Agencija za obalni i linijski promet sa sjedištem u Splitu objavila je javni poziv za iskazivanje interesa brodara za održavanje linije Zadar – Preko bez subvencije Države.
Javni poziv za subvencioniranje linije, koju Jadrolinija od početka ove godine s brodom Dora ilegalno održava, već je poništen. Nije bio u skladu s izmjenom zakona o linijskom pomorskom prometu koji je donesen ove godine, obrazloženje je ravnateljice Agencije Paula Vidović uz najavu natječaja.
Umjesto javnog natječaja pojavio se javni poziv. Zakonskim izmjenama iz veljače ove godine, treba prvo utvrditi što je to državna linija, proizlazi iz članka 19. Zakona kojeg nam je proslijedila šefica Agencije. Državnu liniju uspostavlja odlukom Vlada RH na prijedlog Ministarstva mora prometa i infrastrukture. Odluka se može donijeti kada se provede javnog savjetovanje. Dio tog procesa u tri koraka je ispitivanje tržišta. A što ako se netko javi da bi održavao tu liniju po komercijalnim uvjetima, bez pomoći Države?
Ta mogućnost kao da ne postoji prema odgovoru iz Agencije.
“Objavom Poziva na iskazivanje interesa za obavljanje redovitog javnog pomorskog prijevoza na relaciji Zadar – Preko i obratno upravo se provodi drugi korak SNCM testa tj. analiza tržišta sa stajališta ponude. Tom analizom se mora utvrditi trenutačna i potencijalna ponuda bez intervencije Države, a kako bi se zadovoljili svi zakonski preduvjeti za uspostavu linije s obvezom javne usluge na toj liniji.
Jedna od najprometnijih linija Zadar – Preko time ispada pokusni kunić duge i kompleksne procedure, nametnute Uredbom Europske komisije.
Točnije sudskom praksom Suda Europske unije točnije Presudom Općeg suda od 1. ožujka 2017. godine SNCM protiv Europske komisije, objasnila je i taj dio upita ravnateljica Vidović, po struci diplomirana pravnica.
Međutim, nismo dobili odgovor kad će onda biti objavljen natječaj budući kako Dora od početka godine plovi bez ugovora. Pa je pitanje tko subvencionira plovidbu Jadrolinije na toj liniji, naravno, bez odgovora iz nadležne agencije.
Svi akteri priče o linijskom obalnom prometu na jednom mjestu
Pitanje je to za resorno Ministarstvo mora koje ima poseban odnos prema državnom brodaru i njegovom monopolu bez obzira na promjenu tržišnih uvjeta i regulativu EU. Za razliku od ostalih brodara koji su dijelili prostor poslovanja u pandemiji, Jadrolinija je krajem prošle godine dobila injekciju od 52 milijuna kuna.