Koliko je slavonski gradić podno Papuka, koji je donedavna bio poznat po toplicama, a odnedavna po tablicama, popularan za registraciju automobila, najbolje pokazuje omjer broja stanovnika i vozila.
Naime, u mjestu s manje od 12.000 stanovnika registrirano je čak 41.873 automobila!
Kako je trošak registracije manji i do 800 kuna, miran gradić, u kojem živi samo 0,27 posto od ukupnog broja stanovnika Hrvatske, u zadnjih nekoliko godina postao je obećana zemlja za kompanije s velikim voznim parkom. Za razliku od fizičkih osoba, koje moraju imati prebivalište u mjestu čiju oznaku dobiva njihovo vozilo, pravnim osobama, među kojima su velike hrvatske kompanije te leasing i rent-a-car kuće, dovoljna je podružnica registrirana u mjestu zone niskog rizika.
Prema podjeli Hrvatske u sedam zona rizika, Zagreb, primjerice ulazi u skupinu najrizičnijeg omjera prometnih nesreća i isplaćenih premija, dok je Daruvar najmanje rizičan. Cijena police autoosiguranja za isto vozilo u Splitu je 1235 kuna, u Zagrebu 1488 kuna, a u Daruvaru 848 kuna.
Daruvar je, dakle 43 posto jeftinji od Zagreba, a kad taj iznos pomnožite s 1000 vozila, koliko u prosjeku ima većina rent-a-car kompanija, jasno vam je o kolikoj se uštedi radi.
Pravne osobe, kao i one koji su kupili automobil na leasing, pritom puno ne muči činjenica da time oštećuju lokalnu zajednicu gdje doista rade i žive jer ne plaćaju naknade za županijske ceste njima, nego mjestu gdje je automobil registriran.
Upravo zbog velikog broja registracija u Daruvaru, situacija s manjim brojem nesreća zadnju godinu drastično se promijenila. Prema dostupnim podacima za prošlu godinu svaki 81. vozač s daruvarskim tablicama skrivio je prometnu nesreću, a tek svaki 107. sa zagrebačkim.
Premda se zone rizika utvrđuju na osnovi omjera isplaćene štete i prihodovane premije, osiguravateljske kuće ne namjeravaju mijenjati postojeći sustav premija. Za osobna vozila Hrvatska će tako i dalje biti podijeljena u sedam zona, dok je ta podjela nedavno ukinuta za tegljače. Posve logično, budući da krstere cijelom zemljom, teretna vozila registrirana u Daruvaru, Šibeniku ili Zagrebu plaćaju istu premiju osiguranja.
Za dojam kako je naše prometnice ovog ljeta žešće nego lani preplavila “daruvarska dijaspora”, zaslužniji od rent-a-cara su automobili velikog broja tvrtki čiji menadžeri voze službene automobile registrirane u Daruvaru, te oni kupljeni na leasing. Potvrđuju nam to podaci koje smo dobili od renta-a-car kompanija koji se žale da im je sezona podbacila za 20 do 30 posto. U isto vrijeme lani u splitskoj i dubrovačkoj zračnoj luci, turisti su doslovno razgrabili sve automobile koji su bili na raspolaganju, a ove godine nema navale.
– Promet je manji za oko 20 posto, a prema rezervacijama tek oko 15. kolovoza očekujemo da će nam sva vozila biti unajmljena – kaže Lidija Škarica, šefica prodaje “Last minute rent-a-cara”.
Stranci traže najjeftinije automobile, ne zanima ih puno luksuz.
– Ako ih unajmljuju u poslovnicama u gradu to je obično na dan ili dva, dok obiđu okolicu, a vozila u zračnim lukama uzimaju najčešće između pet i sedam dana. Nisu problem ni cijene jer su one niže nego lani – zaključuje Škarica.