Nakon procesa privatizacije u kojem je glavnu riječ imala politika, na gospodarskoj sceni Zadra dogodile su velike promjene u vlasničkim odnosima koje prate trag novca, odnosno kapitala. Povod je to za razgovor s Mariom Pavićem, predsjednikom Uprave Tankerske plovidbe koja je imala u tome glavnu ulogu. Prošle godine, zadarska brodarska kompanija imala je najveću dobit od 130,5 milijuna kuna u TOP 100 firmi sa sjedištem u Zadru.
U nepuna dva mjeseca Tankerska plovidba je povećala svoj vlasnički portfelj na 91.4% dionica Tankerske Next Generation i 24.53% dionica u Turisthotelu. Što je razlog tolike ekspanzije TP na tako malom tržištu kapitala?
Tankerska je povijesno značajne iznose ulagala uglavnom u dugotrajnu materijalnu imovinu odnosno brodove i utoliko ove investicije mogu zvučati neuobičajeno, međutim konstantno razmatramo ulaganja i u vlasničke udjele, odnosno dionice drugih kompanija. Kao posljedica ponuđenog na tržištu koincidiralo je da su se dogodile ove velike transakcije u relativno kratkom vremenskom roku.
Jeste li za TNG, kada ste je nudili ulagačima na Zagrebačkoj burzi, već tada imali u planu „vratiti dite materi”? TNG je u prvih 9 mjeseci ostvario odlične poslovne rezultate. Kakve planove imate za tu brodarsku kompaniju u odnosu na TP?
U samoj inicijalnoj javnoj ponudi 2015. godine nismo imali plan vraćanja dionica pod okrilje Tankerske plovidbe no kako su u godinama lošeg tržišta, na što se nadovezala i korona-kriza, apetiti investitora za daljnjim ulaganjem u brodarstvo padali tako se rađala ideja o otkupu dionica TNG-a. Pritom je bitan faktor bio i sporazum o zabrani konkurencije između Tankerske plovidbe i TNG-a temeljem kojeg Tankerska plovidba nije smjela ulagati u produkt tankere.
Daljnje planove za TNG detaljno smo komunicirali u ponudi za preuzimanje koja je objavljena prije nekoliko dana. Ukratko, TNG ostaje brodarsko dioničko društvo sa sjedištem u Zadru, a njegovo poslovanje će se nastaviti neizmijenjeno. Cilj Tankerske plovidbe je postizanje apsolutne korporativne kontrole u TNG-u na način da se, nakon ponude za preuzimanje pod uvjetom da za to budu ispunjene propisane pretpostavke, provede postupak prijenosa dionica manjinskih dioničara na Tankersku plovidbu sukladno Zakonu o preuzimanju dioničkih društava, a nakon toga da se provede i postupak povlačenja dionica sa burze.
Najveća vijest zadarskog gospodarstva je ulazak Tankerske plovidbe u vlasničku strukturu Turisthotela. Koji su motivi kupovine dionica turističke kuće s obzirom da to nije core biznis zadarskog brodara?
Prvenstveno i isključivo se radi o poslovnoj odluci gdje Tankerska plovidba želi oploditi svoje ulaganje, no istina je također da postoji i mala emocionalna komponenta obzirom na isprepletenu povijest ovih dviju tvrtki. Da se radilo o sličnoj turističkoj kompaniji na nekoj drugoj lokaciji vjerojatno je ne bi ni razmatrali.
Je li paket od 24.53 posto dioničkog udjela koji ne implicira obaveze prema ostalim dioničarima, prvi ili krajnji cilj provedene transakcije? Kako bi definirali preuzimanje dioničkog udjela Turisthotela prema javnosti a osobito ostalim dioničarima i zaposlenicima te firme i na kraju zadarskoj javnosti?
Prag od 25% nismo htjeli preći jer bi to impliciralo javnu ponudu tako da će određeni dioničari za koje znamo ili pretpostavljamo da su voljni prodati svoje dionice trebati ili potražiti alternativnog kupca ili pričekati našu eventualnu javnu ponudu u budućnosti, no o tome je preuranjeno razgovarati. Vaša pitanja su više nego na mjestu, no prije nego odgovore komuniciramo s javnošću pokušat ćemo sa suvlasnicima zajednički uskladiti način daljnjeg upravljanja kompanijom.
Tankerska i Turisthotel dvije su vodeće firme zadarskog gospodarstva. Kakva im se budućnost nudi s pozicije najvećeg pojedinačnog dioničara?
Nudi se svjetla budućnost i nadam se da nema razloga da bude drugačije. Iako nismo u istoj branši, svjetonazor i temeljne poslovne vrijednosti koje gajimo u Tankerskoj plovidbi nastojat ćemo preslikati i u Turisthotel. Pošten i predan timski rad, kultura dijaloga i dijeljenje informacija, upornost, pravilna preraspodjela vremena i resursa, iscrpnost pri donošenju odluka, nulta stopa tolerancije na korupciju te briga o svakoj potrošenoj i zarađenoj kuni ne mogu naškoditi ni jednoj kompaniji. Vjerujem da ćemo dijeliti iste vrijednosti.
Je li završen investicijski ciklus TP ili imate još planova?
Planovi uvijek postoje, vidjet ćemo koji će se ostvariti. Ideja ne manjka ni u kom pogledu.