Preciznim zakonskim ograničenjem sezonskih sniženja država bi napravila značajan korak u sređivanju stanja u trgovini, mišljenja je Željko Jeger, predsjednik Udruge zakupaca u trgovačkim centrima koja okuplja uglavnom srednje i male trgovce tekstilom i obućom.
Prema nacrtu novog Zakona o zaštiti potrošača trgovci bi u sezonska sniženja mogli krenuti dva puta u godini, u prvoj polovici siječnja i srpnja, s tim da sniženje mogu najdulje trajati 60 dana. Time bi se Hrvatska pridružila većini zemalja EU-a koje imaju regulirano to područje.
Za razliku od Ilije Rkmana, čelnika Hrvatskog saveza udruge potrošača, koji smatra da je to nepotrebno i da se time zadire u pitanje poslovne politike trgovaca, sami trgovci, sudeći prema Jegerovim riječima, pozdravljaju takvo zakonsko rješenje.
‘Jasno je da ne radi to država radi nas, već radi same sebe. Tako može planirati priljev sredstava od trgovine u proračun. Imali smo sad primjer za blagdane gdje je razlika između planiranog i ostvarenog bila nekoliko milijardi. Na to su utjecale brojne stvari, ali i činjenica da se s velikim sniženjima krenulo već od sredine studenog’, ističe Jeger.
Ono što je dobro za trgovce je to da će se, smatra, ograničavanjem sezonskih sniženja s tržišta maknuti velik dio nelojalne konkurencije.
‘Imate grupaciju kojoj to ne odgovara. Oni love u mutnome i kroz sniženja provlače jeftinu nekvalitetnu robu koja podnosi takav način poslovanja. Smiješno je da netko može dati 70-80 posto popusta i da to traje mjesecima’, kaže Jeger.
Da se otkloni svaka mogućnost izigravanja zakona, on se zalaže za to da se točno navedu svi termini koje trgovci koriste prilikom oglašavanja sniženja, poput ‘popust’ ili ‘vikend akcija’.
Inače, nacrt novoga zakona pravi razliku između akcijske prodaje, sezonskog sniženja i rasprodaje.
Akcijska prodaja definirana je kao prodaja određenog proizvoda u razdoblju ne duljem od 30 dana, a u starom zakonu nije bilo vremenskog ograničenja.
Rasprodaja se trgovcima u nacrtu novog zakona omogućava pod pet uvjeta: ako se zatvara trgovina, seli se u drugi poslovni objekt, ima građevinske radove u objektu, prestaje s prodajom određenog proizvoda i u slučaju kada je poslovanje trgovca ozbiljno ugroženo.
Za razliku od čelnika Udruge zakupaca u trgovačkim centrima, u Hrvatskoj udruzi poslodavaca zasad još ne žele davati konačnu ocjenu predloženog zakonskog rješenja za sezonska sniženja.
Samo napominju kako je uvođenje vremenskog ograničenja razumljivo za sezonska sniženja za prodaju tekstila i obuće, ali da nedostaje informacija o proljetnim i jesenskim kolekcijama dok još rade analizu što će to značiti za druge proizvode.
Ističu kako u nekim zemljama EU-a postoje pravila za sniženja koja se odnose samo za tekstil i obuću.