Linija Zadar – Preko vodeća po broju putnika na Jadranu postala je “zlatna koka” a putnici koji je stalno koriste izloženi su ping – pong loptanju. Da iznenađenjima nema kraja, potvrdila je objava Naših školja, internetskog glasila Općine Preko koju prenosimo u cijelosti na temu pojave talijanskog brodara na toj liniji bez natječaja kojeg je dužna provesti državna agencija sa sjedištem u Splitu.
“Bezbroj je situacija u kojima je ona stara Orwellova, napisana u jeku II. svjetskog rata, “Svi su jednaki, ali neki su jednakiji od drugih” aktualna i primjenjiva u mnogim prilikama.
Jedna od posljednjih događa se tu, ispred nas, na liniji Zadar – Preko, koju bi uskoro, prema rješenju koje je izdala Agencija za obalni linijski pomorski promet u Splitu, trebala preuzeti talijanska tvrtka CARONTE & TOURIST ISOLE MINORI S.p.A., registrirana u Messini na Siciliji.
Čemu upitnici iznad naših glava, reći će neki, živimo u 21. stoljeću, tržište je otvoreno i slobodno. Istina, ali na tom i takvom tržištu za dobivanje suglasnosti državne agencije potrebno je raspisati natječaj i zadovoljiti mnoge kriterije. U ovom slučaju to nije bilo potrebno, talijanski brodar “zadovoljio je kriterije bez natječaja” i sada će mirne duše vezati cimu u ljeti ionako natrpanoj maloj preškoj luci.
Za načelnika Općine Preko Juru Brižića, koji kao predstavnik jedinice lokalne samouprave u koji dolazi novi brodar nema pravo glasa, u pitanje se dovodi i funkcionalnost i kvaliteta putovanja, a ponajprije kvaliteta života na otoku i njegov razvoj.
– Smatramo da će se s dodatnim brodarom putovanje i prijevoz izrazito zakomplicirati i da će se stvoriti kaos i nered u luci te totalna pomutnja i zbrka među putnicima, kako turistima tako i stanovnicima otoka, kaže.
Jer u ljetnim se mjesecima ionako stvaraju velike gužve pri ukrcaju i iskrcaju, u luci je prometni kolaps, a što će tek biti kad budu plovila dva trajekta i brod.
Na koji način će se organizirati pristajanje trajekata? Kojim redoslijedom će se vozila ukrcavati u trajekt? U koju ukrcajnu traku će putnici stati s vozilom za koji trajekt? Koliko zbrke će biti prilikom snalaženja putnika?
– Dosadašnje jednostavno i uobičajeno putovanje s otoka u Zadar pretvorit će se u putovanje za koje će trebati plan puta: gdje kupiti kartu, koji trajekt, koji vez, koja ukrcajna traka …? Doći će do totalnog kolapsa prilikom ukrcaja i iskrcaja u luci i ne vidimo način kako bi se to moglo izvesti niti teoretski, a kamoli što će biti u praksi, mišljenja je Brižić.
Da stvar bude još gora, dodaje, dolazi nam star i neprikladan trajekt Ulisse iz 1978. godine, a jedva smo se riješili postojećih starih trajekata i izborili se za poboljšanje kvalitete prijevoza i povezanosti sa Zadrom. Ovime se opet očito vraćamo na staro.
– Postavlja se pitanje kako je moguće da se na državnu liniju dovodi dodatni brodar, još k tome strani i to bez natječaja, dok je naš državni brodar na tu istu liniju došao uredno putem provedenog natječaja. Zar je moguće da za državnog brodara vrijede jedna pravila, a za stranog druga? I kako je moguće da nisu doneseni pravilnici i podzakonski akti koji će to regulirati? Pitamo se i bi li neki hrvatski brodar na ovakav način mogao dobiti neku liniju u Italiji. Čiji su to interesi kad se ovako nešto dopušta i je li državna agencija istražila tvrtku CARONTE & TOURIST ISOLE MINORI S.p.A. kojoj u ruke daje drugu najprometniju liniju na Jadranu?, pita se prvi čovjek Općine Preko.
Jer, dodaje, ono što se javno može pronaći na Internetu o toj tvrtki i o njenim vlasnicima nije baš pozitivno, dapače, poprilično je upitno i sumnjivo.
– Uzimajući sve to u obzir, i način dolaska tvrtke CARONTE & TOURIST ISOLE MINORI S.p.A. na liniju Zadar-Preko, i kredibilitet tvrtke, i starost trajekta, i kaos koji će se dogoditi prilikom ukrcaja, a i činjenicu da su upravo poskupjele karte za trajektnu i brodsku liniju, što je dodatni minus, očito je da sa svime ovime idemo korak unatrag umjesto unaprijed. Povećanje broja putovanja na liniji Zadar – Preko i bolja povezanost s kopnom je u redu , ali nikako na ovakav način. Uvođenje starog trajekta te stvaranje kaosa i nereda u luci nikako nije definicija bolje kvalitete prijevoza, niti brige o otocima i njihovom razvoju. Upravo suprotno!, zaključuje Jure Brižić i najavljuje da će cijeli slučaj Općina Preko prijaviti europskim nadležnim tijelima.