Načelnik stožera 93. zrakoplovne baze Hrvatskog ratnog zrakoplovstva (HRZ), pukovnik Boris Panić, odgovarao je na konferenciji u Zemuniku na niz pitanja koja je otvorila današnja tragedija u kojoj su život izgubili Zadranin Marko Novković (1989.) i polaznik obuke Luka Jagatić (1995.) iz Peskovca kod Vrbovca.
– Nesreća se dogodila tijekom izvođenja leta prvog razdjela letačke obuke. Nažalost, let je završio tragično nakon otprilike pola sata od polijetanja. Avion ZLIN oznake 403 kupili smo 2007. godine, bio je siguran i pouzdan. Nikad dosad nismo imali slučajeve s bilo kakvim otkazivanjem kod tih aviona. Novković je bio vrlo iskusan pilot s 800 sati naleta, bio je član elitnog društva Krila Oluje što dovoljno govori o njegovim sposobnostima. Jagatić je već obavio prvi samostalni let, a letačka obuka nastavljena je dalje prema planu. Nadam se da će istraga rasvijetliti sve okolnosti jer mi piloti želimo znati što se dogodilo, poručio je Panić.
Zapovjednik Središta za obuku “Rudolf Perešin” brigadir Goran Huljev naglasio je kako je Jagatić bio izuzetan kadet.
– Završio je vojno inženjerstvo. Prošao je selekcijsko letenje od 10 sati te 1000 sati nastave teorijskog osposobljavanja. Sve navedene obuke odradio je s najvišim ocjenama, što govori da se radilo o izuzetnom kadetu, rekao je Huljev.
S obzirom na letačke sposobnosti stradalih pilota, novinare je zanimalo je li avion bio u kvaru.
– Nije točno da je avion bio u kvaru, bio je jučer na redovitom pregledu nakon kojeg je bio izvršen probni let, dakle bio je ispravan. Na svim našim avionima provode se redovita održavanje, odgovorio je Panić.
U rasvjetljavanju okolnosti nesreće pomogla bi crna kutija, ali ovaj je avion nažalost nema.
– On ima jedan uređaj koji bilježi parametre leta, ali oni su vrlo šturi. Avion u letu nije imao pratnju, nalazio se u samostalnoj zoni. Imao je 1361 sat naleta, što se u zrakoplovstvu smatra malim naletom. Kupljen je nov u Češkoj. Netočno je da se avioni krpaju drugim dijelovima aviona.
ZLIN nema izbacivo sjedište, ali mogućnost izlaska postoji, no ona je komplicirana.
– Piloti imaju padobrane, a procedura u nuždi se provodi tako da se izbacuje kabina, potom piloti razvezuju svoje veze i napuštaju avion, odnosno otvaraju padobran. Dakle, poprilično jedna komplicirana procedura, rekao je Panić.
Potvrdio je kako je bila riječ o letu s akrobacijama, a mogućnost prestanka rada motora, s obzirom na izjave očevidaca, rekao je kako ne može komentirati. Nije mogao komentirati niti probijanje visine.
– Svi letovi u zonama provode se na određenoj visini, koja je i za ovu vrstu vježbe propisana i vjerujem da su piloti bili na njoj. Razloge zbog kojih je došlo do probijanja visine ne mogu komentirati, rekao je Panić.
Sudeći po tome da još nije dovršena ni istraga pada Kiowe u siječnju, koja može trajati i do 18 mjeseci, odgovore na sva ova pitanja ožalošćeni će morati duže čekati.