Izložba „Boreli – otkup obiteljske ostavštine” otvara se u prostoru Gradske lože 2. svibnja i moći će se pogledati do 21. lipnja, a organizator je Narodni muzej.
– Izložbom „Boreli – otkup obiteljske ostavštine”, javnosti će se prezentirati dio predmeta iz obiteljske ostavštine koju na otkup Narodnom muzeju Zadar nudi gospodin Goran Borelli, izravni nasljednik obitelji, kazali su iz Narodnog muzeja.
Obitelj Borelli zauzima istaknuto i važno mjesto u zadarskoj, dalmatinskoj i hrvatskoj prošlosti 17., 18., 19. i 20. stoljeća. Iz te ugledne obitelji čiji korijeni sežu do Bologne, odakle su prije više od 300 godina stigli u Dalmaciju, potekli su i neki gradonačelnici, vojskovođe, umjetnici, poljoprivredni stručnjaci, dobrotvori, osnivači Prirodopisnog muzeja, a neki pripadnici obitelji bili su članovi Carevinskog vijeća. U Zadru su koncem 18. i početkom 19. stoljeća izgradili palaču u današnjoj „Ulici plemenite obitelji Borelli zadarskih domoljuba”. U 18. stoljeću dio obitelji doselio se u Vranu, a imali su palaču i posjed u Svetom Filipu i Jakovu.
Zbirka koja se nudi na otkup jedinstvena je po svom sadržaju i značenju za povijest grada Zadra, ne samo radi toga što su njegovi preci imali važnu ulogu u tom gradu nego i zbog količine i raznovrsnosti predmeta koji su u njoj okupljeni.
Zbirka je raznovrsna i može se podijeliti u nekoliko cjelina.
Prevladavaju obiteljski portreti nastali od 18. do 20. stoljeća. Na njima su prikazani brojni članovi obitelji u vrijeme njezina gospodarskog, političkog i kulturnog uspona. Prikazani su dakle protagonisti zadarske i dalmatinske prošlosti toga vremena. Autori minijatura nisu poznati, ali to ne umanjuje povijesno značenje portreta, tim više što su u zbirci predstavljeni različiti članovi obitelji. Među monumentalnim portretima izdvajaju se portreti Francesca/Franje Borellija i njegove supruge Antonije rođ. Cattani Jorjeti koje je 1885. godine izradio Ivan Skvarčina (1825.-1891.), najznačajniji slikar sredine 19. stoljeća u Dalmaciji.
Obiteljske portrete u prvoj polovici 20. stoljeća izradio je vješto i znalači slikar Narcis Burić (1893.-1950.). Zbirka portreta obitelji Borelli iznimno je rijetka jer uključuje brojne članove različitih generacija, od rodonačelnika Barula/Barolomea do Manfreda II. i Mirka Borellija, dakle u rasponu od sredine 18. do sredine 20. stoljeća. Ni jedna druga plemićka i građanska obitelj u Dalmaciji nije uspjela sačuvati tako cjelovitu zbirku obiteljskih portreta na jednome mjestu.
Jednako su dragocjeni i dokumenti. Među njima je posve rijetka, u kožu uvezana, oslikana i portetom dopunjena diploma padovanskoga sveučilišta koju je dobio zadarski plemić Grgur Calcina 1646. godine. (obitelj izumrla u 18. stoljeću). Poznato je samo nekoliko sličnih diploma iz kasnoga 17. i ranog 18. stoljeća koje se čuvaju u Arheološkom muzeju u Splitu, a pripadale su članovima obitelji Doimi i Radossi.
Dvije knjige uvezanih dokumenata kojima mletačka vlast i dužd daju Vranski posjed obitelji Borelli sredinom 18. stoljeća, a koji je 1818. godina potvrdila i Austrija, nemaju usporedbe u dalmatinskim privatnim zbirkama. Osim dokumenata u knjigama su i crteži posjeda što ga je izradio mletački vojni inženjer G. B. Lodoli. Sve su navedene knjige umjetnički opremljene i uvezane.
U zbirci su sačuvani i drugi rukopisi te tiskane knjige poput bečkoga izdanja glasovite povjesnice „O kraljevstvu Dalmacije i Hrvatske” Ivana Lucića.
Jedinstveni su i pečati masonske lože u Zadru tim više što je Andrija/Andrea Borelli bio središnja ličnost masonske ideje u Dalmaciji početkom 19. stoljeća.
Od obiteljskih predmeta treba izdvojiti i gipsani model s kraja 19. stoljeća za monumentalnu palaču Borelli na Rivi koja je srušena u savezničkim bombardiranjima Zadra tijekom II. svjetskoga rata. To je jedini takav sačuvani primjerak u Dalmaciji.