Kad bi neki od brojnih župana, gradonačelnika ili općinskih načelnika u Hrvatskoj iznenada odlučio ne pojavljivati se na poslu i konstantno izbjegavati bilo kakav rad i obveze, za to ne bi snosio nikakve posljedice!
Za nerad bi jednako tako bili “sankcionirani” i svi njihovi zamjenici, jer nitko u ovoj zemlji nije ovlašten smanjiti im ili oduzeti plaću u slučaju da odluče baš ništa ne raditi. Sve bi to potrajalo cijeli mandat, pa i šest mjeseci nakon njegova isteka, do kada bi im plaća neokrznuta stizala na račune, pa makar bili najveći neradnici u državi.
Svojedobno je u Splitu izbio sukob između gradonačelnika Željka Keruma i zamjenice Anđelke Visković, pa je Kerum na kraju mogao zamjenicu kazniti jedino oduzimanjem mobitela i službenog automobila, ali ne i kresanjem plaće, a sada je pažnju na nerazjašnjen i očito pravno nedovoljno precizan status dužnosnika privukla odluka Ministarstva uprave u zadarskom “političko-radnom sporu” župana Stipe Zrilića i njegova zamjenika u prošlome mandatu Stanka Zrilića.
Prezimenjaci su ozbiljno zaratili zbog dožupanovih učestalih neopravdanih nedolazaka na posao i falsificirane evidencije radnog vremena, zbog čega je župan od Ministarstva uprave tražio odgovor na pitanje postoji li pravni temelj za sankcioniranje dožupanova ponašanja.
Ne trebaju ‘kucati’ karticu
Ministar Arsen Bauk potpisao je odluku iz koje proizlazi da je župan na zamjenika primijenio zakonske odredbe koje se odnose samo na namještenike i službenike, ali ne i na dužnosnike. U odluci stoji da dužnosniku pripada pravo na plaću neovisno o trajanju njegova “radnog vremena”. Plaća mu se ne umanjuje zbog kraćeg radnog vremena, ali zato nema pravo ni na plaćene prekovremene sate ili rad vikendom i praznicima.
“Dužnosnik ne podliježe obvezi prisutnosti na radu u točno određenom radnom vremenu, kao ni obvezi obavještavanja i opravdavanja svojeg izostanka s rada”, stoji u Baukovoj odluci, kojom je obustavljena primjena županijskog pravilnika o evidenciji i kontroli radnog vremena službenika i namještenika, među koje je svrstan i dožupan, pa će ocjenu zakonitosti tog županijskog akta dati Visoki upravni sud.
U Zakonu o lokalnoj i područnoj samoupravi uopće nema odredbi o sankcioniranju nerada župana, gradonačelnika, načelnika i njihovih zamjenika, a plaćeni su po Zakonu o plaćama u lokalnoj i regionalnoj samoupravi.
– U slučaju bivšeg zadarskog dožupana očito je riječ o političkom sukobu sa županom i taj je sukob trebalo riješiti političkim sredstvima, a ne pravnim. Odluka Ministarstva izražava pravno stajalište koje mora potvrditi ili odbaciti Visoki upravni sud. Ako stajalište Ministarstva ne bude potvrđeno, time bi se otvorila i slična pitanja za zastupnike, pa i predsjednika države. Ali, stvari ne treba dovoditi do apsurda – kaže za Slobodnu ministar Arsen Bauk.
– Upozoravao sam da to zakonski nije dobro riješeno, jer bi sada nastala rupa u radu Općine ako bih zbog bilo kojeg razloga bio spriječen obavljati svoj posao, primjerice zbog bolesti ili godišnjeg odmora. Neriješeno je i pitanje na temelju kojeg pravnog akta mogu svoje ovlasti prenijeti na nekog drugog, pa mislim da treba donijeti neki zakonski ili podzakonski akt koji bi to regulirao – kaže načelnik Vidov.