Dolazak toplijeg vremena i povoljnijih vremenskih prilika izmamilo je na prometnice ljubitelje vožnje motocikala i mopeda.
Međutim, s povećanim sudjelovanjem u prometu, vozači mopeda i motocikala sudjeluju i u prometnim nesrećama. Prošle godine na zadarskim prometnicama u prometnim nesrećama smrtno je stradalo pet vozača na motociklima i mopedima, dok ih je 64 teže ili lakše ozlijeđeno.
Vozači i putnici tih vozila često su žrtve nesavjesnih vozača ostalih motornih vozila koji grubim kršenjem prometnih propisa ugrožavaju sigurnost svih sudionika u prometu. Međutim, često zbog svog neodgovornog ponašanja i grubog kršenja prometnih propisa i sami motociklisti sudjeluju u teškim prometnim nesrećama te, u sudarima s drugim vozilima, izlijetanjima s ceste ili naletima na objekte uz cestu, smrtno stradavaju ili zadobivaju teške tjelesne ozljede.
Temeljem odredbe članka 102. Zakona o sigurnosti prometa na cestama, propisano je da na motornim vozilima za vrijeme vožnje danju moraju biti upaljena dnevna ili kratka svjetla u razdoblju od 1. studenoga do 31. ožujka. Napominjemo, kako vozači mopeda i motocikala su dužni tijekom cijele godine danju imati upaljena kratka svjetla na vozilu. U slučaju nepoštivanja navedenih zakonskih odredbi, vozač će se kazniti novčanom kaznom od 300 kuna.
Najčešće greške vozača motocikala i mopeda zbog kojih stradavaju:
– kreću se neprilagođenom brzinom većom od dozvoljene,
– ne nose zaštitne kacige,
– kreću se površinama koje nisu namijenjene za tu vrstu vozila,
– precjenjuju svoje vozačke sposobnosti, dok u isto vrijeme podcjenjuju opasnosti u prometu,
– obavljaju pretjecanje ili obilaženje kolone vozila po dijelu kolnika za vozila iz suprotnog smjera kada to, prema prometnim znakovima, nije dopušteno ili je rizično uzimajući u obzir promet iz suprotnog smjera,
– provlače se između zaustavljenih kolona vozila,
– voze s neupaljenim svjetlima tijekom dana čime su, uzimajući u obzir ionako manju siluetu samog vozila i vozača u odnosu na druga vozila, još manje uočljivi u prometu za druge sudionike,
– upravljaju neregistriranim i tehnički neispravnim vozilima,
– upravljaju vozilima prije stjecanja prava (bez položenog vozačkog ispita),
– uklanjaju blokade na mopedima čime povećavaju krajnju brzinu vozila, koje je prema tvorničkim konstrukcijskim svojstvima namijenjeno za brzine do 45 km/h.
Najčešće greške vozača automobila u odnosu na motoriste:
– oduzimaju im prednost prolaska,
– prilikom prestrojavanja, pretjecanja ili skretanja vozila ne pridaju dovoljno pozornosti ovoj kategoriji vozača, tako da im se često nađu u tzv. „mrtvom kutu” bočnog ogledala,
skretanje ili prestrojavanje obavljaju neoprezno i bez pokazivača smjera,
– prilikom opisanih radnji često ne vode računa da su motocikli vozila koja, s obzirom na omjer masa/snaga, na kratkim dionicama mogu ostvariti jako velika ubrzanja.
Savjeti i preporuke za vozače mopeda i motocikala:
– prije vožnje očistite vizir, stavite zaštitnu kacigu i pravilno je zategnite,
uz zaštitnu kacigu koristite i drugu zaštitnu opremu (jakna, hlače, štitnici, čizme i rukavice),
– zbog ionako manje, a samim time i teže uočljive siluete na cesti, preporuka je nositi svjetliju odjeću i kacigu, „življih” boja, odnosno s reflektirajućim detaljima,
– provjerite tlak u gumama,
– upalite dnevno ili kratko svjetlo,
– ne upravljajte pod utjecajem alkohola ili droga,
– poštujte dopuštena ograničenja brzine,
– prilagodite brzinu vožnje uvjetima na cesti (stanju i karakteristikama ceste),
prilikom vožnje u skupini, vozite se u slijedu, jedan iza drugoga,
– izbjegavajte vožnju na dijelovima asfalta na kojima ima pijeska, ulja i sl., posebice u zavojima,
– prilikom vožnje kroz lijevi zavoj, odmaknite se od središnje crte (jer se vožnjom uz crtu i naginjanjem u zavoju glava vozača može nalaziti čak do 1 metar u prometnoj traci namijenjenoj za promet vozila iz suprotnog smjera),
– ne vozite slalom između vozila,
– kontrolirajte svoje ponašanje i strast za vožnju te ne ispitujte i ne dokazujte mogućnosti svog mopeda ili motocikla,
– predviđajte poteze vozača (drugih) automobila,
– vozite se na dovoljnoj udaljenosti od vozila ispred sebe
– vozite se sredinom prometnog traka (iznimka je situacija kretanja kolnikom koji ima samo jednu prometnu traku namijenjenu za promet vozila u jednom smjeru, kada se moped tada treba kretati što bliže desnom rubu kolnika),
– poduzmite i sve drugo što je u vašoj moći da budete sigurni u prometu.