Iz Hrvatskih autocesta uputili su priopćenje s upozorenjem za javnost:
Prema prognozi DHMZ-a tijekom cijelog tjedna očekuje se obilniji snijeg u svim dijelovima zemlje, a naročito u Gorskom kotaru i Lici uz mogućnost jakih do olujnih udara vjetra u gorskim i podvelebitskim dionicama.
Obzirom na vremenske prilike te mogućnost pojave ledene kiše, apeliramo na vozače na poseban oprez. Ekipe zimske službe Hrvatskih autocesta d.o.o. spremne su za zimske uvjete na autocestama, u službi koja traje 24 sata, 7 dana u tjednu, sudjeluje ukupno 800 radnika i 183 teretnih i specijalnih vozila (posipači, snježni plugovi, ralice do 4,8m širine, bočne ralice, bočni odbacivači snijega). HAC-ovi timovi u zimskom periodu održavaju 28 milijuna m2 asfaltnih površina, odnosno 1100 km autocesta.
Preporuka vozačima u zimskim uvjetima je ne pretjecati ralice na autocestama. Dok traju snježne padaline brzinu vožnje potrebno je prilagoditi trenutnim uvjetima i ograničenjima na autocesti i svakako prije kretanja na put, molimo korisnike da provjere stanje na cestama.
Autocestu u stanje pune prohodnosti moguće je dovesti tek po prestanku padalina.
Za vrijeme snježnih padalina uloga zimske službe je osigurati prohodnost, što u situacijama obilnijih snježnih padalina podrazumijeva i do 10 cm snijega na kolniku. To svakako ne znači da se snijeg ne uklanja odmah s početkom snježnih padalina već se po prolasku ralice za vrijeme padalina stvara novi snježni pokrivač, a koji se čisti odmah u slijedećem ciklusu.
Vozači često negoduju da nisu vidjeli ralice na cesti, međutim kada bi ralica bila vidljiva svakom vozaču tada bi prometovanje autocestom bilo nemoguće – nastao bi kolaps.
Često se događa da pojedini vozači pretječu ralice, a da nisu ni svjesni koliko je takav poduhvat riskantan i opasan. Činjenica je da vozači podcjenjuju vremenske uvjete i odlaze na put nespremni. Vožnja u zimskim uvjetima zahtijeva stanovitu vještinu i iskustvo, ali uz prikladnu zimsku opremu većina problema i zastoja bila bi kudikamo manja. Vozači moraju biti svjesni zakonske obveze zimske opreme te da cesta dok snijeg pada ne može biti „crna” – jer to ne može osigurati niti jedna zimska služba u drugim državama sa sličnim klimatskim uvjetima.
Poseban problem stvaraju tegljači bez zimske opreme te su ujedno i opasnost za sve korisnike autocesta, dok zimskoj službi isti u mnogočemu otežavaju rad. U situaciji kada se samo jedan tegljač prepriječi na autocesti, ralica ne može proći , samim time niti očistiti svoju dionicu, a ne može se niti okrenuti te se stvara kolona, što dovodi do zastoja u prometu. Prepriječeni tegljač prvo treba ukloniti s kolnika i tek onda nastaviti čišćenje snijega, a za navedeno je potrebno vrijeme. U zimskim uvjetima vremena je potrebno više nego uobičajeno. Jedno vozilo bez zimske opreme na autocesti ugrožava i značajno usporava promet i djelovanje zimske službe.Još jednom podsjećamo da je na zimskim dionicama autocesta obvezna zimska oprema.
Kako bi svi korisnici autocesta bili na vrijeme informirani o stanju u prometu i mogućim izvanrednim događajima, a naročito u vrijeme zimskih uvjeta na cestama, sve informacije redovito se objavljuju putem redovitih izvješća HAK-a i na web stranici Hrvatskih autocesta d.o.o. (HAC) – Stanje na autocestama.
Molimo korisnike da uključe radioprijemnik u sustav informiranja o stanju u prometu (RDS), a sve dodatne informacije mogu se dobiti na besplatnim info telefonima 0800 0422 ili 0800 0111.
Na kraju. želimo istaknuti da vozači često negoduju kako autocesta nije dovoljno očišćena ili da se uopće ne čisti. U tri slike može se vidjeti kako izgleda autocesta za vrijeme padalina, odmah nakon prolaska ralice te nakon 10 i 30 minuta: