Više razgovora o apstinenciji i prirodnim metodama reguliranja trudnoće u osmom razredu osnovne škole, kao i malo detaljnija razrada kontroverzi vezanih uz istospolne brakove, stigmatizaciju i diskriminaciju seksualnih manjina, transseksualnost i slično u trećem razredu srednje škole – to bi, u najkraćem, bile rijetke novosti koje će donijeti najnovija verzija programa zdravstvenog odgoja koji od jeseni ponovno ulazi u škole.
Osim toga, škole, unatoč protivljenju i zahtjevima dijela javnosti, neće ponuditi dva izborna programa ZO-a, nego samo jedan i to obvezan za sve učenike. To se, naime, može iščitati iz najnovije Odluke o donošenju nastavnog plana i programa zdravstvenog odgoja za osnovne i srednje škole, objavljenoga 23. kolovoza u Narodnim novinama. U odluci nema svih pojedinosti i mogućih izmjena sadržaja programa zdravstvenog odgoja, ali su navedene teme, ishodi i ključni pojmovi s kojima će se djeca od jeseni susresti na satu ZO-a.
Detalje Ministarstvo obrazovanja Željka Jovanovića i Agencije za odgoj i obrazovanje čuvaju za srijedu, kada će i službeno predstaviti program te tri priručnika za nastavnike za dodatne sadržaje ZO-a koji će se podučavati unutar sata razredne zajednice: po jedan za učenike razredne nastave od 1. do 4. razreda, jedan za predmetnu nastavu od 5. do 8. razreda te onaj za srednjoškolce. No, iz Odluke se čini da velikih promjena programa ZO-a, čak ni spornoga IV. modula Rodna/spolna ravnopravnost i odgovorno spolno ponašanje, kako sadržajnih, tako ni koncepcijskih, neće biti.
‘Pojačano’ o apstinenciji
Dakle, djeca u četvrtom razredu osnovne škole doznat će koja je razlika između roda i spola, u petome će biti obaviješteni da je masturbacija sastavni dio ljudske spolnosti i da nije štetna, dok će u šestom naučiti prepoznavati raširenu seksualizaciju medijskih sadržaja, poput erotskih fotografija u časopisima na kojima se uglavnom pojavljuju žene.
U sedmom razredu bit će upoznati s pojmovima homoseksualizma, pedofilije i incesta, a u osmome će doznati sve o kontracepciji, uz kako se najavljivalo, ‘pojačanje’ informacija o apstinenciji, odnosno prirodnim metodama sprječavanja začeća, a u okviru sata biologije i povezivanju menstruacijskog ciklusa s plodnim i neplodnim danima. Iako su ove promjene nakon provedene javne rasprave u lipnju i srpnju neki članovi povjerenstva i najavljivali, u javnosti se taj potez Ministarstva tumačio kao popuštanje konzervativnim krugovima i Crkvi.
Razgovori o abortusu
Također, navodno nije točna informacija da se o gay populaciji neće učiti u osnovnoj školi. Vjerojatno će ostati rješenje iz dosadašnjih radionica, prema kojemu se u sedmom razredu u okviru sata Komunikacija o spolnosti nastavnike upozorava da se tijekom razgovora s učenicima kao asocijacije mogu pojaviti i pojmovi homoseksualnost, pedofilija i incest. U tekstu radionica ponuđene su definicije tih pojmova koje izražavaju neutralan stav o homoseksualnosti, ali osuđujući u slučaju pedofilije i incesta.
U prvom razredu srednje škole učenici će biti upozoreni na negativan utjecaj pornografije, dok će u trećem srednje u okviru tema Brak, roditeljstvo i obitelj moći razgovarati o abortusu, odnosno usporediti medicinska, religijska i feministička stajališta o prekidu trudnoće. Također, u tome razredu više će se govoriti o suvremenim promjenama vezanima uz brak, poput porasta broja rastava braka ili kontroverzi veznih uz istospolne brakove, transseksualnosti itd.
Uopće, kako neslužbeno doznajemo, nema prevelikih razlika između tekstova radionica ZO-a i nove verzije programa, a ministar Željko Jovanović ionako je više puta isticao kako Ustavni sud nije ‘srušio’ sadržaj programa, nego proceduru donošenja. Već su tekstovi radionica, objavljeni u ožujku ove godine, donekle amortizirali kontroverzne dijelove prvotnog programa, odnosno kurikuluma, iz kojega je posebno žestoko napadana popratna literatura u kojoj su, među ostalim, stajale rečenice poput “ja sam muškarac s vaginom”. Ni u radionicama, ni u novoj verziji programa, tih i sličnih rečenica nema.
Program je i dalje koncepcijski podijeljen na četiri modula – Živjeti zdravo, Prevencija ovisnosti, Prevencija nasilničkog ponašanja te Rodna/spolna ravnopravnost. ZO će se podučavati kroz postojeće predmete poput biologije, prirode, tjelesne i zdravstvene kulture, a dodatni sadržaji i kroz 10 do 12 sati razredne zajednice godišnje, izuzev u četvrtom razredu srednje škole kada će zauzeti samo četiri sata godišnje i to bez dva modula – o prevenciji ovisnosti te onaj o rodnoj i spolnoj ravnopravnosti.
Ispunio preduvjete
Uopće, sporni četvrti modul oko kojega je izbilo najviše sukoba, godišnje će se predavati samo dva do pet školskih sati: u prvom i drugom razredu osnovne škole ga i nema, kao ni u četvrtom srednje, dok je najviša satnica predviđena za treći srednje, ukupno pet sati godišnje. Objavom odluke u Narodnim novinama, kao i prethodno provedenom javnom raspravom u lipnju i srpnju, ministar Željko Jovanović i formalno nastoji ispuniti preduvjete koje je Ustavni sud tražio kao obvezne prije nego program (ponovno) uđe u škole. Međutim, hoće li sadržajno zadovoljiti različite ukuse, druga je priča, kao i ona da su se već javili nezadovoljni roditelji koji mu zamjeraju da program ponovno predstavlja samo četiri dana prije početka nove školske godine.