ZAGREB – Danas je u Zagrebu ulagačima predstavljena inicijalna javna ponuda dionica (IPO) brodarske tvrtke Tankerska Next Generation, što je prva inicijalna javna ponuda dionica nekog dioničkog društva u Hrvatskoj od početka gospodarske krize prije sedam godina.
Tankerska Next Generation (TNG) je tvrtka kćer zadarske Tankerske plovidbe, najvećeg hrvatskog brodara, a ponudom želi prikupiti 40 milijuna dolara novog kapitala. TNG namjerava svoje dionice uvrstiti u Službeno tržište Zagrebačke burze.
Kapital prikupljen prodajom 3,6 milijuna ponuđenih dionica TNG će uložiti u kupnju novih brodova. IPO će se smatrati uspjelim iskažu li ulagači namjeru za kupnju najmanje 1,5 milijuna dionica. Očekuju se ponude u rasponu od 64 do 77 kuna po dionici, a dioničarima Tankerske plovidbe nudi se da jednu dionicu Tankerske zamijene za osam dionica TNG-a. Ponuda je namijenjena svim kategorijama ulagača, mirovinskim fondovima, investicijskim fondovima te malim ulagačima u zemlji, i institucionalnim ulagačima u inozemstvu. Nakon IPO-a, Tankerska plovidba kao osnivač TNG-a namjerava zadržati vlasnički udjel od najmanje 51 posto, što će se provesti upisivanjem novih dionica u vrijednosti ponude i po cijeni dionice ostvarenoj u ponudi.
Tankerska Next Generation osnovana je u kolovozu 2014, a ima kapital od 255 milijuna kuna. Kompanija već raspolaže s dva produkt tankera, a treći će iz južnokorejskog brodogradilišta preuzeti do kraja godine. TNG planira upravljati flotom od šest ovakvih brodova i usredotočiti se isključivo na tržište produkta, odnosno naftnih prerađevina.
„Brodarsko tržište se nakon izazova globalne gospodarske krize nalazi na početku novog uzlaznog ciklusa, posebno kad je u pitanju prijevoz naftnih prerađevina, što znači da se brodarima koji imaju kvalitetne kapacitete i znaju njima troškovno konkurentno upravljati nudi prilika za stabilnu zaradu u duljem razdoblju”, istaknuo je na predstavljanju IPO-a predsjednik Uprave Tankerske plovidbe Mario Pavić.
Prema podacima ugledne britanske analitičke kuće Moore Stephens, operativni troškovi Tankerske plovidbe, koja je svoje poslovanje u segmentu prijevoza naftnih prerađevina prenijela novoj brodarskoj kompaniji, niži su od prosjeka konkurencije oko deset posto.
Prosječna godišnja stopa rasta (CAGR) u segmentu prijevoza naftnih prerađevina u proteklih deset godina iznosila je oko 5 posto, a očekuje nastavak rasta zbog pozitivnih trendova poput intenzivne gradnje novih velikih rafinerija u zemljama izvoznicama nafte, posebno na Bliskom istoku kao i u zemljama gdje snažno raste potražnja za naftnim prerađevinama (Kina, Indija i sl).
„TNG će imati mladu flotu modernih eko-tankera za prijevoz naftnih prerađevina koji zahvaljujući najsuvremenijoj tehnologiji troše manje goriva od konvencionalnih tankera, a kako su cijene brodova još uvijek do 40 posto ispod ranijeg maksimuma, smatramo da je sada je pravo vrijeme za njihovu nabavu,” ocijenio je direktor TNG-a John Karavanić, koji je od 2004. godine vodio tankersko poslovanje u Tankerskoj, a od osnutka TNG-a predsjednik je njene Uprave.
„Tankerska i TNG odlučili su kapital za obnovu flote potražiti na tržištu kapitala, sukladno praksi najboljih svjetskih brodara. Burzovna kotacija i novi kapital omogućit če TNG-u povoljnije financiranje kupnje novih brodova kod svjetskih banaka” objasnio je financijski direktor Tankerske plovidbe Nikola Košćica.
TNG najavljuje fokusiranu strategiju stvaranja dodatne vrijednosti dioničarima kroz troškovno učinkovito upravljanje brodovima, te racionalno upravljanje imovinom, odnosno kupnju i prodaju brodova u skladu s tržišnim uvjetima i svjetskom praksom.
„TNG-u ćemo kao kompaniji koju smo osnovali pomoći svojim znanjem i iskustvom, no kao najveći dioničar očekivat ćemo isto što i onaj najmanji dioničar: što veću dividendu i rast cijene dionice, kako bismo ostvarili maksimalan povrat na svoje ulaganje,” zaključio je direktor Tankerske Mario Pavić.