Veliki hrvatski teretni brodari uplovili su u 2014. s ukupno 59 aktivnih brodova, ukupne nosivosti 3,1 milijun tona, što je za oko 137 tisuća tona manje nego na početku prošle godine, dok prosječna starost brodovlja iznosi devet i pol godina.
Već i puka statistika pokazuje da je hrvatsko brodarstvo i tijekom protekle godine plaćalo danak predugoj krizi na svjetskom tržištu, a njezin utjecaj na svojoj su koži najgore osjetili pomorci i ostali radnici “Lošinjske plovidbe” koja će se uskoro i formalno preseliti na listu propalih jadranskih brodara, u neslavno društvo “Croatia Linea”, te “Dalmatinske”, “Slobodne” i “Mediteranske plovidbe”.
Najmlađe pulsko brodovlje
Unatoč prodaji triju brodova u 2013. – “Kornata”, “Dikla” i “Novigrada” – flota “Tankerske plovidbe” iz Zadra još uvijek je najmoćnija u Hrvatskoj, jer jedina premašuje ukupnu nosivost od milijun tona (1,01 milijuna tona).
Druga na ljestvici je “Atlantska plovidba” iz Dubrovnika čiji brodovi mogu ukrcati 959.882 tone tereta, treće mjesto zauzima “Uljanik plovidba” sa 629.029 tona, a na začelju je “Splitska plovidba” sa samo tri aktivna broda, skromne ukupne nosivosti od 8497 tona.
Najmlađe je brodovlje pulske kompanije s prosječnom starošću 11 tankera i bulkera koja tek malo prelazi pet godina, na drugome mjestu su Zadrani sa 14 brodova i prosjekom od 6,8 godina, a Dubrovčani imaju uvjerljivo najviše plovila, njih 17, čija starost iznosi devet godina. Na začelju i u ovoj kategoriji je “Splitska plovidba”, čiji su brodovi redom stari 30, 31 i – 46 godina.
Kupoprodaja
Flota velikih brodara u protekloj je godini bila ojačana samo s dva broda. Puljani su na matičnim “Uljanikovim” navozima preuzeli brod “Punta”, četvrti iz serije bulkera pojedinačne nosivosti 52.000 tona, a splitski “Jadroplov” na Dalekom je istoku kupio brod “Bene”, nosivosti 50.212 tona, koji je izgrađen 2001. godine.
Znatno veći promet bio je u suprotnom smjeru, jer su domaće kompanije prodale sedam brodova, ukupne nosivosti 239.299 tona, pri čemu je “Atlantska plovidba” preuzela u višegodišnji najam svoje dotadašnje brodove “Oluju” i “Svetog Nikolu I”.
Već smo spomenuli da su Zadrani prodali tri broda izgrađena između 1999. i 2003. godine, “Korkyra Shipping” je prošlog prosinca Grcima preusmjerila “Ladytramp”, a na grčku adresu otplovila je i “Maja”, posljednji i ujedno najmlađi lošinjski brod.
Ljestvica nosivosti
“Tankerska plovidba” (14 brodova) – 1,012.460 tona
“Atlantska plovidba” (17 brodova) – 959.882 tone
“Uljanik plovidba” (11 brodova) – 629.029 tona
“Jadroplov” (8 brodova) – 378.107 tona
“Korkyra Shipping” – 118.021 tonu
“Splitska plovidba” – 8497 tona