Vaša djeca nisu vaša djeca
Ona su sinovi i kćeri čežnje života za samim sobom
Ona dolaze kroz vas, ali ne od vas
I premda su s vama, ne pripadaju vam
Možete im dati svoju ljubav, ali ne i svoje misli
Jer, ona imaju svoje misli
Možete okućiti njihova tijela, ali ne i njihove duše
Jer, njihove duše borave u kući sutrašnjice, koju vi ne možete posjetiti, čak ni u svojim snovima
Možete se upinjati da budete kao oni, ali ne tražite od njih da budu poput vas
Jer, život ne ide unatrag niti ostaje u prošlosti
Vi ste lukovi s kojih su vaša djeca odapeta kao žive strijele
Neka vam to što ste napeti u Strijelčevoj ruci bude na radost.
Khalil Gibran – Prorok
Navedene stihove ostavljamo vam na razmišljanje. Za svakog individualno. Tragom njega razgovarali smo sa umjetničkom voditeljicom glazbene udruge LIBRETO, magistrom hrvatskog jezika i književnosti, glazbenicom gitaristicom, vokalnom trenericom i glumicom. Razgovarali smo jer nam je cilj bio poticanje djece u njihovim talentima i van nastavnim aktivnostima. Kao roditelji trebali bi znati što profilu našeg djeteta odgovara. Možda svako dijete nije za sportske aktivnosti. Možda neko dijete osjeća sram, što s tim? Možda neko dijete treba motivaciju. Možda ni roditelji nisu dovoljno dobro informirani o ponudi. Ova svestrana vedra žena objasnila nam je zašto je pjevanje dobro za djecu i rekla nam neke stvari koje nismo znali… Zalutali smo do njihovog prostora u Zadru koji izgleda kao mali pravi raj za buduće pjevače, plesače i svirače te odlučili priču podijeliti s vama.
Kako je povezano pjevanje i fizička kondicija?
Pri pjevanju koristimo čitavo svoje tijelo kao instrument na koje, onda, budući da smo si posvijestili tu važnu činjenicu, moramo veoma paziti i uvijek biti u formi. Mi u svojoj učionici imamo i sobni bicikl, utege, uze za preskakanje… Često se sjetim opisa pripremanja za mjuziklske točke nekih sjajnih stranih glumaca. Pjevanje nikako nije statična aktivnost, a držanje i snažan, samouvjeren stav na pozornici su izuzetno bitni za mlade izvođače. Kroz takav trening zaista otpuštaju i probijaju mnoge vlastite strahove i barijere, čemu sam, svjedočila više puta u slučaju svojih učenika.
Netko kaže… „Ne znam pjevati i plesati” i onda nema nikakve veze cijeli život s glazbom, jel to mora biti tako?
Svi smo mi za neke aspekte ljudskog djelovanja i izražavanja prirodno jako ili možda malo manje predispozicionirani. U bavljenju glazbom jest ključno posjedovati sluh i osjećaj za ritam, imati dobru glazbenu memoriju, biti muzikalan, lijepo frazirati…. No apsolutno svi možemo uživati u glazbi, pjevati, plesati, ići na koncerte te smo svakako pozvani na to da gradimo i izražavamo vl. glazbene afinitete.
Što djeca dobivaju u vašoj školi?
U našemu Libretu svaki roditelj, odnosno polaznik, može biti siguran da će dobiti, za početak, odlično glazbeno predznanje ako govorimo o sasvim maloj djeci, da će mu biti ponudjeni razni načini učenja te raznorodni izvori znanja te da će na toj platformi nadalje moći graditi vlastiti glazbeni identitet i individualitet. Pjevači, instrumentalisti – svakako će dobiti sjajne tehničke osnove za pravilnu postavu i uporabu svoga instrumenta, mnoštvo vježbica, uputa i sugestija, da ćemo svakom svom polazniku pristupiti sasvim individualno te da ćemo i mentor Dinko i ja dati sve od sebe kako bismo pratili upravo njegov jedinstveni put, senzibilitet i želje, a sve u okviru zadanoga glazbenoga programa. LIBRETO doživljavamo kao svoju proširenu obitelj i izuzetno nam je bitno da se djeca i mladi ljudi kod nas osjećaju lijepo, opušteno i ugodno
Kako možemo utjecati na glazbeni odgoj naše djece?
