Nedavno se društvenim mrežama proširila priča o pokretanju prve zadružne pivovare iza koje stoje dvije mlade dame. Iza cijele priče stoje Ana Teskera i Maja Šepetavec koje su se u svrhu realizacije svoje ideje okrenule posve novim tržišnim idejama. Donacije su počele prikupljati putem indiegogo platforme, točnije putem crowdfunding kampanje. U samo 24 sata prikupile su 3500 dolara, i nastavile prikupljati donacije kako bi što brže i lakše ostvarile svoj cilj – otvorile prvu zadružnu pivovaru u Zadru.
Na pitanje zašto pivo i zašto Zadar, Ana Teskera nam je odgovorila kako se dugi niz godina, kao diplomirana inženjerka prehrambene tehnologije, bavi vinarstvom u obiteljskoj vinariji, a radila je i u drugim vinarijama kao enologinja. – Uvijek sam imala želju kuhati pivo. Kad sam prije dvije godine doselila u Zadar doživjela sam zadarsku zimu. Bilo mi je premalo sadržaja pa sam poželjela napraviti nešto novo i svoje. Kako inače volim fine stvari i dobro pivo, spojila sam se s Majom i krenule smo raditi pivo iz hobija, a onda je došla i ideja o pivovari.
Mada zvuči jednostavno – netko voli pivo i odluči se otvoriti svoju vlastitu pivovaru – nije jednostavno naučiti kako se to radi. Odakle recepti, način kako se to radi, poznavanje tehnologije?
Ana: To je vrlo kompleksna stvar. O pivarstvu se do kraja života može učiti. Uvijek ima novih okusa, novih recepata. Mi smo se odlučile za recept za koji držimo da nam odgovara za svakodnevicu, koju su Zadrani dobro prihvatili na testnim šaržama. No, treba štošta naučiti, isprobati, kuhati, kuhati… Mi smo čistim eksperimentiranjem i vlastitim testovima došle do našeg autentičnog recepta. Postoji više vrsta slada, hmelja, puno je sastojaka koji se koriste u samoj recepturi, može se puno tih kombinacija pronaći kod iskusnih pivara, no mi smo isprobavale same i došle do vlastitog recepta.
Da bi se došlo do velikih stvari, čovjek treba krenuti od malih stvari. Ana i Maja su se Zadranima predstavile u sklopu prvog Craft Beer festivala koji se održavao prošlog ljeta na rivi. Pivo koje smo mogli kušati radile ste na balkonu u stanu?
Ana: Da, radile smo tzv. „home brewing” i predstavile smo svoj hobi. Na festivalu su se inače predstavljale domaće zanatske mikro pivovare, a s obzirom da se nas dvije nismo mogle predstaviti kao pivovara, jer nismo komercijalne, niti pivo prodajemo, odlučile smo samo pokazati kako mi to radimo. Puno nas je ljudi i prije pitalo kako radimo pivo, pa je bilo jednostavnije održati prezentaciju na rivi nego kod nas na balkonu.
Činjenica je da danas svaki mladi poduzetnik teško može skupiti početni kapital, samim time puno dobrih ideja možda i propadne upravo zbog financijskih teškoća. Zato su se Ana i Maja odlučile sredstva prikupljati kroz crowdfunding kampanju….
Ana: Crowdfunding je jedan vid podržavanja projekata koji vam se sviđaju. S tim smo se vidom financiranja susrele na jednoj radionici u Zagrebu. Ovisno o visini uplate u crowdfunding kampanji, uplatitelji dobivaju određene nagrade. Uplatama u prvom redu, ljudi podržavaju ono što im se sviđa i što bi voljeli da se desi u njihovom gradu. Mi, dakle, dijelimo određene simbolične nagrade svima onima koji nam uplate neku donaciju i podrže naš projekt. Može se ostaviti i sama donacija, bez obzira na nagrade, o tome sami uplatitelji odlučuju. Inače, u svijetu je ovaj vid financiranja vrlo popularan i opće poznata stvar. Mnogi projekti se tako financiraju. To je i neka vrsta prodaje unaprijed. Vi sada podržite neki projekt, koji se tek razvija, a kad on zaživi, na neki vam se način oduži i isporučuje nagrade u vidu svojih proizvoda. To je jedan vrlo lijep i human način komunikacije i rada s budućim klijentima.
