Udbina bi tijekom sljedećih nekoliko godina mogla dobiti centar za svemirska istraživanja. Tvrtka Swiss Space Systems (S3) danas je službeno potvrdila osnivanje hrvatske podružnice, čiji će fokus djelovanja biti na izgradnji suborbitalnih letjelica za isporuku satelita u Zemljinu orbitu te razvoju usluge komercijalnih svemirskih lansiranja.
Naša vizija je da Hrvatska uđe među rijetke zemlje koje će određivati nadolazeću svemirsku eru – rekao je Slobodan Danko Bosanac, voditelj projekta u tvrtki Swiss Space Systems Hrvatska, dodajući da Hrvatska ne smije izgubiti veliku prednost koju sada ima.
Udbina najbolje odgovara uvjetima
– Naš primarni cilj je da Hrvatska postane jedan od europskih centara za istraživanje svemira – rekao je Slađan Zovko, generalni direktor tvrtke. Ovim projektom Swiss Space Systems Hrvatska želi i potaknuti Vladu da pristupi Europskoj svemirskoj agenciji (ESA), a Zovko je pozvao nadležne institucije da poduzmu odgovarajuće korake za pristupanje Hrvatske toj agenciji.
Iduće godine u Hrvatskoj bit će izvedeni prvi Zero G letovi bestežinskog stanja, i to s postojeće zračne luke, a najvjerojatnije Plesa. Za sljedeću fazu aktivnosti – lansiranje satelita i suborbitalne putničke letove – potrebna je izgradnja svemirske luke, a Udbina najbolje odgovara uvjetima. Bosanac je naglasio da je Udbina mali gradić, ali skoro najveća hrvatska općina po površini, ima povoljne klimatske uvjete, a i tamošnja zajednica pokazuje “izvanrednu gostoljubivost prema projektu”.
Bosanac nije mogao reći kad bi mogla početi izgradnja svemirske luke jer, kako je naglasio, to ovisi o pregovorima s Vladom, ali je rekao da bi gradnja mogla početi brzo nakon dobivanja koncesije. Hrvatska luka mogla bi se temeljiti na konceptu svemirske luke S3 u Švicarskoj, koja je već u fazi izgradnje. Lansiranje satelita iz Hrvatske moglo bi krenuti 2019. godine, dok se suborbitalni prijevoz putnika i robe očekuje tijekom iduće dekade.
Airbus i SOAR
Ovaj sustav za lansiranje malih satelita temelji se na zrakoplovu-nosaču Airbus i suborbitalnoj letjelici SOAR, koju je razvio S3. Airbus pri polijetanju nosi SOAR, koji se na visini od oko 10 km odvaja, a potom s visine od 80 km lansira gornju konstrukciju. Ona pak s visine od 700 km isporučuje male satelite u Zemljinu orbitu. Bitna karakteristika ovog sustava je ponovna iskoristivost važnih dijelova – i Airbus i SOAR se spuštaju natrag na pistu, a gornja komponenta je jedini dio sustava koji nije moguće višekratno koristiti, već nakon isporuke satelita izgara u atmosferi. Upravo će se ta komponenta proizvoditi u Hrvatskoj.
Pascal Jaussi, CEO i osnivač S3 Holdinga, rekao je kako je za prvo lansiranje satelita 2018. godine predviđen budžet od 250 milijuna eura. To je mali budžet za svemirski program, rekao je, no sustav je povoljan zbog ponovne upotrebljivosti komponenti i fleksibilnosti. Tvrtka koristi tehnologiju više partnera iz različitih zemalja, tako, na primjer, raketni motor dolazi iz Rusije.
– Ruske firme imaju vrhunsku tehnologiju za raketne motore – rekao je Bosanac.
Izvori financija su europski fondovi i privatni kapital, a financijska sredstva za hrvatsku podružnicu bit će osigurana iz središnjice. S3 Hrvatska trenutno broji 4 zaposlenika. U tvrtki kažu kako je u ovoj fazi teško dati precizne brojke o broju radnih mjesta koja će biti stvorena kroz aktivnosti tvrtke u Hrvatskoj, no predviđa se postupno stvaranje velikog broja visoko specijaliziranih radnih mjesta, a radna mjesta stvorit će i izgradnja luke i upravljanje pogonom.
U MORH-u nisu upoznati s projektom svemirske luke u Udbini.