Potkraj prošle godine TZO Preko i Općina Preko kupile su guc pokojnog Šime Sorića, preškoga barkajola koji je godinama prevozio putnike na liniji Preko – Školjić, piše portal Naši školji.
Ovaj tjedan počela je obnova guca, a prema riječima Ivana Košte, direktora TZO Preko, plan je u cijelosti ga urediti kako bi mogao ponovno zaploviti na staroj liniji u u sezoni 2025. godine.
– Guc je u dosta lošem stanju tako da posla za našega majstora Damira Brižića ima puno. Dužine je 5,50 m, širine 1,70m i visine 0,95m. Sagrađen je 1959. godine u brodogradilištu u Zadru zajedno sa serijom guceva kojima zadarski barkajoli prevoze putnike na liniji Poluotok – Điga, dodaje Košta.
Podsjeća da ovakvih malih linija na Jadranu, a ni na Mediteranu, nema puno, ali su prava turistička atrakcija.
– U našem slučaju, predivan kanal između Školjića i Preka s vizurama otočića i Preka te kristalno more koje vidimo oko sebe zasigurno je područje koje turisti i posjetitelji najviše fotografiraju i po tome pamte destinaciju u kojoj su bili. Drago nam je da smo nakon barba Šime uspjeli organizirati da ta linija i dalje živi te nabaviti i održavati kaić koji trenutačno plovi. Cilj nam je sačuvati ovu liniju što autohtonijom na korist lokalnom stanovništvu i turizmu te kao svojevrstan brend i doživljaj koji dugo pamte svi koji su barem jednom plovili na toj kratkoj liniji, ističe Košta.
Osim u Hrvatskoj najpoznatijih zadarskih barkajola, po prijevozu lokalnog stanovništva i turista malim drvenim barkama mogu se pohvaliti Rab, Ika, Crikvenica i Opatija, koja je svojim barkajolima u Portiću ispod Umjetničkog paviljona Juraj Šporer podigla spomenik.
Najpoznatiji preški barkajol Šime Sorić, poznatiji kao barba Šime, umro je u srpnju 2020. u 89. godini. Bio je legenda cijelog otoka Ugljana, turisti su ga fotografirali, novinari o njemu i njegovu poslu pisali i snimali reportaže.
Znao je reći “Pržim se kao sveti Lovre, ali svejedno ne bih mijenjao ovaj posao za drugi. Veslali su stari ljudi, moj otac, stric, a i ja ću dok mogu”, kazao je nekoliko godina prije smrti.
Prvi preški barkajoli počeli su prevoziti putnike na 70 metara udaljen Školjić oko 1950. godine. Ubrzo im se pridružio i barba Šime te postao preška ikona, neodvojivi dio duše mjesta. I to ne samo kao simbol tradicije nego i turizma. Tko je jednom upoznao barba Šimu i s njim zaplovio prema Školjiću, pamtit će ga zauvijek jer je preški barkajol u onoj, za većinu nedostižnoj, bezvremenskoj kategoriji ljudi.
Nasreću, guc će nastaviti ploviti tamo gdje je stao 2020. godine i to, kako najavljuje Ivan Košta, najvjerojatnije pod imenom “Barba Šime”.