Nakon pokretanja peticije kojom se traži njegova smjena, direktor Turističke zajednice grada Zadra Mario Paleka oglasio se otvorenim pismom javnosti Zadra.
Prenosimo ga u cijelosti:
Poštovani turistički djelatnici, hotelijeri, ugostitelji i trgovci, novinari i urednici zadarskih medija te svi građani grada Zadra,
iako ovo moje javno pismo slijedi nakon što je akcijom pod nazivom „Inicijative za Poluotok” pokrenuto potpisivanje peticije kojom se traži moja smjena, ono nije motivirano tom akcijom jer takva inicijativa spada u osnovna demokratska prava u našem društvu.
Druga je stvar koliko se, s obzirom na nadležnosti, takvom može akcijom postići ili što se odjednom kao moj krimen navode gradski problemi s kojima nemam nikakve veze: od problema parkinga i glasnih uličnih svirača pa do „umiranja Poluotoka”. Kao da sam ja kakvim dekretom naredio da se stanovi pretvore u turističke apartmane, a građani isele?
Uostalom, i sam zahtjev iz planirane peticije bi trebalo, da malo pomognem pokretačima, redefinirati: direktora Turističke zajednice na bira sam gradonačelnik nego Turističko vijeće od osam članova kojem je gradonačelnik predsjednik i ravnopravni član, i to ravnopravnim glasovanjem. Zašto moju smjenu tražiti samo od gradonačelnika kad je Zakonom propisano da za svoj rad odgovaram Turističkom vijeću i, naravno, njegovom predsjedniku? Moju, kao i smjenu svih drugih direktora turističkih zajednica može potaknuti bilo koji član vijeća i to samo zbog onih razloga koji su predviđeni Zakonom o turističkim zajednicama i promicanju hrvatskog turizma. (Druga je tema i nije za ovo pismo što ova „Inicijativa” pokazuje kako bi rado živjeli od turizma, ali bez turista.)
Jutros je započelo prikupljanje potpisa za smjenu Paleke
Ali taj Zakon treba i pročitati! Nepoznavanje to najvažnijeg zakonskog akta vezanog za rad turističkih zajednica i njihovih direktora, duboko sam u to uvjeren, glavni je razlog čestih javnih kritika kojima sam izložen, pogotovo od jednog dijela zadarske javnosti i novinara. A tek kad krenu komentari na društvenim mrežama nakon takvih tekstova, neargumentiranim kritikama i uvredama nema kraja. Ponekad mi se učini da su neprekinute serije napada i uvreda koje me prate od prvog radnog dana na mjestu direktora TZ Zadar kakva organizirana hajka, ali ne: kamen koji je jednom pokrenut s vrha brda ide slobodnim, nekontroliranim padom jer je stvorena percepcija, pogotovo u jednom dijelu utjecajnih zadarskih medija, da je Paleka neupitno odgovoran za sve što je loše u ovom gradu, a što je vezano za turizam. Od načina mog izbora, stranačke pripadnosti (na koju sam ponosan), fakulteta kojeg sam završio (iako nitko nikad nije provjerio koji je to fakultet Zakonom predviđen za ovo radno mjesto ili kakvog su obrazovanja direktori drugih turističkih zajednica), putovanja na koja sam (službeno, po opisu svog radnog mjesta) išao, do, evo sada, čak parkinga na Poluotoku.
Zamolio bih novinare i druge kritičare mog rada i mene osobno, da uzmu u ruke i pročitaju Zakon o turističkim zajednicama i promicanju hrvatskog turizma. Doznat će iz njega, recimo, i tko i kako bira direktore turističkih zajednica, što im je u opisu radnog mjesta, ali, recimo, i to da Turistička zajednica grada Zadra, kao ni jedna druga NE ŽIVI OD PRORAČUNSKIH PRIHODA I POREZA, već isključivo od boravišne pristojbe i turističke članarine svojih članova. Turističke zajednice, dakle, nisu javna poduzeća, još manje državna tijela niti tijela lokalno samouprave. Osnivači i članovi turističkih zajednica su prvenstveno one tvrtke i pojedinci koji su uključeni u turističku ponudu. Turističke zajednice ne osniva niti im je vlasnik Ministarstvo turizma, kako mi je to nedavno „objasnila” jedna novinarka, valjda duboko uvjerena da sam ja državni činovnik koji troši novce poreznih obveznika.
Preporučam i njima, pa i grupi „Inicijativa za Poluotoka”, da potraže i prouče i „Strategiju razvoja turizma grada Zadra za razdoblje 2016-2026.” godine koju nije napisao Mario Paleka već tim znanstvenika sa Sveučilišta u Zadru, a prihvatilo Gradsko vijeće grada Zadra koje i prvo odgovorno za njeno provođenje. Pokretačima peticije samo na znanje jer uporno ponavljaju da nešto što postoji – ne postoji.
