ZADAR– I dok su jedni mali dioničari proljetos prodavali dionice tvrtke Luka Zadar, drugi su, kako je objavio Zadarski list podigli kaznenu prijavu na navodno nezakonitu dokapitalizaciju koja je predložena za skupštinu dioničara, zakazanu za posljednji dan kolovoza.
Tvrtka Luka na taj način ostaje top tema zadarske privatizacije. Prvi put kada je petorica većih dioničara prodala vlasnički paket slovenskom fondu čije je poslovanje bilo predmet krim istraživanja ali i stečaja. Drugi put kada je vlasnikom postao kontroverzni slovenski taksist i sada, treći put kada bi preko zagrebačke agencije za prodaju nekretnina u tvrtku ušao kineski kapital. Radi se o tvrtki Jiangxiong Hu, koja u Hrvatsku dolazi preko lobističke tvrtke CSEBA, zadarskoj javnosti poznatog Marija Rendulića, a koja je bila „spremna spasiti Agrokor ulaganjem od 2.7 milijardi dolara”, kako je to svojedobno pisao Večernji list.
Za sada kineskim investitorima ostaje mogućnost spašavanja Luke Zadar od gubitka koncesije. Prema očitovanja NO, oni će uložiti 215 milijuna kuna, koliko je koncesijska obaveza investicije tijekom 25 godina, a potom još 200 milijuna eura u razvoj teretne luke koja je perspektivna
Upravo takva opasnot od neispunjavanja koncesijskog ugovora, a zatim i gubitka koncesije kao najveće vrijednosti te tvrtke, glavni su razlog kojeg Uprava na čelu s Nikolom Dragičevićem navodi za predloženu dokapitalizaciju. Međutim, u Lučkoj upravi Zadar doznajemo kako Luka uredno plaća svoju koncesiju naknadu, ali bilo bi dobro i da u teretnom dijelu Gaženice ima i drugih roba, osim vjetroturbina, koje uz drvo čine najveći dio prometa luke.
Predložena dokapitalizacija je legalna i provodi se na način kako je to već viđeno. Nominalni nositelj dokapitalizacije je agencija za nekretnine Luxury Real Estate, čiji vlasnik Zvonimir Zlopaša samim time ulazi u NO Luke. On mora po zakonu provesti ulaganje od 45 milijuna kuna. Dio dionica otkupljen je od tzv. malih dioničara po cijeni od 500 kuna za jednu dionicu, kako bi se došlo do većinskog i upravljačkog paketa. Nominalna vrijednost novog paketa dionica s kojima će se dokapitalizirati Luka je 200 kuna. Neki su vlasnici sada ipak zaradili u novoj partiji prodaje dionica Luke čija je vrijednost na samom početku privatizacije bila procijenjena na nešto više od pet milijuna njemačkih maraka.
Luka se u međuvremenu nije razvila kao tvrtka koja zarađuje na lučkom prometu na pomorskom dobru. Broj zaposlenih drastično je smanjen, a nikad dovršena lučka zgrada u Gaženici dokaz je da Luka baš i nije bogata nasljednica ili kako bi se to danas reklo “sponzoruša”. Ipak, neki novi ulagači u njoj vide potencijal.