Povodom obilježavanja Dana jedinstvenog europskog broja za hitne službe 112, iz Županijskog centra dostavili su informacije o tom besplatnom broju kao i prošlogodišnje brojke na nacionalnoj i lokalnoj razini.
Jedinstveni broj za hitne službe u Republici Hrvatskoj uveden je 11. veljače 2005. godine, kada je uspostavljen sustav centara 112 kojemu je osnovna zadaća prijem svih hitnih poziva na koji građani i strani turisti mogu dojaviti ugrožavanje ljudskih života, imovine ili okoliša.
Prema istraživanju Europske komisije, čak 89% ispitanika u Hrvatskoj je reklo da bi zvali broj 112 ako im je potrebna pomoć neke hitne službe. Prosjek Unije je 74%. Ti podaci pokazuju da je svjesnost hrvatskih građana o broju 112 znatno iznad prosjeka u Europskoj uniji.
Od uspostave broja do kraja prošle godine zabilježeno je preko 33,9 milijuna poziva na 112, od čega je njih nešto više od 16,8 milijuna ili 49,7% bilo namjenskih poziva. To su pozivi temeljem kojih su zatražene intervencije hitnih i drugih nadležnih službi te potencijalno operativnih snaga sustava civilne zaštite.
Brojka nenamjenskih i zlonamjernih poziva je u padu, što također govori o povećanju svjesnosti građana o namjeni broja 112. Naime, u prvih pet godina tog broja u ukupnom broju poziva njih čak 77% bilo je nenamjenskih i zlonamjernih, a što je u značajnoj mjeri otežavalo rad sustava 112. Za razliku od navedenog razdoblja, tijekom zadnjih 5 godina (od 2018. – 2022.) broj nenamjenskih i zlonamjernih poziva u strukturi ukupnog broja poziva na broj 112 pao je na 27%, odnosno na 21,1 % u 2022. godini.
Prošle godine dvadeset županijskih centara 112 u Hrvatskoj zaprimilo je ukupno 1.872.866 poziva od kojih je 1.439.261 bilo namjenskih. Zabilježeno je 554.363 događaja od kojih je 304.754 bilo medicinskih, 173.799 sigurnosnih, 40.905 složenih i 34.905 vatrogasnih.
U 2022. godini Županijski centar 112 Zadar zaprimio je ukupno 52.275 poziva od kojih je 32.988 bilo namjenskih. Evidentiran je 22.251 događaj od kojih je 10.908 bilo medicinskih, 8.880 sigurnosnih, 1.254 složenih i 1.209 vatrogasnih.
Inače, u Republici Hrvatskoj je moguće zatražiti pomoć na klasični način putem fiksnog ili pokretnog telefonskog uređaja, putem SMS-a ili telefaks poruke upućene na broj 112 te e-poziva (eCall), automatskog poziva na broj 112 iz vozila koja imaju ugrađen takav sustav. Mogućnost traženja pomoći slanjem SMS-a uvedena je u uporabu 2016. godine i namijenjena je prvenstveno gluhim i nagluhim osobama, osobama s poremećajem govora i osobama koje u trenutku pozivanja nisu u mogućnosti ostvariti govornu vezu. U tijeku su pripreme radi osiguranja pristupa broju 112 osobama s invaliditetom sukladno komunikacijskom uređaju kojim se iste koriste. Time će se najkasnije do sredine 2027. godine omogućiti osobama s invaliditetom jednaka mogućnost pristupa hitnim službama kao i drugim korisnicima.
„Daljnji napori u izgradnji sustava bit će usmjereni na unaprjeđivanje sposobnosti u praćenju i koordiniranju djelovanja hitnih službi i operativnih snaga sustava civilne zaštite kod nesreća i drugih izvanrednih situacija, a pogotovo u slučaju velikih nesreća ili katastrofa. Također, potrebno je stalno unaprjeđivanje tehničko – tehnološke osnove za rad centara 112 te kontinuirano osposobljavanje operatera u svim područjima od značaja za djelotvornost Sustava 112″, navodi se u priopćenju povodom obilježavanja Dana jedinstvenog europskog broja.