„Kad kiselina dođe, moja ljuštura ode…”, Zdravo more – mikroplastika, Na koji način grad Zadar pomaže da se ostvari san o klimatsko neutralnom gradu?, Geografija budućnosti, Kemija oko nas, Zemlja – naš dom, Fibonaccijev niz i spirale u prirodi, Energija iz prirode, Horizonti promjene: umjetničke refleksije o klimatskoj krizi… Sve su to teme koje su sinoć obađivane u Zadru na Europskoj noći istraživača.
Europska noć istraživača glavna je aktivnost projekta Reconnect science with the blue society – Blue-connect, koji za cilj ima predstaviti najnovija znanstvena otkrića na razumljiv i zabavan način, približiti istraživački rad javnosti i pokazati utjecaj znanosti na naš svakodnevni život. Nakon prošlogodišnjeg izdanja u Providurovoj palači, ove je godine izašla na zadarske trgove i ulice, u prostore Pomorskog simulatora i polupodmornice na zadarskoj rivi, ali i uselila u obnovljeni sveučilišni objekt u prostoru nekadašnje stare Tehničke škole.
Sveučilište u Zadru predstavilo je niz znanstvenih disciplina koje su zastupljene na ovoj obrazovnoj ustanovi, poput geografije koja se kao znanost postepeno prilagođava intenzivnim promjenama u svijetu i naglom napretku tehnologije. Geografija budućnosti, što jer bila jedna od tema ENI, zasnivat će se na interdisciplinarnom pristupu rješavanju kompleksnih problema i izazova, koristeći se pritom različitim geoprostornim tehnologijama iz sfere GIS-a i daljinskih istraživanja. Dostupnost velikih količina podataka, uz sofisticirane analitičke alate omogućit će geografima detaljnije proučavanje i razumijevanje našeg planeta. U sklopu ove aktivnosti demonstrirane su različite geoprostorne tehnologije koje omogućuju geografima obavljanje kompleksnih istraživačkih zadataka, s posebnim naglaskom na istraživanje područja koja su do sada bila teško dostupna, poput zabačenih dijelova našeg planeta, ili čak dijelova obližnjih planeta Sunčevog sustava.
Na izložbi “Horizonti promjene: umjetničke refleksije o klimatskoj krizi” okupljena su djela različitih umjetnika, studenata i učenika srednjih škola kojima se istražuje, interpretira i odražava izazove vezane uz klimatsku krizu. Izloženi radovi nastoje razumjeti i dočarati promjene okoliša, ali i najvažnije, istaknuti ulogu čovjeka u oblikovanju budućnosti našeg planeta. Naslov „Horizonti promjene” obilježava, s jedne strane, ozbiljnost i potencijal katastrofalnih ekoloških problema te, s druge strane, odgovornost umjetnosti da kroz kreativne interpretacije prenese kompleksnost, podigne svijest i potakne pozitivno djelovanje u adresiranju klimatske krize.
Najveselije i najprometnije bilo je tri povezana otvorena prostora – Trgu pet bunara, Trgu Petra Zoranića i Poljani Šime Budinića, koji su bili pretvoreni u učionicu i laboratorij na otvorenom. Za mlade i one starije bilo je pripremljeno puno zanimljivih eksperimenata, igara, radionica, kvizova, natjecanja i brojnih drugih aktivnosti.
Učenici osnovnih i srednjih škola prikazali su zanimljiva mjerenja, kemijske pokuse, matematičke formule, alternativne izvore energije, izazove koje nose klimatske promjene, a slijedili su ih oni najmlađi iz vrtića koji su na svoj način predstavili prirodne zakone. Udruga Robotic zaintrigirala je one s interesom u robotiku, koji su mogli testirati vožnju robotskih vozila na daljinsko upravljanje, a nešto stariji mogli su razgledati bespilotne letjelice, dronove svih vrsta pa čak i mali avion kojim prostor snima i analizira sveučilišni Centar za geoprostorne tehnologije. Na njihovom štandu bila je i prezentacija rada 3d printera.
Na Poljani Šime Budinića bio je postavljen Park znanosti, u kojem su djeca kroz igru mogla sudjelovati u eksperimentima s osnovnim fizikalnim zakonima o gibanju tijela ili svojstvima zvuka, pa su tako preko Zvučnih zrcala mogli provjeriti je li moguće razgovarati šaptom na većoj udaljenosti.
Bilo je živo i u nekadašnjoj Tehničkoj školi, gdje se uz pomoć mikroskopa i druge laboratorijske opreme mogli analizirati vodu, tlo, razmatrati ekološke izazove budućnosti ili se upoznavati s bogatom baštinom zadarskih glagoljaša.
Udruga Roboticpopularizirala je znanost radionicom “Kako učiti STEM”, kojoj je cilj osposobiti djecu kako da, samostalno ili u timovima, osmisle inovativna i kreativna rješenja za savladavanje različitih problema i izazova iz okruženja, pritom koristeći različite discipline i alate iz STEM područja, kao što su programiranje, robotika, lasersko graviranje, 3D modeliranje i printanje i sl.
– Ovom manifestacijom još jednom smo pokazali kako znanost i obrazovanje imaju veću vrijednost kad su spojeni te se njome povećava vrijednost i znanosti i obrazovanja. Ona je također pokazatelj da se može učiti u svim prostorima, u učionici ali i izvan učionice, da učiti mogu zajedno djeca i roditelji, komentirala je rektorica Sveučilišta u Zadru prof. dr. sc. Dijana Vican.