Domaći i strani piloti koji lete u hrvatskom zračnom prostoru sve češće prijavljuju “napade” laserskim zrakama u trenutku polijetnja ili slijetanja u zračne luke Zagreb, Split i Zadar, a samo od početka 2011. do kraja 2013. zabilježeno je 118 takvih slučajeva, javlja Slobodna Dalmacija.
Piloti tvrde da se izvor zrake nalazio u blizini aerodroma, dakle nesavjesni pojedinac ili više njih strpljivo čeka slijetanje zrakoplova i onda svjetlost usmjerava prema pilotskoj kabini.
Visok rizik
Pilot Zoran Bilić, predsjednik Hrvatskog sindikata prometnih pilota, upozorava da laserska svjetlost nije igra.
– Može doći do ozbiljnog ugrožavanja sigurnosti. Dio izvora takve svjetlosti su laseri koje su postavili pojedini ugostitelji ili privatne osobe na svoje kuće i svjetlost je slučajno “pogodila” kabinu, ali ima pojedinaca koji su namjerno “gađali” zrakoplove takvim snopom svjetla. Vjerojatno su se smjestili u blizini aerodroma.
Pretpostavljam da se tu radi o mladim osobama koje ne misle na posljedice. Zraka može oslijepiti pilota ili kopilota, ali srećom nas je dvoje u kabini, puno veći rizik je za manje letjelice s jednim pilotom – kaže Bilić, dok stručnjaci Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo tvrde da laserske zrake usmjerene prema zrakoplovu ili pilotskoj kabini mogu rezultirati odvlačenjem pažnje pilota, jakim odbljescima na vjetrobranskom staklu, mogućnošću zasljepljenja pilota i njegovim nekontroliranim reakcijama.
Upravo na visoke svjetlosne i laserske snopove koji se pružaju u nebo iz noćnih klubova upozoravaju i iz zadarske zračne luke čiji čelnici ističu da se takvi incidenti najviše događaju ljeti, i to subotom navečer. Sumnja se na ručne lasere naciljane prema prozorima pilotskih kabina.
– To se događa stalno već pet godina i kod nas je zabilježeno šest slučajeva prošle godine, ali se radi o toliko širokom području na tim prilaznim koridorima pisti u Zemuniku da je to teško kontrolirati, iako naše zaštićene površine počinju još od Nina. Svaki je put to bilo prijavljeno i stavljeno u policijski postupak kako bi se pokušao otkriti počinitelj, ali do sada još nitko nije otkriven. Od vremena kada pilot to prijavi do reakcije policije prođe puno vremena i počinitelj ima dovoljno vremena da prikrije svoje nedjelo koje može dovesti do stravičnih posljedica.
Radi li se o nečijoj obijesti, opasnoj dječjoj igri ili poremećaju, teško je reći. Izgleda da će se morati još više poraditi na tome, i mi u zračnim lukama i Agencija za civilno zrakoplovstvo i policija – kazala je Irena Ćosić, v.d. direktorice Zračne luke Zadar.
Vjerojatno će trebati i represivnije mjere za sprječavanje takvih situacija, a stručnjaci napominju da bi svemu mogla pomoći i edukacija stanovništva, barem u zonama gdje su prilazni koridori za slijetanje. Kad su na zadarskoj Zračnoj luci projektirali nove rasvjetne stupove koji su znatno viši od prijašnjih, morali su imati brojne simulacije kako bi projektanti dokazali da neće nikome smetati bliještanjem svjetla. Lasere ne mogu kontrolirati i to ih ozbiljno zabrinjava.
Prijetnje sa Zrća?
– Rukovoditelj Kontrole letenja Zadar Ervin Mrkić Pestić rekao mi je da su se ti incidenti događali uglavnom ljeti, i to subotom navečer od 20.30 sati do 22 sata. U to bi vrijeme dolazio zadnji zrakoplov “Croatia Airlinesa”, a nekad i “Germanwingsa” ili “Ryanaira”.
Netko je sve dobro proučio, jer uglavnom se to događalo kada bi zrakoplovi prilazili našoj pisti iz smjera Povljane, Nina i Zrća, a jednom je čak došla dojava i iz smjera Brinja.
Nije bilo jasno je li to čak bilo povezano i s diskoklubovima koji u to vrijeme počinju s radom, a opremljeni su također laserima i raznom svjetlosnom opremom, ali je i to uzeto u obzir.
Jednom je zabilježen posebno težak incident u kojemu je avion “Germanwingsa” bio u prilazu nad Bokanjcem kod Zadra, kada je kopilot morao preuzeti komande od pilota koji je bio zaslijepljen, i to u fazi samoga slijetanja. To je bila posebno kritična situacija koja je na svu sreću završila sretno – ističe direktorica Ćosić.
U “Croatia Airlinesu” doznajemo da su njihovi piloti tijekom 2013. prijavili devet laserskih ometanja, odnosno usmjeravanja laserskih zraka prema pilotskoj kabini zrakoplova, a najviše ih je zabilježeno u Zagrebu.
– Godinu prije prijavljena su 23 laserska ometanja, a najviše ih je bilo na području Splita i Zagreba. Svi letovi kompanije na kojima su zabilježena laserska ometanja obavljeni su sigurno – kaže nam Davor Janušić iz domaće zrakoplovne kompanije.
U Policijskoj upravi splitsko-dalmatinskoj od početka ove godine zabilježili su jedan laserski “napad” na zrakoplov, lani ih je bilo šest, a tijekom 2012. zabilježeno je 14 slučajeva. Nesavjesni pojedinci, međutim, nisu pronađeni.
– Radimo na tome, sukladno našim ovlastima. Napominjemo da ni u jednom slučaju nije prijavljena konkretna opasnost za sigurnost putnika i zrakoplova. No, tek je zakonskim izmjenama od 10. listopada 2013. takvo ponašanje opisano kao prekršaj, dok prije nije bilo kažnjivo – kažu nam u policiji.
‘Igračka’ za 300 kuna
Laser je prilično lako nabaviti, pri čemu oni bolje kvalitete zapadaju od 300 i više kuna, a domet im je do 10 kilometara. “Prodajem laser zeleni pointer 2000mW sa sigurnosnim ključem za 300 kuna.
Laser ima vidljivu zraku od preko 10 kilometara, te čvrsto kućište izrađeno od aluminija. Valna duljina 532 nm, nema boljeg i jačeg na tržištu…”, glasi jedan od oglasa.
‘Laserašu’ 14 godina zatvora
‘Napadači’ na zrakoplove u EU-u i SAD-u sve češće se osuđuju. U siječnju se u američkom Dallasu zamalo srušio medicinski helikopter kada je laser nakratko oslijepio pilota.
U kalifornijskom Fresnu prije nekoliko dana Sergio Rodriguez (26) osuđen je na 14 godina zatvora, jer je iz usmjerio jaku svjetlost iz lasera prema policijskom helikopteru koji je kružio iznad grada nakon prijave da jedna ili više osoba laserima “gađa” letjelice.