Ljeto je stiglo i većina ga provodi na plažama, kupajući se u moru. Poznato je da je upravo plivanje dobro za zdravlje. Stoga nam je u emisiji Korak do zdravlja Radija 057 gost bila bacc.physio. Slavica Kaštela, odgovorna fizioterapeutkinja Odjela za fizikalnu medicinu i rehabilitaciju zadarske Opće bolnice.

Koliko je plivanje moguće iskoristiti u svrhu poboljšanja zdravstvenog stanja?

- Plivanje se smatra jednim od najzdravijih sportova i koristan je za cijelo tijelo. Idealna je ljetna vježba jer nam more rashlađuje organizam, a jedinstven je to trening koji uključuje rad svih mišića. Budući da u moru sagorijevamo kalorije, plivanje može biti korisno i u procesu mršavljenja. Biti aktivan može nam pomoći da se bolje osjećamo i dulje živimo. Za ovih vrućih ljetnih mjeseci, plivanje je idealna aktivnost jer osim što je zabavna i bezbolna u moru uopće nećemo primijetiti da se znojimo. Zašto trebamo skočiti u more i zaplivati - razloga je dosta.

Koliko su korisne vježbe u moru?

Što se tiče vježbi u vodi, to je izvrsno za ljude koji imaju problema s lokomotornim sustavom, odnosno sa mišićima i kostima. Osim snage i tonusa mišića, voda izgrađuje i fleksibilnost naših zglobova. Vrlo je korisno za kardiovaskularni sustav jer potiče srce na ubrzani rad. Kako voda preuzima našu težinu, plivanje može biti odličan izbor za osobe koje žele vježbati s manjim intenzitetom. To su primjerice trudnice, ili ljudi koji imaju poteškoća s kretanjem. Plivanje je savršeno za srce, uprežemo kompletno tijelo i srce nam ubrzanije radi i pumpa da bi provelo krv do ruku i nogu, odnosno dobro je za cirkulaciju. Izuzetno je dobro za pluća, stimulira na ritmičko disanje, pomaže ventiliranju pluća i čeliči ih. Osim tih karakteristika, plivanje ima i psihološku korist, osvježava, relaksira. Studije su pokazale da su kod plivača manje prisutni osjećaji napetosti, nervoze, ljutnje, depresije i konfuzije.

Koliko dugo je potrebno plivati da bi se rezultati osjetili?

Optimalno je 30-ak minuta dnevno i to na način da startamo polako i izgrađujemo se, podižemo tempo. Pritisak i otpor vode tjera naše tijelo da radi jače - 30 minuta aktivnosti u moru jednako je 120 minuta aktivnost na suhom. No, ukoliko je riječ o medicinskom problemu potrebno je upitati svog liječnika za preporuku optimalnog vremena. 

Kod kojih se zdravstvenih problema najčešće preporučuje plivanje?

Plivanje se može pripisivati kod različitih bolova u kralježnici, pogotovo u lumbalnom dijelu. Za razliku od drugih sportova, pritisak na kralježnicu minimalan. Kako smo naučili na sjedalački način života, on nam uzrokuje brojne od problema s kralježnicom. Ponekad je riječ o trajnim deformalitetima. Istraživanja nam pokazuju da gotovo 90 % populacije ima problema u akutnim ili kroničnom oblikom bolova na području kralježnice. Za zdraviju kralježnicu preporučujem leđno plivanje koje osnažuje mišiće, dok se leptir stil preporučava kod mlađih koji nemaju problema s kralježnicom. Kod problema s vratnom kralježnicom ne preporučamo prsno plivanje. 

Postoji li pogrešan način plivanja?

Naravno jer je to kompleksan sport i fizička aktivnost. Zavisno o stila, opterećujemo segmente više ili manje. Može se ići u smjeru jačanja mišića, ali može i uzrokovati bolove zbog prenaprezanja. Ako ne postoji medicinska prepreka, najbolje je kombinirati sve stilove. Ako je cilj razviti snagu ramena, leđa i noge preporučuje se leptir stil. No, to je težak stil isključivo za mlade ljude. Kraul stil je najčešći, možemo plivati bržim tempom preporučamo kad želimo postići aerobno učinke. Prsni stil je sporija tehnika, ali zahtjeva snagu ramena i nogu. Dobar je kod problema u lumbalnom dijelu kralježnice. 

Kod artroze koljena, želimo ojačati mišiće koje okružuju koljeno. Nikako se ne preporuča prsni stil jer je pokret trzajni i može uzrokovati stres na hrskavicu koja je osjetljiva, čime dolazi do bolova. Kod tih problema, valja plivati leđnim ili kraul stilom. Kod artroza, osim plivanja, iznimno je dobro i hodanje u plićaku u kojem vam more dolazi do visine pola bedra. Isto pravilo vrijedi kao i za koljeno. Osim plivanja, u plićaku je dobro izvoditi i vježbe. Plivanje može biti ponekad i kontarproduktivno, posebno kraul i leđni stil, u kojima može doći do oštećenja hrskavica jer je velik luk kretnje. Preporučamo prsno plivanje, ali i tu je potrebno biti oprezan. 

Dosta se govori o terapiji blatom, koje su učinci peloidne terapije?

Fizikalna je to metoda liječenja primjenom blata, trseta, mulja ili gline. Fizikalna svojstva peloida su izvrsna. Miješanjem s vodom stvara plastičnu homogenu masu koja ima veliki toplotni kapacitet, nisku toplotnu provodljivost i visok stupanj zadržavanja topline. Tako možemo postići dovoljno visoku temperaturu u segmentu, a da pritom ne oštetimo kožu. Blato se primjenjuje direktno na tijelo, lokalno ili generalizirano. Opća bolnica Zadar organizira svake godine prijevoz pacijenata do Kraljičine plaže u Ninu i pacijenti su jako zadovoljni rezultatima terapije. Svake sezone terapiju iskuša 250 do 300 pacijenata zadarske bolnice. Pod nadzorom oni provode vježbe, 20 do 30 minuta drže peloid na segmentu i zatim ulaze u more, plivaju te uživaju. Blato se već godinama koristi u liječenju raznih bolesti, lokomotornog sustava, postraumatskih, neuroloških i čak ginekoloških problema. No, kako je dobar za ove stvari, tako se mogu pojaviti i kontraindikacije kod nekih tegoba. No kad su pacijenti pregledani od strane fizijatra, pod strogom kontrolom i terapijom - ne izostaju odlični rezultati.

Može li se peloidna terapija koristiti preventivno?

Peloidnom terapijom pojačavamo krvni i limfni tok, ubrzavamo metabolizam stanica, resorpciju patološkim produkata, smanjujemo upalne procese na dijelovima koji možda nisu kulminirali. Ona djeluje analgetski i spazmolitički, a žene dolaze u Nin izbog estetskih svrha, jer služi i kao anticelulitna terapija. Moja preporuka je za zdrave i za bolesne, osim naravno ako ne postoje određene tegobe kod kojih može uzrokovati kontranuspojave. Ovako izvrsna kvaliteta blata kakvog imamo u Ninu je rijetka. Ne znam postoji li uopće blato takve kvalitete još negdje, ali tamo ga ima dovoljno i stvarno je šteta ne iskoristiti njegovo djelovanje.

Emisiju Korak do zdravlja slušajte utorkom od 12, 30 sati na Radiju 057!