Župan Božidar Longin i ravnatelj Lučke uprave Zadar danas su, na konferenciji za medije, dali osvrt na jučerašnju sjednicu Odbora za pomorstvo, promet i infrastrukturu o luci Gaženica te jednom zauvijek, kako kažu, odlučili raščistiti sve nedoumice vezane uz koncesiju tvrtki Zadar International Port Operations, iza koje stoji Global Ports Holding.
Do krivih tumačenja, kaže Longin, dolazi zbog krivih premisa koje se uvode u cijelu priču.
– Zadrani desetljećima sanjali novu luku. Znate kakva je stara bila, s turističkim bumom i vozilima koja se ukrcavaju na trajekte Poluotok bi se potopio. U prilog nam je išla cestovna infrastruktura u Republici Hrvatskoj, a ideja o home portu javila se kroz razgovor s našim pomorcima i iseljenicima. Jedan od njih, šef logistike u Carnival Cruiseu u Tampi u Miamiju, pričao nam je kako jedan takav brod godišnje ulije vode u vrijednosti dva milijuna dolara! Krenuli smo s tom pričom, povezali se u godinama koje su slijedila s operaterima, predstavili se kao destinacija, podsjetio je Longin na početke presice.
Home port donosi 2.000 putnika i 1.000 članova posade, a kad se brod zaveže i motori ugase na obali ga treba servisirati 1500 ljudi.
– To je mali gradić koji plovi, u koji ulaze deseci obrtnika, vodoinstalateri, električari i moraju ga servisirati. Taj multiplikativni gospodarski učinak koji daje home port nam je najvažniji. U zadnjih 10 dana imamo već upite nekoliko ozbiljnih tvrtki za gradnju hotela. Treba nam 1.000 kreveta s pet zvjezdica, imamo interesante za Zračnu luku, žele biti dioničari, jer to home port generira, rekao je Longin.
Na prozivke da natječaj nije bilo transparentan odgovara objavom 25 dokumenata u oglasniku javne nabave, objavama u svim međunarodnim časopisima, trajanjem natječaja od tri mjeseca. No ono što je bio razlog sazivana konferencije je tvrdnja kako se cijelo ulaganje daje na raspolaganje ovoj tvrtki na 20 godina za samo 32 milijuna kuna.
Bazen luke, naime, ima 2,8 milijuna kvadrata, a predmet koncesije je 145 tisuća metara, što je četiri posto bazena Gaženice. Zgrada terminala ima 24 tisuće m2, a komercijalni prostori čine 937 m2 ili četiri posto zgrade terminala. U zgradu će useliti Lučka kapetanija, policija, sve prateće službe, a koncesionar ima obvezu održavanja cijele zgrade, što će ih na godišnjoj razini koštati 9 milijuna kuna. U tih 937 kvadrata ulaze i mjenjačnica, banka, pošta, trgovina, restoran, kafić, frizerski salon…
– Mi dajemo u koncesiju papir, dopuštenje za obavljanje djelatnosti, a sve druge djelatnosti koje su u koncesiji, kojih je u ovom trenutku 54, vezanih za privez bodova, opskrbu gorivom i slično, ostaju dosadašnjim koncesionarima. Mi govorimo o brojkama koje će narasti još toliko kad završimo ro-ro rampu za oko godinu dana. Ta koncesija nema nikakve veze s domaćim prometom. Ako je cijena niska, zašto se javio samo jedan ponuditelj? Da smo digli cijenu, bi li se itko javio? Tržište određuje je li cijena niska ili nije. Usto, njemačka razvojna banka KfW, koja je dala kredit čija je kamatna stopa u ovom trenutku 0,08 posto, uvjetovala je davanje djelatnosti u koncesiju, a i nema luke u svijetu kojom upravlja komunalno poduzeće, rekao je Longin.
Što se tiče samog koncesionara, to je najveći operater na svijetu, koji je u međuvremenu ušao i u vlasništvo venecijanske tvrtke koja je bila zainteresirana za Gaženicu. Upravlja lukama u Raveni, Cagliariju, La Valetti, Barceloni, Singapuri, Lisaboni, Havani…
– Imaju 9 milijuna putnika, a nama je cilj doseći u sljedećih 10-15 godina milijun putnika. Čim netko stupi ovdje imamo 4 eura, na taj način moramo razmišljati, zaključio je Longin.
Škifić je iznio brojke koje jamče značajno veću zaradu od same fiksne koncesije.
– Lučka uprava nije osnovana za obavljanje poslova, nego za razvijanje lučkog područja i uvjeta za ostale gospodarske subjekte. Ovo je samo jedna od 56 koncesija koju dajemo u natječaj, svaki ima fiksnu i varijabilni komponentu. Od tih koncesija u 2017. imali smo 5,8 milijuna kuna prihoda, a kad unesemo sve varijable iz natječaja ta će brojka biti značajno veća nakon uvođenja novog koncesionara. No naša intencija nije bila zarada na koncesiji, jer ni jedna ne može vratiti osnovno ulaganje u infrastrukturu, rekao je Škifić.
Iz ugovora je vidljivo kako se operater do 2021. obvezao praktički udvostručiti promet putnika – za liniju Zadar-Ancona najavili su 65 tisuća putnika (prošle godine 38 tisuća), broj putnika u tranzitu povećati sa 134 na 246 tisuća, uz 75 tisuća putnika u home portu. U slučaju da se obveze ne ispune, Lučka uprava ima pravo raskinuti ugovor. U promjenjivom dijelu koncesije, uz fiksnih 32 milijuna u 20 godina, ovo povećanje donosi 53 milijuna kuna, na razini 20 godina pristojbe donose još do 26 milijuna eura, a tu je još 28 zaposlenih, doprinosi, porez na dobit, PDV…
– Na razini 20 godina svi projicirani prihodi tako iznose 311 milijuna kuna. To neće omogućiti povratak kompletne investicije, ali takvi projekti imaju multiplikativni faktor na gospodarstvo, zaključio je Škifić, najavljujući novu konferenciju prilikom otvaranja terminala, koje očekuje krajem svibnja.