Mi smo stava kako sve navike i potječu – iz roditeljskoga doma, te da su upravo roditelji dječji prvi i glavni prozor u svijet. Postoji toliko divnih i kvalitetnih pjesmica upravo za dječju dob, stoga smatramo da zapravo nema niti potrebe djecu izlagati tim izvodjacima. I naši su autorski velikani skladali za djecu. Tu je i bogata riznica klasične glazbe – od koncerata, simfonija, naši su roditelji i učenici u tom smislu veoma educirani i jako dobro znaju kako jedan dostojanstveni, obrazovani, kulturni mladi covjek izgleda, kako se odijeva i kako se ponaša na sceni. I upravo im takve snimke stalno i pustamo. Na ove odjećom oskudnije ili na bilo koji način neprihvatljive oni već sami reagiraju na način da otvoreno izražavaju nelagodu i neslaganje. S druge strane, djevojčice u Libreticima su zaista – djevojčice. U onom najljepsem i najsladjem mogućem smislu. Vole lijepe frizure, sjajila boje i šljokice, ali sve to nastojimo koristiti umjereno i decentno. Djeca su prekrasna sama po sebi i to im stalno ponavljamo
Što pjevanje i ples mogu donijeti djetetu?
Pjevanje i ples djetetu mogu donijeti doživotnu zarazu koje se nikada kasnije neće moći osloboditi. Moja profesorica je to dobro poantirala u nekoliko intervjua u kojima je rekla “Stanite dok je vrijeme!”, istodobno aludirajući i na beskrajnu ljepotu, ali i težinu pjevačke profesije. Pjevanje, ples i scena općenito donosi i otvara jednu posebnu dimenziju ličnosti, njeguje osobnu slobodu, neovisnost, radost života i zbog života samoga. Upravo ove aktivnosti od djece i mladih ljudi čine bolje i plemenitije osobe, u cjelini.
Surađujete li s roditeljima u svom radu?
Suradnja s roditeljima je od izuzetne važnosti, bilo da smo izabrali glazbu kao jedan od hobija, bez ikakve pretencioznosti, bilo da zaista želimo ostvarivati vrhunske rezultate. Pravi su primjeri za ovu drugu tvrdnju obitelj gitaristice Ane Vidović koja je upisala Muzičku akademiju sa samo 13 godina. Isto tako i Cecilia Bartoli, jedan od najpoznatijih mezzosoprana današnjega vremena, inače i Dinkova rodjakinja. Njezina joj je mama Silvana dala prve i najvaznije pjevačke lekcije. I našim roditeljima nastojimo dati što više uvida u ono što radimo, kao i savjeta te alata kako svojoj djeci pomoći pri vježbanju kod kuće. Zaista stalno komuniciramo i silno je bitno da se medjusobno slušamo, poštujemo i uvažavamo. Do sada imamo brojna prekrasna iskustva s roditeljima koji ujedno s nama prolaze veliki dio naše glazbene edukacije.
Što je s djecom koja osjećaju sram, a imaju talent i potencijal?
Nismo imali puno situacija u kojoj su se djeca jako stidjela, možda baš zbog činjenice da se mi kao voditelji maksimalno trudimo stvoriti im ugodnu, toplu i prijateljsku atmosferu kod nas. Kada nam i dodje netko malo sramezljiviji, što opet može, s jedne strane, biti odlika karaktera jer smo svi različiti i to itekako uvazavamo (samo jedna od brojnih mogućnosti), nastojimo ga kroz odredjenom vrijeme “pridobiti” na način da mi uđemo u njegov svijet, da mi sami shvatimo u kojim se situacijama i aktivnostima dijete osjeća najbolje i najslobodnije, te mu damo dovoljno vremena i slobodnoga prostora da ono polako počne stjecati povjerenje u nas. Ova je metoda do sada bila učinkovita s 95% naših polaznika.
