Pred Zadarskom županijom brojne su investicije, prvenstveno u dva regionalna centra kompetentnosti: Medicinskoj školi Ante Kuzmanića i Strukovnoj školi Vice Vlatkovića koje su iz EU fondova do sada osigurale gotovo 140 milijuna kuna za brojne projekte kojima će se unaprijediti uvjeti školovanja. O tome, ali i drugim aktualnostima vezanim za školstvo, razgovarali smo s županijskim pročelnikom Upravnog odjela za obrazovanje, kulturu i šport Ivanom Šimunićem.
– U zadnjem natječaju koji je bio raspisan za ove dvije škole dobili smo dodatnih 70 milijuna kuna. Natječaj za regionalne centre kompetentnosti postavljen je tako da uključuje partnere iz gotovo cijele Hrvatske: Rijeke, Pule, Karlovca, Gospića, pa čak i Zagreba. Ono što se generira kao kvaliteta u sustavu obrazovanja biti će mobilno – sve ono što se napravi u Zadru dostupno je svima u Hrvatskoj i obrnuto. Novi model naziva Mreža, u kojem postoji obostrana komunikacija u tim kanalima, investicija je u premještaj Medicinske škole na novu adresu u blizini bolnice i nove Poliklinike gdje učenici moći obavljati svoju praksu. Strukovna škola Vice Vlatkovića bit će nadograđena novom automehatroničkom radionicom, a učenicima će u tom segmentu biti omogućena osposobljenost za zapošljavanje i rad odmah po završetku školovanja, pojasnio je pročelnik u eteru Radija 057.
U završenoj školskoj godini bili smo svjedoci potpuno novog načina rada – online nastave. Nova samo što nije počela…
– Postoje tri modela po kojima bi se nastava mogla odvijati početkom jeseni. Jedan je klasični model kakav je bio dosad, drugi model je cjelovita online nastava, a treći model je mješovit. Ono što smo novo čuli je da ta pravila primjene nastave neće vrijediti za cijelu Hrvatsku, već će ovisiti o pojedinačnoj epidemiološkoj slici odjela i potencijalnim žarištima. Koliko vidimo iz ovog što se do sada komuniciralo iz Ministarstva, nastava će krenuti normalno.
Koliki je broj upisanih učenika u osnovnim školama u odnosu na lani i postoji li veći interes za određenim strukovnim školama?
– Cjelovite podatke za osnovne škole još nemamo, a stižu nakon 20. kolovoza iz razloga još što nisu u potpunosti dovršeni upisi u 1. razrede. Naime, zdravstvena testiranja prvašića su prolongirana zbog dobro poznatog razloga – koronavirusa. Kod srednjih škola očekivano je velika navala na gimnazijske programe, ali ipak vidimo pomak kada pričamo o interesu za strukovne škole. I tako zadnje dvije do tri godine, iznio je Šimunić.
Hoće li se u ovoj godini nastaviti inkluzija za učenike s teškoćama i koliko će takvih korisnika biti?
– Potreba za pomoćnicima u nastavi je ista i nema velikih oscilacija. Radi se o stotinjak učenika u školama kojima je osnivač Zadarska županija. Uskoro će se objaviti Javni poziv svim pomoćnicima, ili onima koji to žele biti, da se prijave za tu ulogu u sljedećoj školskoj godini. Raspoređivat će se oni koji su do sad bili sa učenicima s kojima su dosad radili, a uvijek ima i novih ljudi, kojima je potrebna edukacija koju osigurava Županija. Najbolji benefit tog projekta je u tome što se učeniku omogućuje jednaku mogućnost obrazovanja unatoč teškoćama, a ujedno unutar razreda otvara više prostora za rad s ostalim učenicima.
Zadarska županija će i ove godine financirati kompletne troškove školovanja deficitarnih zanimanja?
– Da, kroz program poticanja upisa deficitarnih zanimanja Županija sufinancira udžbenike i prijevoz srednjoškolaca. Ove godine ima više upisanih bravara, stolara, vodoinstalatera, vozača i medicinskih sestara/tehničara… Koja su deficitarna zanimanja određuje nadležno tijelo prema potrebama i analitici poslodavaca i HZZ-u. Planira se analiza nakon koje će se pokrivati troškovi i za praktičnu nastavu.
Dobili smo novog/starog ministra znanosti i obrazovanja – Radovana Fuchsa?
Ministar Radovan poznat je kao diplomat i vrhunski čovjek koji se razumije u procese. Ima jasnu sliku o tome na koji način primjenjivati strategiju i komunicirati s dionicima u obrazovanju. Pri tome spominje i osnivače kao relevantan faktor u sustavu obrazovanja koji zasigurno mogu poboljšati uvjete i kvalitetu rada u školama.