Kada je šibenski odvjetnik Ivan Rude prvi put stigao u Nauta Lamjanu, u remontnom brodogradilištu zatekao je trojicu čuvara: okolo je rasla trava, očajni radnici sazivali su konferencije za novinare, za kriminal prozivali bivše uprave, pisali tužbe državnim odvjetnicima i dopise ministarstvima sizifovski čekajući neisplaćene plaće.
Nitko od njih nije pravovremeno reagirao, pa je budućnost lamjanskog škvera još uvijek maglovita i opterećena s pregršt sudskih postupaka i hipotekama od čak 30 milijuna eura. Bilo je jasno da hrvatsko gospodarstvo neće živnuti spašavanjem malog škvera iz Kali za koje su životno zainteresirani bili jedino njegovi radnici.
Bila je to klasična priča o propasti i stečaju malog poduzeća u velikim igrama s vrijednim i atraktivnim zemljištem. A onda se dogodilo nešto neuobičajeno: grupa radnika je vraćena na posao, a sindikalni povjerenik Mario Košta javno je pohvalio novog stečajnog upravitelja!
– Rude je pokrenuo proizvodnju, radnici su se odazvali i bili spremni doslovce metlama čistiti škver, skupljati i čistiti preostalu opremu. Nakon dvije godine suše, dobivamo plaću, minimalnu, ali redovitu. Sada uspijevamo pokriti troškove i plaće za 20 radnika koji će za koji dan dobiti i četvrtu plaću, najavljuje Mario Košta, ponavljajući da je ključno bilo imenovanje novog stečajnog upravitelja:
– Upozoravali smo na to, ali nas nitko nije slušao, a sada nam se probudila nada da je moguć opstanak – kaže Košta.
U buđenje škverskog optimizma uključen je i Ivo Baljkas, nekadašnji direktor šibenskog brodogradilišta koji sada vodi proizvodnju u Lamjani:
Turistički brodovi u punom pogonu
– Izvan smo sezone dizanja brodova, jer su turistički brodovi još u punom pogonu. Digli smo nešto ribarskih brodova i pripremali se za prihvat turističkih, obnovili smo internet stranicu na kojoj smo podsjetili da možemo prihvatiti i platforme.
Na Ugljanu i Pašmanu je 60-ak ribarskih brodova, interes za naše usluge postoji i imamo dosta dobre najave. Za nastavak posla su zainteresirani i radnici i vlasnici brodova i lokalna politika – kaže Baljkas, ne želeći zaći u ishod stečaja i procjenu „poslovne budućnosti”.
Važno je, dodaje Baljkas, da radnici imaju plaću, imaju ugovore i zdravstveno osiguranje, da strojevi imaju potrebne certifikate.
Stečajni upravitelj Ivan Rude svjestan je da veliku opasnost za Nauta Lamjanu predstavljaju brojne sudske parnice i ogromne hipoteke koji mogu bitno zakomplicirati provođenje stečajnog postupka, ali se nada razumijevanju ministara i države kojoj škver sada uredno plaća koncesiju.
– Ti radnici su stručni, vrijedni, korektni i pošteni ljudi koji znaju svoj zanat i zaslužuju svoja radna mjesta. Remontno brodogradilište može biti stabilan sustav s tržišno potvrđenim poslom na kojemu je moguće zaposliti tridesetak radnika i najmanje toliko, a teoretski i stotinjak kooperanata. Ali, sustav se na zdravim osnovama tek uhodava, a mi trebamo financijsku stabilizaciju.
Potom ćemo razgovarati s vjerovnicima i nadležnim ministrima koji još nemaju precizan stav o budućnosti Nauta Lamjane, a ja se nadam da bi uz pametnu politiku ova priča mogla završiti za godinu dana – kaže stečajni upravitelj Ivan Rude, najavljujući da bi u „listopadu trebali biti definirani koraci za okončanje stečaja”.
Načelnik Vidov: Spreman sam lobirati kod ministara!
Za Kali je vrlo važno što je proizvodnja pokrenuta i što se brodovi dižu, prvo ribarski, ali doći će i turistički i svi ostali brodovi.
Svim ćemo se silama truditi da se to očuva, više ne bi smjelo doći do prekida proizvodnje. Podržavam stečajnog upravitelja i pravac u kojem vodi stečaj i spreman sam za budućnost škvera lobirati i kod nadležnih ministara, jer su nam ribarstvo i prerada od ključne važnosti i za Kali i za Zadarsku županiju – kaže Duško Vidov, načelnik općine Kali.