Najbolje da razgovaramo unutra. Ćelav sam, izgorjet ću na suncu, u šali kaže vlasnik turske Doğuş grupe i jedan od najbogatijih turskih poduzetnika Ferit Şahenk za Jutarnji.hr
Prije dva tjedna boravio je u Zadru gdje je Doğuş grupa predstavila projekt budućeg hotela Maraska, a tim je povodom Jutarnjem listu dao kraći intervju te progovorio o svojim planovima za Hrvatsku.
Kada dovršite projekt Maraske, vaše investicije u Hrvatsku iznosit će 350 milijuna eura. Kakva je vaša vizija turizma Hrvatske za idućih deset do 20 godina?
– To je san koji je počeo prije sedam godina i koji sam rado dijelio sa svojim prijateljima, suradnicima i obitelji. Mogu vam reći sljedeće: eksplozija interesa za Hrvatsku i hrvatski turizam je toliko narasla u ovih sedam godina da sam danas presretan što sam ovaj san odlučio pretvoriti u stvarnost. Danas svatko u velikim projektima gleda brojke, ali mi u Doğuşu radimo više od toga. Mi želimo raditi ono što se drugi ne usude, ono što destinacijama donosi promjene u smislu tipa turista i broja gostiju, nešto što se prije niz godina dogodilo u Dubaiju. Ta je zemlja nekad bila pustinja, a danas je svjetski centar za biznis, opuštanje i zabavu.
Mislite li da bi Hrvatska mogla poći sličnim smjerom kao Dubai?
– Naravno, pa već imate sve namirnice potrebne za “pripremanje jela”, pitanje je samo kako ćete ih upotrijebiti. Moram pritom naglasiti da ne želimo Hrvatsku pretvoriti u Dubai izgledom. Hrvatska je prekrasna zemlja koja ima svoje specifičnosti, kulturne i prirodne ljepote, i oko toga treba graditi ponudu. Presretan sam što smo je otkrili prije svih drugih.
Koji su najveći izazovi kod vaših operacija u Hrvatskoj?
– Iskreno, ne vidim tu izazove. Sigurno ćete me pitati što je s birokracijom i slično. Moram vas razočarati: ovo je uređena zemlja, mi u njoj uvijek poštujemo vlast i zakon, a kad radite prema pravilima, to se na kraju isplati. Dakle, prvo trebate vjerovati u projekt koji zastupate, a potom krenuti od lokalne administracije. Puno je segmenata turizma za koje smo zainteresirani, od zdravstvenog i medicinskog do sportskog, s obzirom na to da ste po tom pitanju jedinstveni na svijetu. Kad se u svijetu govori o nogometu, spominje se Hrvatska. Isto je kada se govori o tenisu, vaterpolu, košarci, jedrenju. Hrvatska je prirodni centar sportskog turizma, a ja želim ulagati u razvoj tog segmenta turizma u vašoj zemlji. Ovdje treba otvarati nogometne, jedriličarske i teniske škole, i to ne samo za Hrvate, nego i za mladež iz cijelog svijeta koja bi ovamo dolazila trenirati. Mislim da je to vaša budućnost.
Zbilja vidite Hrvatsku kao centar sportskog turizma?
– Apsolutno, u Hrvatskoj jedrim s vašim zlatnim olimpijcima Šimom Fantelom i Igorom Marenićem, koji su mi poput braće. Zatim, Goran Ivanišević ima tenisku školu u našem D-Hotel Marisu u Turskoj. Ovakve snažne veze čine dobru sinergiju između dvije zemlje, a Hrvati i Turci se zaista vole. Turizam kao industrija ima još jako puno prostora.
U posljednjem ste intervjuu spomenuli da nam nedostaje infrastrukture za luksuzni tip turizma kakav Doğuş grupa dovodi u Hrvatsku. Na što ste mislili?
– Velik je interes za dolazak što većeg broja turista u Hrvatsku, ali glavno je pitanje što se može napraviti da se produlji njihov boravak. Za to treba razvijati segmente rekreacije, zabave, gastronomije i noćnog života kako turisti ne bi više dolazili na tri, nego na deset dana. Kad su u pitanju turisti koji ovamo dolaze brodovima, moramo se potruditi privući ih na kopno u dobre restorane, klubove, trgovine… To su detalji o kojima treba razmišljati.
Imate li želje jače širiti vaše poslovanje u Dubrovniku? Ta se destinacija kod nas obično povezuje s luksuznim turizmom.
– Dubrovnik je brend, ali ljepote u Hrvatskoj ima i na mnogim drugim destinacijama. Istina, treba puno toga napraviti u Dubrovniku, ali još više treba raditi na ostatku Hrvatske kroz nekoliko destinacijskih projekata koji će privlačiti nove goste. Kao što sada činimo u Zadru koji u suradnji s Doğuş grupom dobiva prvi Hyatt hotel.
Turska turistička slika malo se pogoršala zbog geopolitičke situacije. Mislite li da će vašoj domovini dugo trebati da se vrati na stare pozicije?
– Turska se već oporavila, a u posljednjih nekoliko mjeseci popravile su se brojke dolazaka i noćenja turista. Iskreno, vjerujem da ćemo već sljedeće sezone biti na prijašnjim rezultatima. Turska ima svu potrebnu infrastrukturu i nemamo razloga ne nastaviti tamo gdje smo stali.
Turska je poznata po velikim all-inclusive resortima, od kojih su mnogi upitni u smislu arhitekturne vrijednosti. Treba li Hrvatska paziti da ne doživi sudbinu takvog masovnog turizma?
– Uvijek treba imati vrlo diverzificiran portfelj koji se obraća različitim tipovima gostiju i interesa. Ne treba se koncentrirati samo na jedno. Kad posjetite turski Bodrum, to je sasvim drukčiji svijet od onoga što doživite u Antalyji, Istanbulu ili drugim mjestima. Dakle, to su različiti tipovi ponude i sadržaja, i to je dobra taktika.
Kako vi osobno volite ljetovati? Kamo najradije idete?
– O tome se uvijek dogovaram sa suprugom. No, oboje volimo dolaziti i uživamo u Hrvatskoj. Ove sezone smo proveli tri tjedna na hrvatskoj obali. Pa, koliko je ovdje samo otoka za obilazak. Osim toga, uskoro će biti dovršena i naša kuća u Zadru pa ćemo ovdje češće boraviti. Ne trebam niti spominjati da obožavam vašu kuhinju.
Doista? A što vam se najviše sviđa?
– Nedavno sam blizu Šibenika jeo janjetinu sa žara i prekrasne domaće specijalitete. Slušali smo klapu i uživali u autohtonoj gastronomiji i vinima, bio je to zaista lijep dan. Hrvatsku najviše volim zbog ljudi koji su prekrasni. Ljudima treba pružiti priliku i vaši prekrasni mladi napravit će predivne stvari za vašu zemlju.