Liniju Zadar – Preko- Zadar Jadrolinija održava bez valjanog ugovora od kraja 2021. godine, a natječaj za brzobrodsku vezu je poništen. Potvrđeno je to u Agenciji za obalni linijski promet sa sjedištem u Splitu.
„Ugovor o obavljanju javnog prijevoza u linijskom obalnom pomorskom prometu na državnoj brodskoj liniji broj 409 Preko – (Ošljak) – Zadar i obratno koji je bio sklopljen između ove Agencije i brodara Jadrolinija istekao je dana 31. prosinca 2021. godine”, službeno je očitovanje na novinarski upit.
Državni brodar Jadrolinija tu je liniju s brodom Dora ugovorila od 1. siječnja 2019. godine na razdoblje od tri godine uz mogućnošću produljenja do 2030. godine. Dali su ponudu od 80,2 milijuna kuna koja je bila identična procijeni vrijednosti koju Država daje subvencijom. Ali samo ako brodar prije isteka ugovora ponudi brod koji je namjenski građen za tu liniju i mlađi od pet godina prije isteka trogodišnjeg razdoblja.
Brod Dora ne samo da je građen 1989. godine nego je često u kvaru pa je Jadrolinija i nedavno ubacila trajekt sv. Juraj iako se u njihovoj ponudi ne navodi kao jedan od zamjenskih brod, već su to Lara, Novalja i Balota.
Kako Jadrolinija odavno nema prinova u svojoj floti, tako je Agencija objavila pozivni natječaj kojem je rok produžen s tri dana i to nakon što je više brodara iskazalo svoje zanimanje za tu profitabilnu liniju. Među njima i TP line, nova brodarska kompanija za prijevoz putnika koju je osnovala Tankerska plovidba. Oni već imaju pet brodova, a šesti je u dolasku. Zajedno s još dva brodara – Mia tours i G&V line Iadera, Zadar ozbiljno konkurira monopolu Jadrolinije u brzobrodskom prometu.
Međutim, natječaj za privremeno obavljanje prijevoza na liniji 409 poništen je 21. travnja 2022. godine. Istog dana je putem sustava E- javne nabave RH odluka bez odgode dostavljena svim sudionicima natječaja, tj. brodarima koji su dali ponude, informacija je iz Agencije.
Iz Agencije, čija je ravnateljica Paula Vidović nisu dali jasno objašnjenje na poništenje natječaja, osim da se mora provesti po određenoj proceduri. To je izmijenjeni zakon o obalnom linijskom prijevozu, koji kako se kaže u očitovanju iz Agencije, nalaže „ispunjavanju uvjeta određenih procedura koje Agencija trenutno dodatno usklađuje u komunikaciji s Europskom komisijom”. Liniju i dalje održava brodar Jadrolinija, dodaje se u odgovoru Agencije.
Tko je subvencionira ako je linija već četiri mjeseca ilegalna, dodatno je pitanje ne samo za Agenciju koja je ranije trebala osigurati zakonito održavanje linije Zadar – Preko, već i za Brisel s kojim se pregovora za model financiranja.
Pitanje je i je li natječaj za liniju Pula – (Unije – Susak) – Mali Lošinj – (Ilovik – Silba) – Zadar i obratno napravljen prema novim zakonskim procedurama. Na taj natječaj javila su dva zadarska brodara što smo doznali otvaranjem ponuda krajem ožujka.
Odluku o tome tko će dobiti liniju donijet će se do konca svibnja 2022. godine, najavili su iz Agencije. Ploviti se mora, a procedura je očito prespora.