Danas se više ne mogu ni sjetiti svih „kritičnih” tekstova kojima su nedostajali makar minimalni argumenti i poznavanje materije, ali je kruna tog serijala bio jedan od ovih posljednjih u kojem se jasno i nedvosmisleno, ne zna se doduše zašto, traži smjena Paleke i direktno, imenom i prezimenom, sugerira novi direktor. Kao da institut javnog natječaja ne postoji (kad me je već smijenio)!
Ma naravno da sam i ja griješio, griješim i griješit ću. Kao i svi. Neke svoje propuste i krive procjene mogu javno priznati, ali sigurno ne raznoraznim neupućenim pljuvačima iliti hejterima kako se to danas popularno zove. Niti ću raspravljati s onima koji od cijele materije jedino znaju da im nisam simpatičan.
Žao mi je što nitko ozbiljno ne razgovara koji je zaista zakonom definiran posao Turističke zajednice i njezinog direktora, a to je prvenstveno promidžba turizma destinacije te gospodarski interes pravnih i fizičkih osoba koje pružaju ugostiteljske usluge i usluge u turizmu ili neposredno povezane s turizmom. Ozbiljan razgovor o mojem radu i radu ureda Turističke zajednice grada Zadra može se voditi samo i isključivo u tom okviru te sam u tom kontekstu, naravno, uvijek spreman odgovarati na svaku argumentiranu kritiku. Također sam spreman razgovarati o onom što smo radili i što radimo u zadnje tri i pol godine od kad sam na ovom radnom mjestu, s tim da nemam namjeru opravdavati se pandemijom.
I na kraju, da bih bio konkretan, navest ću samo nekoliko realiziranih ili započetih aktivnosti koje je TZ grada Zadra ostvarila u posljednje tri i pol godine. Usudio bih se reći da je zadarski ured jedan od najaktivnijih ureda Turističkih zajednica u RH. Pokrenuli smo i konstantno organiziramo čitav niz događanja i aktivnosti putem kojih održavamo i podižemo vidljivost Zadra kao poželjne destinacije na izrazito kompetitivnom svjetskom, europskom i hrvatskom turističkom tržištu, primjerice od izvrsno organiziranog Adventa 2018. i 2019., pa čak i prošlogodišnjeg koji je odrađen u vrlo nezahvalnim epidemiološkim uvjetima. Potom su tu prepoznate gastro manifestacije Tuna, Sushi & Wine Festival, za koju smo dobili i nagradu Ministarstva Vanjskih poslova prijateljskog Japana, ali i novopokrenuti posezonski Meat Me Festival. Financijskom potporom, supportom i promidžbom sudjelujemo u ogromnom broju evenata lokalnih organizatora i tvrtki. Među rijetkim turističkim zajednicama osmislili smo i stvorili prepoznatljivu platformu Zadar Travel App za last minute booking privatnog smještaja, što je pomoglo besplatnom tržišnom plasmanu i prodaji kapaciteta mnogim lokalnim privatnim iznajmljivačima. Prije godinu dana osmislili smo novu destinacijsku brand komunikaciju, dizajn, web stranicu, set brošura, a na društvenim mrežama smo predvodnici u Hrvatskoj i s preko 100.000 followera treća najpraćenija stranica hrvatskih TZ-a na Facebooku. Po prvi put smo pokrenuli ozbiljno i osmišljeno brendiranje zadarske gastronomske i restoranske scene putem redovnih online blogova, koji će sad prerasti u tiskani gastro vodič. S iznajmljivačima direktno komuniciramo mjesečnim newsletterima, a prije godinu i pol smo po prvi puta u Upravno vijeće direktno uključili i predstavnika Udruge privatnih iznajmljivača pri HGK, što je podiglo razinu suradnje i komunikacije s tim važnim segmentom smještajne ponude. Zadar je prepoznat i dobio je nagradu kao najbolja nautička destinacija na Danima turizma 2020.-e godine. Nadalje, otvorili smo nove važne kanale promidžbe na mnogim europskim, ali i američkom tržištu, a za ovo ljeto u planu su velika i istaknuta događanja koja će sve to još više poboljšati. I za kraj, a što nije nevažno, unatoč pandemiji turistička kretanja su u 2020. i 2021. godini u Zadru bila puno bolja od hrvatskog prosjeka, a svi su izgledi da će i nadolazeća sezona biti na korist svim dionicima u turizmu našeg grada, što je uostalom jedan od najvažnijih ciljeva postojanja ureda Turističke zajednice.
Hvala na pažnji i strpljenju,
Mario Paleka, direktor Turističke zajednice grada Zadra