„Može li se autobusom do Dugog otoka? A do Kornata? Može li se brodom do Nacionalnog parka Plitvice? Koja je ovo rijeka (za zadarski kanal)? Je li ovo (pokazujući na Ugljan) – Italija?”
Ovo je samo dio pitanja na koja su tijekom ljeta, uvijek sa smiješkom, odgovarale djelatnice Turističkog informativnog centra u Zadru, a smiješnih i zanimljivih situacija bilo je i drugim gradskim turističkim uredima, kao i u luci Gaženica pri iskrcaju gostiju s kruzera. No takve su situacije rijetke, a odgovori su nekad koncizni i kratki, a katkad bivaju dugi i po desetak minuta, ovisno o raspoloženju gostiju.
Taj prvi susret je jako bitan i često bude presudan u stvaranju dojma kojeg turisti dobiju u našem gradu, kaže nam voditeljica zadarskog TIC-a Ivana Kolega, koju smo zajedno s kolegicom Lucijom Grubić zatekli kako „kasnim pticama” u posezoni daju informacije o atrakcijama koje mogu najlakše obići u jednom poslijepodnevu.
Otkada je preselio u prostor palače Cedulin, TIC je epicentar turističkog informiranja u gradu, bilo da se radi o turistima ili iznajmljivačima. Ove godine su informatorice u srpnju pružile informacije preko 12 tisuća, a u kolovozu skoro 17 tisuća turista.
– To znači da smo ovdje svakog dana u srpnju imali oko 400, a u kolovozu 500 do 600 gostiju, bez virtualnog dijela u kojemu odgovaramo na poruke, mailove, telefonske pozive ili analiziramo podatke. Bili smo otvoreni svaki dan od 8 do 22 sata, a u onim najintenzivnijim satima radilo je po pet informatorica sa znanjem do pet svjetskih jezika, kaže Kolega.
Osim na pitanja poput onih s početka teksta, najčešće daju osnovne informacije ili pružaju pomoć ako se gosti izgube, ili ako su izgubili dokumente ili prtljagu. Dio posla obavlja se na terenu, pa tako studentice obično dočekuju goste s kruzera u Gaženici.
– Uz plan grada, kojeg će gotovo svaki turist uzeti, dijelimo i brošure kako bismo ih potaknuli na obilazak UNESCO-ve baštine ili degustiranje domaćih specijaliteta. Gastronomska i UNESCO brošura ove su godine novost u ponudi, rado se listaju i uzimaju. Također, u TIC-u su izloženi i suveniri iz gradskih muzeja kako bi stranci dobili ideju za originalni suvenir koji će ih u njihovim domovima podsjećati na boravak u Zadru. Od letaka i plakata tu je i onaj o odijevanju u gradskom središtu, kojim se goste poziva da izvan plaža ne hodaju u kupaćim kostimima ili bez odjeće, dodaje Kolega.
Osim na fizičkoj lokaciji na adresi Jurja Barakovića 5 na pola puta između Mosta i Narodnog trga, vrlo važna je i virtualna pozicija na platformi Google Maps pod nazivom „Tourist Information Zadar – Zadar City Tourist Board”. Dosad je svoj osvrt ostavilo gotovo pet stotina korisnika uz visoku ocjenu 4,5, a samo tijekom srpnja i kolovoza ove godine ostvareno je dva milijuna impresija i 100 000 klikova na lokaciju, što je čini jednom od najposjećenijih Google Maps pozicija u Zadru. Pritom je ostvareno 10.000 neposrednih interakcija s gostima, bilo telefonskih poziva ili pisanih upita gostiju putem direktnih poruka.
„Punom parom” su radili i ostali turistički uredi na području grada Zadra. U Diklu je tijekom srpnja i kolovoza informacije potražilo 900 gostiju i iznajmljivača, u Petrčanima oko 800, Molatu 700, a interesa je bilo čak i u manjim otočnim sredinama, Malom Ižu, Istu, Olibu…
– Čestitam svim djelatnicama u TIC-u koje su iznijele veliki obim posla u ovoj sezoni. To nije nešto što se može „odraditi” bez punog angažmana. Svakom gostu potrebno je posvetiti po nekoliko minuta, a evo i u posezoni posao se nastavlja s velikim brojem turista koji nam i dalje dolaze. Zahvalio bih na strpljenju i iznajmljivačima, koji su često u situaciji da moraju sačekati da gosti dobiju punu informaciju i tek onda dobiti ono po što su došli, kaže direktor Turističke zajednice grada Zadra Mario Paleka.