Zadar International Ports Oparations d.o.o., skraćeno ZIPO, u pet godina od kada su od Lučke uprave Zadar (LUZ) dobili koncesiju na putnički terminal u Gaženici dosegnuli su skoro dva milijuna eura gubitka.
Svoje poslovanje lani su završili s 219 tisuća eura minusa i to nakon što su imali do sada najveći prihod od 743 tisuće eura.
- Uz sve troškove koje smo pokrili, uključujući one za tehničko održavanje putničke zgrade od 100 tisuća eura, mi smo za stalnu koncesijsku naknadu (ugovorena na 1.6 milijuna kuna) morali tražiti novaca od glavnog ureda grupacije kojoj pripadamo Global Ports Holding (GPH), kazala je Rebeka V. Pevec glavna menadžerica ZIPO koji je iz prihoda ostvarenih u Gaženici uspio platio promjenjivi dio koncesijske naknade koju plaćaju LUZ-a u (u iznosu od 12 posto za pružanje osnovnih lučkih usluga te 6 za prateće gospodarske usluge). GPH, turska grupacija i jedan od najvećih lučkih operatera, osnovali su ZIPO i bili jedini kandidati za koncesiju u Gaženici.
I dobili su je na 20 godina od Lučke uprave Zadar. Bez obzira na loše financijske rezultate, vlasnici ZIPO ne odustaju od Gaženice.
Lani su imali rekordan broj putnika koji povećava i troškove, a iznos tarife se ne mijenja, što je jedan od razloga kojeg navodi generalna menadžerica. U protekle četiri godine, uspjeli su jednom podići iznos lučke pristojbe po putniku, uz odobrenje Upravnog vijeća kako stoji u koncesijskom ugovoru iz rujna 2018. godine
Prvu godinu poslovanja 2019. godine nisu ni naplaćivali pristojbu. Rebeka V. Pevec tek je došla u ZIPO polovicom te godine koja je bila uspješna po broju putnika.
Koncesionar uz sve to nije imao sreće s koncesijom jer nakon toga dolazi pandemijsko razdoblje koje je nagomilalo gubitke u poslovanju ZIPO-a.
Tek lani je bila prva, prava godina poslovanja i najmanji gubitak.
ZIPO ima dvoje, uskoro troje zaposlenih, doznajemo od Rebeke V. Pevec koja ističe kako oni koriste usluge vanjskog servisa i to uglavnom domaćih tvrtki. Među ostalim ZIPO snosi troškove i zaštitara zgrade u kojoj su smještene državne službe. Nitko od njih ne plaća zakup, tek svoje režije – to je bila državna politika za novu luku za koju se i dalje otplaćuje kredit.
Što bi bilo da je zgrada terminala veća od sadašnjih 14 tisuća kvadrata, kako je bilo predviđeno projektom Nikole Bašića? Tko bi plaćao režije i održavanje u tom mega – projektu. Terminal u sadašnjim gabaritima ionako djeluje prazno. Neki zakupci koji su bili u terminalu, otišli su uslijed pandemije, a novi usprkos mnogim pokušajima ZIPO-a i agencije koju su angažirali ne uspijeva, navodi generalna menadžerica.
U putničkom terminalu samo je agencija Jadrolinije i dva kafića za državne službenike i putnike. Cigarete i sendvič mogu se kupiti tek u CRODUX, danas Petrol benzinskoj trgovini s kafićem koji je također jedan od većih koncesionara Lučke uprave Zadar.
ZIPO počinje novu sezonu kruzera 30. ožujka, a očekuje se povećanje od 100 tisuća putnika u odnosu na prošlu sezonu. Brodovi za kružna putovanja plove polako pa tako i poslovanje ZIPO-a koji i dalje vodi pregovore da Gaženica postane home porte. Za tu igru nije potrebno samo dvoje već cijeli jedan krug na kojem, tako se čini, nitko osobito i ne radi, a niti ne spominje od lokalnih kojim su bila „puna usta Gaženice“.