Koje pjesme možemo kući djeci dati da slušaju i usput ih glazbeno educirati?
Lista klasičnih djela Branimira Čakica nedavno objavljena upravo na vašem portalu mi se veoma svidjela. Slušajte odabranu kvalitetnu glazbu svaki dan. Pjevajte svojoj djeci, iako možda niste (nismo ) Maria Callas. Učite s njima brojne tapšalice i brojalice. Opskrbite se dobrom glazbenom literaturom. Čitajte im “Violinisticu”, “Leteći glasovir” i slične tekstove. Povedite djecu na koncerte. U Zadru ih ima zaista puno. Izrađujte zajedno s njima jednostavne instrumente poput šuskalica. Vrlo korisno i kreativno. I, ono najvažnije, svojim im primjerom pokažite koliko sami uživate u glazbi!
Zašto obično djevojčice više pjevaju i plešu od dječaka, iako se i to mijenja?
U baletu i plesu općenito je situacija još zanimljivija…. Dobre plesače redovito “uvozimo” iz Rusije, Ukrajine… Nedavno sam imala priliku raditi s jednim sjajnim prvakom baleta u HNK – u Zagreb – tamo gotovo nitko nije Hrvat. Sigurno da je situacija djelomice takva jer mi nemamo vl. plesnu akademiju, no nemamo niti razvijenu kulturu plesa kod muške populacije. U Zboru nemamo niti jednoga momka, možda baš zato što imamo previše prelijepih djevojčica tamo 🙂 pa se automatski preplaše, no zato itekako zele svirati gitaru, naprimjer. Dečki su u načelu, iako ja zaista ne volim generalizirati, biološki nešto zivlji od djevojčica i razumljivo mi je da im je možda draže istrčati se po sportskom terenu. No nadamo se da ce se situacija i u tome u budućnosti bitno mijenjati.
Gdje nastupate s uvježbanim točkama?
Svoje točke najčešće izvodimo u raznim prigodama kao sto su polugodišnje i godišnje produkcije, blagdani, razni drugi dogadjaji…. Do sada smo pjevali na velikim i malim pozornicama, od Gradske knjižnice i njezinih ogranaka, preko nekih pozornica na otvorenom, pa sve do Kazališta lutaka i crkvi.
Kakva je situacija u Zadru što se tiče dječjeg plesa i pjevanja?
Voljela bih da imamo veću scenu. Plesna je itekako bogata, od nevjerojatno dugovjecnoga Zadarskog plesnog ansambla, plesnoga odjela u Glazbenoj skolu, Geste, Piruete, Zadarskih mažoretkinja, Circo arta…. No glede glazbene poznajem ili znam za tek nekoliko ljudi koji se bave sličnim stvarima kao mi. I glede Zbora – nismo prvi koji smo ga osnovali, ali svakako smo prvi i jedini koji radimo s djecom na ovaj način, s dva voditelja, uz glumački i scenski dio, pišući im pjesme samo za njih, a i po godinama smo im veoma bliski :). Bilo bi divno organizirati jedan zajednički Festival na kojemu bi sudjelovali svi mi iz Zadra i okolice, a nakon nas domaćina zvati i zborove te solo – pjevače iz drugih gradova. Većom se ponudom uvijek samo obogaćuje i oplemenjuje cjelokupna umjetnička slika grada i mi iz LIBRETA uvijek govorimo DA suradnjama, zajedničkim projektima, kao i drugim srodnim udrugama i umjetničkim organizacijama. I meni su neki od njih, već postojećih, bili snažni vjetar u ledja pri postavljanju naše škole. I danas su nam velika podrška.
Bilo to pjevanje, plesanje ili neka druga aktivnost i sport, djeci treba dati prostor da se izražavaju. Izraženo dijete je zdravo dijete. Ako imaju talent, mi smo ti koji bi ih trebali podržati. Kažu da je trud puno važniji od talenta. No, i talent treba prepoznati. Nitko sretniji nije, kada su naša djeca sretna, ostvarena i ispunjena.