Na Facebook stranici Trn u oku Zadar jedan se građanin požalio na zapušteno stanje zadarskog Željezničkog kolodvora. Nije to prvi put da se građani žale na isto, ali situacija se ne mijenja iz godine u godinu, dapače, sve je gore pa navedeno područje predstavlja i zdravstveni rizik. Još smo 2015. pisali o istom problemu uz slične fotografije. Iz HŽ-a su se svojedobno pravdali da su dio prostorija dali u najam, ali iz fotografija je jasno da se ne radi samo o prostorijama već i o samoj pruzi i okolišu uz prugu. Iz odjela za korporativne komunikacije HŽ infrastrukture dobili smo opširan odgovor koji se svodi na to da su krivi mladi koji vandaliziraju prostor, ali da radnici poduzimaju sve u okviru svojih mogućnosti, odnosno da „sami čiste i održavaju zelene površine”. Njihov odgovor prenosimo u cijelosti:
– Vandalizam je kao sve veći problem u društvu, nažalost, prisutan i nad javnom željezničkom imovinom te uzrokuje velik financijski trošak. Osim toga narušava ugled željeznice te umanjuje vrijednost željezničkih objekata. Poseban je problem to što se oštećivanjem, grafitiranjem ili krađom javne imovine narušavaju i funkcija javnog prostora i kvaliteta života stanovnika lokalne zajednice.
Problem devastacije javnoga prostora problem je cijeloga društva, a moguće je rješenje u uključivanju svih segmenata lokalne zajednice i društva u cjelini u edukaciju i prevenciju. U tome cilju HŽ Infrastruktura niz godina u osnovnim školama diljem Republike Hrvatske provodi preventivno-edukativnu akciju pod nazivom »Stvaraj, ne uništavaj«.
Prema statističkim podacima, počinitelji devastacije javnoga prostora najčešće su maloljetne osobe, adolescenti, i zato je akcija ponajprije namijenjena učenicima viših razreda osnovnih škola, odnosno učenicima sedmih i osmih razreda. Javni prostori poput željezničkih kolodvora i stajališta, vlakova, peronskih dizala, željezničkih piktograma ili urbane opreme u kolodvorima devastiraju se najčešće noću, i to grafitiranjem, mehaničkim oštećivanjem kolodvorske opreme ili onečišćenjem okoliša u željezničkome infrastrukturnom pojasu.
Akcijom „Stvaraj, ne uništavaj” HŽ Infrastruktura učenicima želi skrenuti pozornost na krajnji dojam zapuštenosti kolodvora, stajališta i vlakova te na činjenicu koliko je saniranje štete financijski zahtjevno. Kroz debatne interaktivne radionice nastoji se potaknuti učenička svijest o važnosti čuvanja zajedničke imovine, javnoga dobra od općega interesa, te ih se nastoji usmjeriti na društveno pozitivne aktivnosti kao mogući odgovor na učestali vandalizam.
Zadarski kolodvor drastičan je primjer uništavanja zajedničke nam imovine.
S obzirom na to da je kolodvor Zadar nezaposjednut nedjeljom, blagdanom i radnim danima nakon 15.00 sati, nesavjesni pojedinci vandaliziraju samu kolodvorsku zgradu. Razbijanje stakala, pisanje grafita, provale i krađe te paljevine prostorija, nažalost, često se događaju. Bacanje smeća po vanjskim i unutarnjim prostorima kolodvora posebno je izražen problem.
Radnici kolodvora Zadar samostalno, u okviru svojih mogućnosti, sami čiste cijelo kolodvorsko područje te održavaju zelene površine.
U proteklom periodu učestalo se interveniralo zamjenom razbijenih stakala i sanacijom unutarnjih prostorija nakon devastacija i požara. Veći zahvati na kolodvorskoj zgradi nisu bili u prioritetu održavanja jer su sredstva preusmjerena na održavanje zgrada oštećenih u potresima.
Ovim putem apeliramo na sve građane i korisnike željezničkih usluga da svojim ponašanjem pomognu u tome da imovina HŽ Infrastrukture, koja je ujedno imovina svih građana Republike Hrvatske, ostane očuvana kako bi bila na korist i zadovoljstvo svih putnika, zaključuju iz HŽ-a u svom odgovoru.
O tome kako je putovanje željenicom u Zadru izgledalo nekad pisali smo nedavno kada je Tehnički muzej Nikole Tesle prisjetio javnost da je putnike od Zadra do Zagreba vozio prvi aluminijski vlak. Iz Županije su još 2019. najavljivali veliki projekt modernizacije željenice i tom su prilikom kazali da projekt “kreće” i da ih “veseli jer projekt danas kreće nakon što je stao 2011. godine”. Taj se projekt već iduće godine nije spominjao.
Za kraj dodajmo da je putopisac Fran Weinwurm o Zadru i željeznici napisao 1906. godine.
-(…) Zadru namijenjen je još i lijep željeznički nacrt, koji je tobože već pred nekoliko desetišta [desetljeća] bio potvrđen. A, razumijeva se, to je zaista uvijek nešto za jedan glavni grad Dalmacije, ko što je Zadar. Pa možda u kojem budućem romanu Zadar u godini 2000, bit će valjda opisano i otvorenje te željezničke pruge u toj istoj godini. Nu, to je ipak samo roman. Njegov pisac opet zgoljni je dobromislić. (…) Trst, u prosincu 1906.” (Fran Weinwurm, Putopisne crtice iz Dalmacije, Tršćanski Lloyd, god. IV, br. 201 /Subota, 29. XII. 1906./, Trst, 1906, str. 3165).