dolaze Ivica Pribranić i Mato Jukić iz HAC-a, zajedno s Mišom Vidovićem, te kažu kako će se ljudima isplatit šteta koja im je nastala prilikom odlaganja građevinskog materijala.
Stric mi je u međuvremenu poslao punomoć, jer su tražili da papiri budu uredni. Dvije godine poslije toga, po mojim informacijama, nekim osobama isplaćeno je oko 200.000 kuna za sličan slučaj. Pokušavao sam na sve načine razgovarati s njima kako bih riješio i moj problem, no oni nisu bili zainteresirani. Sada su se sjetili da im treba taj kamen i okrenuli kamione po njega na moju didovinu, ali budite sigurni, dok ga ne plate, neće ga dobiti – kaže Jelavić, koji je zbog toga zaradio i tužbu od HAC-a.
‘Ovo se u Australiji nikada ne bi moglo dogoditi’
Prije mjesec dana na Općinskom sudu u Metkoviću održano je i prvo ročište. U tužbi između ostaloga stoji kako izvođač radova od 30. siječnja 2013. godine zbog zastoja dnevno trpi štetu od 75.000 kuna, jer mu 60 kamiona miruje. Pritom se navodi kako jedino do tolike količine kamena mogu doći ako ga kupe u obližnjem kamenolomu po cijeni 28 – 30 kuna po kubnom metru, što bi u konačnici iznosilo sveukupno oko šest milijuna kuna.
Prije godinu i pol dana nakon gotovo sedam desetljeća provedenih u Australiji u rodnu Ravču vratio se i Marko Jelavić, kako bi sa svojom obitelji proživio umirovljeničke dane.
– Ovo se u Australiji nikada ne bi moglo dogoditi, tamo je privatno vlasništvo svetinja i zakon ga štiti – istaknuo je ovaj 90-godišnjak.
U HAC-u se pozivaju na Zakon o rudarstvu, ističući kako je građevinski kamen mineralna sirovina u vlasništvu RH, te da je država HAC-u dala na raspolaganje višak materijala koji je nastao probijanjem autoceste.