Neka digne ruku tko zna što radi “voditelj produkta žitarice”? Ili “referent za raspravu sa stranim željezničkim upravama”? A onaj za “raspravu sa stranim željezničkim upravama i kontrolu međunarodnih obračuna”?
Malo ćemo pomoći: svi oni donedavno su radili u državnoj tvrtki HŽ Cargo. I dalje vam ne zvoni? Ne brinite se, ne zvoni ni onima u Hrvatskim željeznicama koji su godinama novac iz državnog proračuna bacali na besmislena i izmišljena radna mjesta u posrnuloj željezničkoj kompaniji. Ta je tvrtka, nakon neuspješnog pokušaja preuzimanja od rumunjske kompanije Grampet grupe, prije dva tjedna jedva izbjegla stečaj, i to nakon što su njeni sindikati s Upravom tvrtke potpisali novi kolektivni ugovor, piše novi Globus.
Po njemu bi iz HŽ Carga trebalo otići 804 radnika, ostalim će djelatnicima plaće biti umanjene za 25 posto, a na godišnjoj razini tvrtka bi mogla ostvariti uštede od 60 milijuna kuna.
Najveći dio toga, 45 milijuna, Cargo bi trebao uštedjeti smanjivanjem mjesečnog iznosa plaća i prebacivanjem 804 radnika u Željeznički fond.
Do dodatnih dva milijuna kuna ušteda Uprava i sindikat došli su smanjivanjem broja dana godišnjih odmora koji će za pojedina radna mjesta sada biti kraći i do pet dana.
Još će se sedam milijuna kuna godišnje “spasiti” tako što će se radnici odreći regresa, božićnice i djela dodatka za dijete.
No, uz financijske uštede, HŽ Cargo novim kolektivnim ugovorom postao je gotovo jedinstven primjer među državnim kompanijama: riječ je o firmi koja je kadar, osim među “običnim radnicima”, rezala i među rukovoditeljima tvrtke pa će tako četvrtina otpuštenih radnika – njih 200 – biti i iz redova onih koji su radili na “šefovskim” pozicijama.
Još važnije – stotinu njih odnosi se na bivše djelatnike takozvane Direkcije HŽ Carga u koju je tvrtka godinama prebacivala kolokvijalno prozvane “uhljebe”, bivše predsjednike Uprave i njihove savjetnike, pomoćnike, zamjenike, voditelje sektora, svakojake menadžere i ostali rukovodeći kadar.
Krilo za bivše. “Godinama je ova kompanija poslovala tako da je jedan predsjednik Uprave smjenjivao drugoga, a ovaj bivši po automatizmu postajao savjetnik. Zamislite – netko vas zamjeni jer loše radite posao, a vi nakon toga postanete savjetnik novom šefu Uprave”, kaže mi jedan dobro upućeni djelatnik HŽ Carga.
U zgradi Carga na Tomislavovu trgu, pričaju mi radnici, postojalo je cijelo krilo zgrade namijenjeno za urede bivših čelnih ljudi kompanije.
Da je Direkcija HŽ Carga godinama nabujala do nezamislive razine najbolje ćemo pokazati kad je usporedimo s drugom zloglasnom direkcijom.
To je direkcija Zagrebačkog Holdinga, gradske megatvrtke koja je postala simbol uhljebljena podobnika i koju je gradonačelnik Milan Bandić, nakon pobjede na lokalnim izborima prošle godine, slavodobitno najavio reorganizirati (poslije se pokazalo i potpuno neuspješno).
U svakom slučaju, ta je Direkcija slovila kao najmasovnija uprava neke državne ili lokalne tvrtke.
U njoj je radilo (i još radi) 200-tinjak zaposlenika, i to na ukupno 13 tisuća radnika koliko ih trenutačno radi u 23 podružnice.
Ispada da je Zagrebački Holding bio mala beba za željezničare.
…
ČLANAK U CIJELOSTI PROČITAJTE U TISKANOM IZDANJU GLOBUSA