Kao i svake godine iz Općine Preko pišu pismo Agenciji za obalni linijski pomorski promet sa sjedištem u Splitu s pritužbama na neodgovarajuće trajekte na liniji Zadar – Preko. Ovaj put i s foto-dokazima.
Isto pismo je načelnik općine Jure Brižić uputio na znanje i županu Božidaru Longinu, Jadroliniji i Ministarstvu mora.
– Sve je isto kao lani kada smo dobili obećanja ravnateljice Agencije (Paula Vidović, op.a) kojoj upućujemo i otvoreno pismo, kazao nam je potpisnik Jure Brižić kada smo ga pitali zašto Agenciji, a ne Jadroliniji. Agencija daje koncesije brodarima pod određenim uvjetima i ona je ta koja od njih mora tražiti poštivanje ugovora, pojasnio je načelnik Preka.
Njegovo pismo objavljujemo u cijelosti:
PREDMET: Neadekvatnost trajekata na putničkoj trajektnoj liniji
Zadar (Gaženica) – Preko
Poštovana gđo. Vidović,
obraćamo Vam se zbog neadekvatnih trajekata koji prometuju na putničkoj trajektnoj liniji Zadar (Gaženica) – Preko, a koji stvaraju brojne probleme i neugodnosti što u konačnici uzrokuje opće nezadovoljstvo stanovnika i gostiju Općine Preko.
Prema podacima za 2018. godinu trajektna linija Zadar (Gaženica) – Preko treća je najprometnija na Jadranu s prevezenih 1.097.792 putnika i 356.783 vozila. Važnost ove linije iznimna je za otočno gospodarstvo i za razvoj turizma. Preseljenjem trajektne luke u Gaženicu trebao se riješiti problem velikih gužvi na trajektnom pristaništu i omogućiti putnicima što brži i sigurniji dolazak na otoke i sama infrastruktura u luci Gaženica zadovoljava sve standarde i kapacitete za prihvat velikih i modernih trajekata.
Međutim, mi se nažalost još uvijek vozimo starim i neadekvatnim trajektima kao što su „Sis” (izgrađen 1986. godine ) i „Vladimir Nazor” (izgrađen 1974. godine) koji su neprikladni u svakom pogledu te ne mogu nikako zadovoljiti potrebe jedne od najprometnijih linija na Jadranu.
Ponajprije nemaju dovoljne kapacitete za prihvat vozila i vrlo često se događaju situacije da putnici tj. vozila ostaju neukrcani pa ogorčeni otočani i turisti često ostaju u Gaženici čekati sljedeći bolji trajekt. To je prva slika koju turisti dožive kad krenu na otok i naravno da su nezadovoljni već na početku.
Ali to nije sve. Kad se ukrcaju u trajekt kao što su „Sis” i „Vladimir Nazor”, shvate da je situacija još gora i vjerojatno se požele vratiti kući istog trena. Navedeni trajekti su u vidno lošem stanju i potpuno neadekvatni. Stari su, oronuli, truli, hrđavi, prljavi i prašnjavi. U toliko su sramotnom stanju da se pitamo kako uopće imaju potrebne dozvole i ispunjavaju uvjete za prijevoz putnika. Namještaj u salonima je toliko star i prašnjav da ga je vjerojatno nemoguće i očistiti, na podu se nalazi stari, oštećeni, izlizani linoleum, zidovi su oštećeni i truli, okviri prozora su u raspadajućem stanju, WC-i su neprikladni za korištenje itd. Svojim izgledom ulijevaju putnicima određenu nesigurnost pa čak i strah prilikom plovidbe. Cjelokupni dojam trajekata je takav da se turisti pitaju kako je moguće da uopće plove, a i mi se pitamo zajedno s njima. Kao dokaz svemu ovome u prilogu dopisa dostavljamo Vam fotografije stanja trajekta „Sis” snimljene prije nekoliko dana na liniji Zadar (Gaženica) – Preko.
Na dosadašnjim sastancima već smo Vas upozoravali na stanje trajekata prilikom kojih ste prihvatili naše primjedbe, složili ste se s nama i obećali promjene, ali nažalost vidimo da se ne pridržavate rečenog i da kapacitete ne raspoređujete pravedno po cijelom Jadranu.
Smatramo da na linija Zadar (Gaženica) – Preko zbog prometa kojeg ostvaruje zaslužuje velike, moderne, brze i udobne trajekte koji će zadovoljiti i kapacitetom i kvalitetom jer putnicima treba omogućiti sigurnu, ugodnu i brzu vožnju do otoka.
Svim silama se borimo za boljitak otoka, za sprječavanje depopulacije, za napredak, izjednačavanje standarda i bolji život otočana. Poduzimaju se razne mjere na nacionalnoj i lokalnoj razini kako bi se osigurao daljnji razvoj otoka, razvitak otočnog gospodarstva i turizma te ostanak stanovništva na otoku.
Međutim, pitamo se želite li i Vi to isto ili nas želite unazaditi, onemogućiti razvoj, otežati život otočana i potaknuti iseljavanje. Zbog Vaših trajekata svakodnevno slušamo primjedbe stanovnika koji smatraju da smo zanemareni, da smo građani drugog reda i da smo manje vrijedni. Mislimo da su u pravu i u potpunosti se slažemo s njima jer Vaša neadekvatna i nepravedno raspoređena flota upravo to i dokazuje.
Ovim putem Vas molimo da preispitate sve mogućnosti i pronađete način da se ovi stari i neadekvatni trajekti zamijene boljim, modernijim i adekvatnijim trajektima na zadovoljstvo svih mještana i posjetitelja našega otoka.
Također Vas molimo, ne dozvolite da ovaj dopis bude samo još jedna u nizu prosvjednih nota i zahtjeva otočana te da ostane ležati na dnu ladice, već poduzmite konkretne korake i time pokažite stvarnu volju i želju za poticanjem razvoja hrvatskih otoka.
Ukoliko nemate volje, želje i sposobnosti za rješavanje krucijalnog problema nas otočana, bit ćemo primorani rješavati ga blokadom trajektnih luka u Gaženici i Preku u jeku turističke sezone.