Iako je HDZ iz svojega gospodarskog plana za oporavak Hrvatske izbacio mogućnost gradnje podmorskih tunela koji bi povezivali hrvatsku obalu s otocima (i otoke međusobno), u Zadarskoj županiji nastavljaju financiranje izrade brojnih stručnih studija potrebnih za gradnju pet kilometara dugog podmorskog tunela između Nove luke Zadar u Gaženici i otoka Ugljana.
Naime, od 2012. godine do danas Zadarska je županija izdvojila oko 600 tisuća kuna za izradu razne dokumentacije vezane uz razvoj projekta, a samo za ovu godinu u proračunu je za tu namjenu predviđeno 400 tisuća kuna. Osim toga, aktualnim izmjenama i dopunama, trasa podmorskog tunela od Gaženice do Ugljana bit će ucrtana i u Prostorni plan Zadarske županije.
Zašto Zadarska županija, poznata kao bastion HDZ-a, nastavlja razvijati projekt kojeg se “odrekla” stranačka središnjica? Postaje li Zadarska županija “retorta” za (neuspješne) stranačke projekte ili to Karamarko (opet!) “kažnjava” Kalmetu? Je li novac potrošen na razvijanje ideje splitskog inženjera Boženka Jelića bačen u vjetar?
– Ne mogu govoriti u ime HDZ-a, ali odluka da se izostave podmorski tuneli iz gospodarskog programa za mene je jako logična. Hrvatskoj u ovom trenutku trebaju brza rješenja, projekti koji se mogu relativno brzo realizirati i odmah dati neki pozitivan rezultat za gospodarstvo. Izgradnja podmorskih tunela sigurno nije takav posao. Ona traži vremena za pripremu i spada među dugoročne razvojne projekte, kako ih mi u Županiji od prvog dana i tretiramo – odgovara zadarski župan Stipe Zrilić, koji smatra da ideja inženjera Jelića nije nemoguća.
– Mislimo da je ideja moguća, ali država treba biti uključena u njezinu provedbu. Najprije treba vidjeti sa stručne strane je li takva gradnja moguća i je li isplativa. Do sada izrađene predstudije po tim su pitanjima vrlo optimistične. Želimo da o svemu tome i struka da svoje mišljenje, recimo u stručnim časopisima, gdje bi se sagledali svi aspekti projekta, njegove pozitivne i negativne strane, od mogućnosti izvedbe, sigurnosti predložene tehnologije, troškova, do utjecaja na okoliš – govori župan, podsjećajući na to da je Zadarska županija u više navrata od raznih ministarstava tražila da podmorske tunele uvrste među državne projekte od strateškog interesa kako bi ih mogli financirati iz fondova EU-a, ali ni jedan odgovor do danas nisu dobili.
Posljednji takav dopis župan Zrilić je uputio ministru Hajdašu Dončiću u siječnju ove godine, u kojem ga potanko izvještava o svim dosad poduzetim koracima i aktivnostima na razvoju projekta podmorskih tunela.
– Odgovor? Nisam ga dobio, ali ne čudim se previše. Mislim da je to stvar općeg pristupa ove vlade našem području – zaključuje župan Stipe Zrilić.
Pročelnik Upravnog odjela za prostorno uređenje Zadarske županije Olivio Meštrović kazao je da će za mjesec dana biti gotov propagandni 3D film koji će prikazivati mogućnost realizacije cijelog projekta kako bi svim zainteresiranima, od države do privatnih investitora, bila jasna namjera i način povezivanja otoka ispod morske površine.
1. Idejno rješenje prometnog povezivanja otočnog i kopnenog dijela Zadarske županije podmorskim tunelskim mostovima (otoci: Ugljan, Pašman, Iž, Dugi otok, Rivanj, Sestrunj, Molat, Ist)
2. Idejno rješenje prometnog povezivanja podmorskim tunelskim mostom Zadar (Gaženica) – otok Ugljan (otok Pašman), uključujući cestovnu infrastrukturu
3. Predinvesticijska studija o isplativosti ulaganja u podmorski tunelski most Zadar (Gaženica) – otok Ugljan (otok Pašman)
4. Studije izvodljivosti financijske, društvene, demografske, gospodarske, socijalne i drugih oblika isplativosti ulaganja u investicijski projekt
5. Idejno rješenje ulaznih portala podmorskog tunelskog mosta Zadar (Gaženica) – otok Ugljan
6. Idejno rješenje izlaznog portala na otoku Ugljanu (rt Otrić)
7. Elaborat o prethodnoj ocjeni utjecaja na okoliš podmorskog tunelskog mosta Zadar – Ugljan (Pašman).
Ukupna vrijednost projekta i izgradnje podmorskog tunelskog mosta Zadar – Ugljan procijenjena je, prema idejnom rješenju, na 1.381.750.000 kuna (s PDV-om) ili oko 184 milijuna eura.
Na pitanje je li iznenađen odustajanjem HDZ-a od projekta podmorskih tunela, zadarski gradonačelnik Kalmeta kaže da nije detaljno upućen u temu, ali da treba razmatrati svaku mogućnost koja pridonosi općem boljitku.
– Tuneli dolaze zadnji, kad nema drugih rješenja. Kad me već pitate, radije bih na Ugljan dolazio mostom preko Pašmana nego podmorskim tunelom – kazao je Kalmeta.