U zadrugu Brlog trenutno je uključeno još 11 ljudi… Što se same crowdfunding kampanje tiče, moramo napomenuti da svatko može uplatiti sredstva – onoliko koliko može. Na koji način se oni koji to požele mogu uključiti?
Ana: Naša facebook stranica je trenutno najaktivnija. Tu možete pronaći sve bitne informacije. Kampanja je također online, možete ju pronaći ovdje. Plaća se kreditnom karticom ili PayPalom, no ako nekom nešto nije jasno ili se ne snalazi, slobodno nam se javite.
Zasad još nismo registrirana zadruga. Sve je pripremljeno, ali čekamo da ova kampanja prođe jer je vrlo zahtjevna. Imamo 11 prijatelja koji su tu za nas, koji nas podržavaju, prepoznali su ono što mi želimo i na čemu radimo. Od članarina smo nešto uspjeli skupiti, no dobra je stvar što svako od nas daje neki doprinos zadruzi i svi zajedno ćemo učiniti da to uspije.
Cilj vam je bio skupiti 8000 dolara, no u četiri dana došle ste na 108%. Ne moram ni pitati jeste li zadovoljne kako napreduje kampanja…
Ana: Presretne smo. Dosad nas je podržalo 203 backer-a. Stvar ide dalje. Donacije su jako važne. I one najmanje, nama svaki dolar puno znači. Isto tako važna nam je potvrda da se ljudima sviđa naša inicijativa. Volimo čuti povratnu informaciju. Stvar ide dalje. Nadamo se prikupiti 13000 dolara kako bismo kupili vlastito kuhalo s kojim bi u Zadru mogli samostalno raditi.
Vaša pivovara proizvodit će isključivo craft (zanatske) pive koje su trenutno hit u zemlji i svijetu, a ujedno to će biti i prva zadružna pivovara u Hrvatskoj.
Ana: Zadružno poslovanje zasad nije baš poznato ili privlačno ljudima jer nisu dobro upućeni. Svaki četvrti stanovnik nekih europskih zemalja je član barem jedne zadruge. To je forma koja pogoni svjetsko gospodarstvo. Zadruge navodno zapošljavaju više ljudi od svih korporacija zajedno. Vidjeli ste da smo mi od ničega došli do pred samu realizaciju, samo zato što smo se otvorili za nove mogućnosti. Smatram da je nama otvaranje zadruge veliki poticaj, do tuda ne bi ni došli da nismo tako razmišljali. Zadruga je bila odličan izbor. Naših 11 prijatelja imat će svoje pivo, imat će svoj projekt kojim će biti zadovoljni i ponosni, a doprinjet ćemo i lokalnoj zajednici.
Svojoj ste zadruzi dali ime Brlog, hoće li i ime piva nositi to ime?
Ana: Brlog je naša zajednica, ekipa, prostor u kojem kuhamo pivo. Kako je pivo blond ale, ime se nekako nametnulo samo po sebi – Plavuša.
Koliko različitih vrsta piva planirate proizvoditi?
Ana: Za početak će to biti jedna vrsta. Dosta toga ćemo ručno raditi, imat ćemo velik osobni angažman. No, s vremenom ćemo nadograđivati priču pa će doći i tamnija piva na red poput Brinete. (smijeh)
Korak po korak idete prema realizaciji. Do kad biste voljeli krenuti s pričom u punom smislu?
Ana: Mi se nadamo da ćemo do lipnja imati prvo pivo. Pitanje je samo financija, da taj dio riješimo. Za sve drugo smo spremni. Zato pozivamo ljude da nam i dalje pomažu i uplaćuju donacije kako bismo taj formalni, tehnički dio riješili i krenuli s proizvodnjom piva u Zadru.