Boženko Jelić, autor projekta Jadranski podmorski tunelski mostovi danas je u Maloj vijećnici Zadarske županije predstavio Idejno rješenje povezivanja kopnenog dijela županije i otoka zadarskog arhipelaga podmorskim tunelskim mostovima uključujući postojeću i novoplaniranu cestovnu infrastrukturu. Istom je prilikom predstavljena i Predinvesticijska studija o isplativosti ulaganja u projekt.
Od Gaženice do Ugljana
‘Prvi korak u realizaciji ovog projekta bilo bi spajanje Gaženice kao prometnog čvorišta i otoka Ugljana tunelom dužine 4,8 km. Plan predviđa i tunel koji bi otok Ugljan spojio s Ižom, a Iž s Dugim otokom. Ta dva tunela bila bi dugačka oko 3,9 km. Projekt obuhvaća i gradnju novih cesta na otocima i to na Ugljanu i Ižu u duljini od 3 km, a na Dugom otoku 1,5 km.
Jedno gradilište za sve tunele
Na jednom bi se gradilištu, primjerice Nauta Lamjani gradili montažni dijelovi koji bi se spuštali u more te se postupno spajali u tunel. Tunel ne bi bio na morskom dnu već dva do tri metra iznad dna što smanjuje troškove izvedbe radova, ai ekološki je prihvatljivije. Brodovi će bez problema moći prolaziti iznad tunela uključujući i one velikog gaza. Tuneli imaju presjek magistralne prometnice, stazu za evakuaciju, a ostavljena je i mogućnost da se kroz tunel provedu vodovodne cijevi, kazao je Jelić ustvrdivši kako izgradnja podmorskih tunela nije ništa novo u svijetu graditeljstva.
Jednostavno, sigurno, jeftino
‘Taj projekt je vrlo jednostavan siguran i jeftin. U usporedbi s mostom i efikasniji. Vrijeme mostova je prošlo. Mi više nemamo otoka koji su blizu obale da bi se to moglo povezati mostom, jedino rješenje je ovo koje sad ja nudim. Da bi se sve pokrenulo, a riječ je o državnoj infrastrukturi, projekt prvo mora ući u županijske planove, pa to mora prihvatiti ministarstvo, a onda država mora reći ‘mi to hoćemo’. Kada se to dogodi, ja ću reći ‘mi to znamo’ i mi ćemo to napraviti, kazao je Jelić tijekom prezentacije.
Višestruko povoljnije od mosta
‘Gradnja po tom pitanju može početi već sutra, a za tri do pet godina Zadar može biti tunelom povezan s Ugljanom.’Isto toliko vremena predviđeno je za povezivanje kopna s Pelješcem, a ova zadarska dionica je dva puta duža. Kad bi se umjesto mosta Pelješac s kopnom spajao tunelom onda bi cijena bila tri do četiri puta povoljnija, kategoričan je Jelić.
Procjena je da projekt tunelskog spajanja Zadra s otokom Ugljanom stoji milijardu i 350 milijun kuna, a kako bi se montažni dijelovi radili na istom gradilištu, odnosno gradnja svakog novog tunela ne bi podrazumijevala novo gradilište, broj osoba koji bi zahvaljujući ovom poslu dobio posao ne bi bio znatan.
Zadarski župan Stipe Zrilić uvjeren je u uspjeh projekta.
Zrilić: Nećomo ostati u tunelu u sred mraka
‘Realizacijom projekta ovaj naš otočni prostor i čitava Zadarska županija dobili bi jednu novu dimenziju. Zato pozivam nadležna ministarstva da nas prate u našim idejama da nas podržavaju jer mi sredstava za realizaciju nemamo. Tražimo potporu ministarstava i istovremeno pripremamo projekt za sredstva Europske unije, kazao je župan i prokomentirao skepsu ministra Zorana Milanovića koji je HDZ -u nadjenuo naziv tunelska stranka.
Dodatnih pola milijuna kuna za projekt
‘To je politikantstvo. Mi nećemo zapeti u tunelu usred mraka! I premijer i njegovi ministru znaju da je ovo vrijedan projekt. Ministarstvo zaštite okoliša je u kontaktu s nama i ono će nama pomoći u izradi Studije utjecaja na okoliš što je važan sljedeći korak. Uvjeren sam da će i i ona pokazati opravdanost projekta koji je ozbiljan i u kojega ne bismo išli da se nismo dobro informirali od strane struke, rekao je Zrilić te dodao kako je Zadarska županija uz dosadašnji oko 200 tisuća kuna izdvojenih za idejno rješenje i predinvesticijsku studiju osigurala u proračunu za daljnji razvoj ovog projekta dodatnih pola milijun kuna.