Imate veliki stan, a živite sami u njemu? Iznajmite povremenim gostima jednu sobu s kupaonicom. Odlazite na duže putovanje, a stan vam ostaje prazan i nečuvan? Oglasite ga za iznajmljivanje dok vas nema. Neko vrijeme vam neće trebati vaš osobni automobil? Iznajmite ga onima koji dolaze u vaš grad na odmor. Vaša jedrilica ili sportski brodić stoje veći dio godine vezani u marini jer za taj hobi više nemate vremena? Javite se agenciji koja će naći turiste koji žele baš takav brod na svojem odmoru.
“Iznajmljivanje svega što imate ili znate, a ne koristite, može platiti vaše račune ili vaše sljedeće putovanje”, moto je pod kojim je nastao najnoviji svjetski turistički trend koji milijunima neturističkih radnika osigurava dodatni prihod. I sve to legalno, uz plaćanje poreza, službene uplate preko računa i osiguranje nekretnine koju stavljate “u promet”.
A iznjedrila ga je recesija u kojoj su se poduzetničke ideje počele rađati preko noći, najprije u SAD-u, a zatim i u cijeloj Europi, a sve kako bi se pronašao način koji iznajmljivačima popunjava recesijom stanjeni kućni budžet, stvara dodatni prihod za školovanje djece, mini biznis u situaciji u kojoj ste ostali bez posla, plaće, sigurnosti… S druge, pak, strane oni koji vole svake godine otputovati po nekoliko puta na kraći odmor, a u recesiji im je to postalo gotovo nemoguće, u takvim su aranžmanima našli nikad jeftiniji smještaj, uslugu, transfere…
Plodovi recesije
I zato je u proteklih pet godina u toj priči zadovoljnih domaćina koji nude sve što imaju i oduševljenih gostiju koji su takvu uslugu prepoznali kao novu, originalnu i vrlo povoljnu, počelo sudjelovati sve više ljudi. Danas magazin “Forbes” piše kako je njihova brojka dosegnula pola milijuna Europljana koji zarade pristojan novac u nekom obliku takve “podijeljene ekonomije”, kako analitičari nazivaju taj svjetski trend dodatne zarade od turističkih putnika.
Štoviše, putovanja te vrste u kojima se smještate u dom neke obitelji ili njihovu slobodnu sobu, u kojoj vas domaćin dočekuje i sugerira vam što vidjeti u njegovu gradu, gdje jesti, kako ga razgledati, svake godine raste stopom od 25 posto. “Euromonitor International” je na Svjetskom sajmu turizma u Londonu nedavno objavio kako će takvi privatni servisi na putovanju i privatni smještaj koji u njemu sudjeluje, do 2017. godine stvarati godišnji prihod od 15,4 milijarde dolara!
A cijela filozofija “peer to peer putovanja” kako se ta vrsta turističkih usluga naziva (u prijevodu: ravnopravnih, od osobe k osobi, na istoj razini…) temelji se na on-line rezervacijama “jedinstvenog putovanja uz pomoć insidera”. Više od stotinu portala u SAD-u i desetak velikih u Europi već je svoju ponudu specijaliziralo isključivo za “peer to peer” goste, nudeći povoljan smještaj u stanovima, sobama ili kućama, ali i niz drugih usluga koje vam domaćini mogu pružiti.
Tako se na listama njihovih usluga nalaze 34 tisuće gradova u 192 zemlje svijeta i pola milijuna domaćina koji čekaju svoje goste. To nisu samo iznajmljivači, nego i pružatelji vrlo specifičnih usluga razgledavanja grada u njihovoj pratnji. Neki domaćini uz svoje stanove nude i obilazak najboljih restorana, drugi su specijalizirani za vina, treći za zabavu, četvrti za pomoć u shoppingu…
Riječju, svaki gost koji želi nekonvencionalan odmor prema onome što ga zaista zanima, bira neku od tisuća ponuda na tim stranicama, uplaćuje na račun on-line portala i sve dalje je briga agencije i domaćina.
– U Velikoj Britaniji je recesija iskreirala takav vid ponude koji je u velikom zamahu i gotovo da nema onoga tko ima nečega viška, a da nije uključen u “share economy” (podijeljenu ekonomiju). Kada je kriza prije nekoliko godina ozbiljno zakucala na vrata, Vlada je dozvolila da se ljudi bave takvim iznajmljivanjem bez posebnog poreza, jer je to bio oblik ekonomske pomoći onima koji imaju mogućnosti tako raditi.
Sada se plaća 20 posto poreza na sve uplate bilo kojih usluga i puno ljudi se time bavi. Kada sam ja iz Londona otputovala na duže vrijeme, svoj sam stan dala agenciji da ga iznajmljuje dok me nema i tako sam pokrila troškove režija i još nešto zaradila. Agencija brine o svemu, postoji depozit ako vam se nešto u stanu polomi ili razbije da oni to nadoknade, oni čiste, održavaju… Isplati se, stvarno – priča nam Splićanka koja živi u Londonu, svoja iskustva s “peer to peer” gostima.
Od novinara do bankara
Najvažnije je, kaže, kako je sve to legalno i sigurno, uplate idu agenciji preko računa, a vlasnik daje svoje mišljenje na stranicama o gostima koji su kod njega boravili. Također, gosti se očituju o njemu i njegovu smještaju. Tako svaki novi gost točno zna na što može računati. Zanimljivo je da za takvo povremeno iznajmljivanje ne trebaju posebnu registraciju za iznajmljivanje niti kategorizaciju smještaja. Na pitanje ima li zloporaba pri tome na način da se ilegalno iznajmljuju stanovi, a plaća “na ruke”, Britanci odmahuju glavom i kažu:
– Vrlo, vrlo rijetko će se netko usuditi takvo što napraviti. Sve se kontrolira, nitko nema volje varati državu za neki mali porez koji plati. Puno je lakše raditi legalno – kažu Britanci.
