Za 506 kuna, koliko će četveročlana obitelj putujući na odmor ovog ljeta automobilom od Splita do Staroga Grada na Hvaru (putnici: 188 kuna, automobil: 318 kuna) platiti samo za prijevoz u jednom smjeru, mogu se odmarati cijeli tjedan u luksuznom apartmanu na grčkom poluotoku Sitonija ili u poznatom Marmasu, i to s uključenim autobusnim prijevozom do ljetovališta!
Tamo je, naime, u cijelom lipnju oglašeno odmaranje u apartmanima po cijeni od samo šest do osam eura po osobi, a odmor od sedam noći s putovanjem autobusom iz susjednih zemalja stoji nevjerojatnih 68 eura po osobi. U špici sezone, srpnju i kolovozu, taj se iznos za isti aranžman penje na 128 eura za deset dana boravka i putovanje.
S takvim tržišnim nadmetanjem u ovogodišnju utakmicu ulazi hrvatski turizam, kojemu se istodobno sa svih državnih razina tepa i povlađuje, sve su oči uprte u devize koje će zemlji donijeti sezona, ali se isto tako podižu i cijene brodskog prijevoza i tako onemogućava ravnopravna borba otočnog turizma s konkurencijom.
Naime, uzaludna su nastojanja otočnih hotelijera, privatnih iznajmljivača, agencija i turoperatora da svojim sniženjima, akcijama i posebnim popustima učine škoje atraktivnijim gostima, kada sve to pada u vodu pri prvom susretu gosta s cijenom brodskih karata za otoke.
Ključne pruge
Domaći i inozemni putnici i ovog ljeta, naime, mogu računati na već tradicionalno sezonsko poskupljenje trajektnih karata od 20 posto koje bi trebalo stupiti na snagu 1. lipnja. Budući da domaći brodari tijekom tri ljetna mjeseca imaju jedinu pravu priliku za financijsku žetvu, nove će cijene očekivano istaknuti sve kompanije, ali više od 90 posto ukupnih prihoda slit će se u blagajnu “Jadrolinije”, koja drži sve ključne turističke pruge osim one koja povezuje otok Rab s kopnom.
Tako će četveročlana obitelj s automobilom od Splita do Vele Luke na Korčuli platiti 770 kuna (putnici: 240 kuna, automobil: 530 kuna), a kako se s otoka moraju i vratiti, iznos troška penje se na oko 200 eura.
Za taj novac mogu avionom otići u Tunis ili tursku Antaliju u predsezoni i uživati tjedan dana u “all inclusive” hotelskoj ponudi! Ako ta ista četveročlana obitelj s automobilom poželi odmor na Visu, od Splita do Visa platit će 586 kuna (putnici: 216 kuna, automobil: 370 kuna) u jednom smjeru, što znači da za taj iznos mogu u petodnevni autobusni obilazak gradova sjeverne Italije od Firence, preko Pise do Bologne ili u sedmodnevni boravak u turskom ljetovalištu Kusadasi, u hotelu s tri zvjezdice, do kojega će stići autobusom čija cijena je uračunata u taj iznos. A na tržištu isti gosti biraju između takvog odmora baš kao i ovog našeg na Visu, Hvaru, Korčuli…
Priče o ljepoti obale, očuvanoj prirodi i čistome moru gube na značenju kada turist u ruke uzme kalkulator, a u podsvijesti mu je recesija i sve niža plaća. SEnD Turizam na našim otocima sa svakim je novim poskupljenjima brodskih karata jednu milju udaljeniji od potrošača – kaže Selimir Ognjenović, vlasnik ID Riva Toursa iz Münchena, najvećega turoperatora specijaliziranog za putovanja u Hrvatsku, koji u svojim programima posebno stimulira goste za odlazak na otoke.
Osjećaj prevare
– Mi smo još krajem prošle godine tiskali i objavili kataloge u stotinama tisuća primjeraka sa svim cijenama, pa tako i brodskima. Svaki naš gost koji, kada stigne u Hrvatsku, vidi da cijene katamarana nisu one koje smo mi objavili, ima se pravo osjećati prevarenim, a Nijemci to nipošto ne vole. Mi u Hrvatskoj još nemamo takvu navalu turista na otoke da bismo ih cjenovno “tjerali”, a upravo to sada činimo. U našim aranžmanima svakom gostu koji ide na bilo koji hrvatski otok tjedan dana, dajemo besplatnu brodsku kartu u oba smjera, kako bismo ih potaknuli na odmor na otoku od kojeg zaziru zbog dodatnih troškova prijevoza.
Uzeli smo taj trošak na sebe i on nas stoji oko 60 tisuća eura u ovoj godini, ali s poskupljenjima nismo kalkulirali. Predsezona nije vrijeme ni za kakva poskupljenja turističkih usluga jer to gosti doživljavaju kao “deranje” u trenutku kada su već uplatili odmor – kaže Ognjenović.
Da otoci nisu atraktivni ni za jednodnevne obilaske sa sadašnjim cijenama prijevoza, govori činjenica da bi mladi turistički par s motociklom od Splita do Visa trebao platiti 198 kuna (putnici: 108 kuna, motocikl 90 kuna), a roditelji i jedno dijete do 12 godina s automobilom od Splita do Supetra 237,5 kuna (putnici: 81,5 kuna, automobil 156 kuna).
Koliko turističkim agencijama poskupljuju svi otočni aranžmani zbog prijevoza, najbolje govori činjenica da, kada se turistički autobus s 54 sjedala od Splita do Staroga Grada ukrca na trajekt, to košta – 2350 kuna, u što nije uračunata pojedinačna karta koju svaki putnik mora platiti.
Koliko god to lošu sliku o nama ostavljalo kod stranaca, toliko je kod domaćih gostiju putovanje na otok postalo rijetkost upravo zbog visokih cijena prijevoza koje malo tko sebi može ili želi priuštiti. Jer, putovanje iz Zagreba do Lastova autocestom i trajektom jednu obitelj košta oko 1300 kuna (gorivo, cestarina, brodske karte), a za taj novac može uplatiti sedam dana apartman negdje na jadranskom priobalju i uštedjeti značajan dio troškova.