Nastavlja se štrajk u Croatia Airlinesu. Novi pregovori nisu donijeli rezultate jer ne popušta ni jedna ni druga strana. Uprava je danas odustala i do sad ponuđenih ustupaka, a piloti i stjuardese poručuju: idemo do kraja! Četvrti je dan štrajka, a pred Upravnom zgradom Croatia Airlinesa u Buzinu slika ista. Prosvjedna šetnja, transparenti, zviždaljke i podrška pregovaračima. I za Upravu prigodni bećarac.
Uprava: Nema mućki!
“E moj Kučko što si to zamućko, e moj Kučko što si to zamućko. Pa za svirca ostavio Širca, pa za svirca ostavio Širca”, pjevali su piloti i stjuardese.
Nikakvih mućki nema – tvrdi Uprava. Prozvani član Zlatko Širac kaže kako je jedini uvjet bio prekid štrajka kako bi se nastavili pregovori oko novog kolektivnog ugovora. Produljena primjena starog za vrijeme trajanja pregovora, koju traže sindikati, ne dolazi u obzir.
“Jer to čini veću štetu nego što je šteta koja nastaje štrajkom i dugoročno nas vodi u situaciju da ćemo odstupiti od planiranih ušteda, da nećemo zatvoriti plan restrukturiranja i u konačnici dolazimo u situaciju stečaja”, kaže Širac.
Sindikati: Uprava ne želi dijalog nego ultimatum
Sindikati pak tvrde suprotno: štrajk generira višemilijunske gubitke, u par dana, procjenjuje se da je avioprijevoznik pretrpio štetu veću od 3 milijuna kuna, puno veću nego što su sindikalna potraživanja. Na prekid štrajka su bili spremni, kažu, kao i na manji broj slobodnih dana i godišnjih odmora, ali ne i na manje plaće.
“Mi od 2007. nismo tražili povećanje primanja, a sve s ciljem da se ne povećavaju troškovi. Sada mi hoćete reći da nakon 2007. još moram pristati na smanjenje primanja jer nitko nije sposoban voditi tvrtku. Ne možete nekoga gaziti i pritiskati na silu pa očekivati da će vas on razumijeti. Ako želite dogovor morate se staviti u ravnopravnu poziciju”, poručuje Zoran Keser iz Sindikata prometnih pilota.
Uprava je danas odustala i od do sad ponuđenih ustupaka. Objašnjavaju kako su oni vrijedili do srijede u ponoć. Sinidkatima je pak to još jedan pokazatelj kako šefovi ne traže socijalni dijalog već daju ultimatum.
Linić: Mogli smo zatvoriti CA prije tri mjeseca
Uprava radnike stavlja pred zid i odbija razgovarati. Drugim riječima, to nisu razgovori, to nije razgovor dva socijalna partnera, to su jednostrane prijetnje”, kaže Ivana Lojo iz Sindikata kabinskog osoblja. Prijetnji nema, poručuje Širac, koji je još jednom apelirao neka prevlada razum.
“Prekinite štrajk, vratite se u pregovore. Možemo ih vremenski ograničit, pa ako ne postignemo kompromis opet im je otvoren put za daljnje industrijske akcije”, kaže Širac. No, štrajk se nastavlja i tijekom vikenda, a nova prilika za kompromis je tek u ponedjeljak. Do tada i ministar financija Slavko Linić upozorava:
“Mi smo prije tri mjeseca mogli zatvoriti Croatia Airlines, ja bih u proračunu prihodovao ogromne novce na taj način što bi prodali linije, ljude poslali doma i ne bi imali nacionalnu kompaniju. Pilot koji prevozi putnike ne može bit na platnom spisku u državnom proračunu! Ako ga ne uspijemo ubijediti, otići će u stečaj”, poručuje Linić.
CA: Isprike putnicima
Iz Croatia Airlinesa su priopćili da se putnicima ispričavaju zbog neugodnosti koje će tijekom vikenda prouzročiti nastavak štrajka pilota i stjuardesa koji danas nisu uspjeli postići dogovor s Upravom…
Iz CA ističu da Sindikat kabinskog osoblja zrakoplova (SKOZ) i Hrvatski sindikat prometnih pilota (HSPP) ne pristaju na uvjete ponuđene aneksom kolektivnog ugovora, unatoč tome što im je Uprava ponudila “maksimalne moguće ustupke”. Smatraju kako sindikati nisu voljni obustaviti štrajk i pristupiti daljnjim pregovorima, te da nisu spremni učiniti ustupke i barem djelomično odstupiti od svojih zahtjeva.
“U prilog tome ide i činjenica da su SKOZ i HSPP uvjetovali prekidanje štrajka i nastavak pregovora produljenjem svih prava iz prijašnjega kolektivnog ugovora, što je poslodavcu krajnje neprihvatljivo jer je upravo kolektivni ugovor predmet razgovora i prijepora. Croatia Airlines ne može pristati na trenutne zahtjeve sindikata jer bi tako pristao na dugoročne i značajne gubitke, koji bi mogli ozbiljno ugroziti proces restrukturiranja, odnosno opstojnost kompanije”, naglašavaju iz kompanije.
Što ako letite sutra?
Ističu kako su spremni nastaviti razgovore s predstavnicima HSPP-a i SKOZ-a, ako dva sindikata pokažu spremnost za prekid industrijske akcije i tako omoguće normalizaciju prometa. U interesu im je kažu, da se štrajk što prije završi zbog značajnih financijskih šteta koje uzrokuje, koje su nakon četvrtog dana štrajka, u ukupnom iznosu veće od četiri milijuna kuna. “Ako industrijska akcija SKOZ-a i HSPP-a potraje, nije isključeno kako će kompanija biti primorana pristupiti i krajnjim mjerama, kao što je prodaja zrakoplova, što posljedično može uzrokovati povećanje tehnološkog viška zaposlenika”, poručuju iz CA. Obzirom na nastavak štrajka, upozoravaju da će se međunarodni i domaći redoviti letovi i dalje se obavljati prema izmijenjenom redu letenja.
Očekuje se djelomični poremećaj prometa jer će se većina putnika prevoziti zrakoplovima Croatia Airlinesa prema redovnom redu letenja, a jedan dio putnika zrakoplovima partnerskih kompanija, odnosno unajmljenim zrakoplovima. Za sutrašnje letove ukupno je predbilježeno 5800 putnika.
Sve informacije o smanjenom opsegu letenja i točan raspored svih letova objavljeni su na internetskim stranicama www.croatiaairlines.hr. Putnicima su na raspolaganju besplatni telefon 0800 7777 te telefoni Kontakt centra (+385 1) 6676 555 i 062 500 505, na kojima mogu dobiti detaljnije informacije o letovima i uvjetima putovanja tijekom štrajka. Radno vrijeme kontakt centra za vrijeme trajanja štrajka je od 7 do 21 sat.
Iz kompanije napominju da svi putnici koji su rezervirali ili kupili kartu za neki od letova u vrijeme štrajka moći će je zamijeniti bez nadoplate.