A osim povremenog iznajmljivanja stanova dok ste na putu, kojih je najviše, cijeli je spektar mogućnosti koju vam nude stranice “peer to peer” putovanja. Tako će vam vlasnik ili agencija ponuditi potpuno individualno turističko razgledavanje grada ili nekog njegova dijela, ovisno o vašem interesu, a vodič će vam biti – njegov prvi susjed, mama, brat, baka…
– Mi omogućujemo ljudima da žive radeći ono što vole, unovčavajući svoje resurse i znanje te pokazuju turistima jedinstveni doživljaj njihova grada na način na koji to gost sam ili u standardnim obilascima ne bi nikada otkrio – kaže Jamie Wong iz “Vayable” portala koji je specijaliziran za takve usluge koje pružaju “amateri”.
Tako ćete u Berlinu, ako to želite, u obilazak grada s vlasnikom stana u kojem ste odsjeli ići lokalnom podzemnom željeznicom, hvatati autobuse, svratiti do kafića i pubova u koje on odlazi. U Barceloni možete s lokalnim kuharom ići po namirnice na ribarnicu ili tržnicu kako biste odabrali nešto što ćete u iznajmljenom stanu naučiti spremati kao specijalitet grada u kojemu boravite.
Domaćin vam može dati i samo preporuku kuda ići, a da vas ne prati, a ako ste fotoamater, može vam osigurati lokalnog fotoportera koji će vas podučiti odakle su najljepše vizure grada za fotografiranje. Čak pet tisuća “insidera”, lokalnih stanovnika stoji agencijama na raspolaganju za najrazličitije specifične usluge, legalno, organizirano i sigurno, tvrde u agencijama. A među njima, tvrde, ima svih zanimanja koja dopunski žele nešto zaraditi: od novinara, preko glazbenika, studenata, kuhara, plesača, pisaca, bankara…
Više za manje novca
Ključna zajednička pretpostavka svih tih programa je vidjeti i doživjeti što više za najmanji mogući iznos, kažu u najvećim agencijama “Airbnb”, “HouseTrip”, “HomeAway”, “Turistlink” i “Vayable”, koje posreduju u takvim uslugama, a za koje “Euromonitor International” tvrdi kako su toliko razigrale ponudu da postaju sve značajniji sudionik turističkog biznisa.
– Atraktivnost takvoj ponudi daje činjenica da gosti dobivaju više za manje novca, a domaćini imaju dodatnu zaradu u svojem novčaniku. Budućnost “peer to peer” iznajmljivanja je zbog toga obećavajuća – kazao je u Londonu Arnaud Bertrand iz “HouseTrip” agencije.
I dio hrvatskih domaćina koji imaju slične mogućnosti uključio se u taj posao, kažu nam u agencijama, tvrdeći kako je zanimanje sve veće, ali domaćini se vrlo pomno provjeravaju, biraju, analiziraju… Jer, ne može se svakome povjeriti gost, kažu.
Parkiraj automobil, pa izvuci profit
Američki su poslovni ljudi pronašli novi način zarade dok su na službenom putu: oni ostave osobni automobil na parkiralištu zračne luke iz koje idu i u koju se moraju vratiti.
U zamjenu za besplatno parkiranje, besplatnu autopraonicu i karticu za gorivo u vrijednosti od 10 dolara po svakom danu, vlasnici daju suglasnost kompaniji da iznajmljuje njihov automobil drugim ljudima.
Taj poslovni model peer-to-peer usluge iznajmljivanja automobila na aerodromima donosi uštedu i zaradu vlasnicima automobila.
Autopraonica opere automobil prije i poslije svakog korištenja. Istovremeno je takvo iznajmljivanje automobila upola jeftinije od klasičnog rent- a-cara.
Povremeno iznajmljivanje osobnog automobila i u Europi je sve prisutnije, kaže “Euromonitorovo” istraživanje, pa je u kolovozu ove godine jedna od agencija koja nudi privatne automobile u najam imala više od tri milijuna članova u 10 europskih zemalja u kojima je tu uslugu koristilo čak 600 tisuća ljudi na odmoru.
Kako mu takva konkurencija privatnih vozila ne bi ugrozila poslovanje, jedna od najvećih svjetski sveprisutnih rent-a-car kompanija “Avis” je nedavno kupila najveću agenciju za “peer to peer” iznajmljivanje automobila i platila je nevjerojatnih 500 milijuna dolara.
Obilazak grafita za 28 dolara
Na primjeru ponude u Barceloni najbolje se ilustrira što se sve može dobiti kao turistička usluga u “Peer to peer” programima.
Uz smještaj u stanu ili sobi, nudi se poludnevni obilazak najboljih gradskih grafita za 28 dolara, večera u nekoliko restorana s tipičnom hranom po cijeni od 50 eura, cjelodnevni obilazak restorana s tapasima i sangrijom za 99 dolara, tura po najboljim vinarijama za 50 dolara, pomoć u traženju trgovina 25 dolara, nepoznate priče iz Barcelone za 25 dolara, obilazak Barcelone na biciklu za 25 dolara, jedrenje na domaćinovom brodu za 30 dolara…