Poduzetni umirovljeni general Ivan Čermak širi svoj biznis trgovanja i skladištenja naftnih derivata u industrijsko – lučkom dijelu Gaženice. Počeo je s tankovima Tankerkomerca, da bi u srpnju prošle godine od Zadarske županije dobio dozvolu za širenje na područje Kepola, a njegovo ulaganje prostire se i na postrojenja Sojare.
Nova ulaganja ovisit će i o završetku željezničke pruge Zadar – Knin, objavio je ovih dana Poslovni dnevnik. Ta najava o obnovi pruge koju je donio ministar Oleg Butković u listopadu 2023. godine kao svršen čin, bio je iznenađenje i za lokalne HDZ-ovce. Država, međutim, ima plan za koje ne pita ni Općinu Bibinje, u kojoj su očekivali da će se riješiti opasnosti i neugodnih mirisa iz starih tankova.
Istina kako Čermakova tvrtka Delta terminali planira uklanjanje 12 tankova, ali i gradnju četiri nova.
Sedam ih se modernizira kako bi se u njima skladištio bio-dizel, odnosno palmino ulje.
Bože Krce, direktor Kepol terminala još 2011. godine najavljivao je kako će Gaženica postati glavna luka za naftni biznis. Još uvijek aktivan Krce pohvalio se tada kako je Kepol prvi u Hrvatskoj koji ima objedinjene uvjet3 zaštite okoliša uz zahtjev za gradnju pogona za biodizela. Taj terminal otvorio bi 30 radnih mjesta, najavljivao je Krce.
Broj radnih mjesta na terminalu u Zadru ostao je isti, a ulaganje od 180 milijuna eura (Čermak je za 190 milijune eura prodao CRODUX slovenskom Petrolu), ovisit će naravno o željeznici, da bi se taj investicijski ciklus tehnološki zaokružio i postao isplativ za dvije tvrtke umirovljenog generala.
Uz Delta Terminali, tu je Delta-Oil International koji ima dozvolu HERA-e za trgovinu na veliko biogorivom, a lani im je ta državna agencija dala dozvolu za veletrgovinu naftnim derivatima.
Za planirani zahvat, Delta terminali su Zadarskoj županiji ponudili elaborat za zaštitu okoliša u rujnu 2022. godine.
U njemu, među ostalim, piše: Na predmetnoj građevini se skladišti 17.000 m³ biljnih ulja i FAME što predstavlja visoko požarno opterećenje, te se može dogoditi požar na spremničkom prostoru velikih razmjera koji nije moguće ugasiti mobilnom opremom.
Kako su Delta terminali u prvoj kategoriji ugroženosti od požara, od toga čega proizlazi da na lokaciji terminala treba biti prisutno 12 profesionalnih vatrogasaca ili 9 profesionalnih vatrogasaca i 11 pripadnika DVD, navodi se u izvještaju o sigurnosti kojeg je Ministarstvo gospodarstva nedavno objavilo. Čermakova tvrtka ima ugovor s JVP Zadar.
Delta terminali d.o.o. sklopio je u svibnju 2022. godine Ugovor o pružanju usluge prekrcaja naftnih derivata s Lukom Zadar d.d.
Operater Delta terminali d.o.o. obvezan je pridržavati se svih mjera zaštite od požara i zaštite od iznenadnog onečišćenja kopna i mora na lučkom području a posebno na gatu za prekrcaj tekućih tereta, ističe se u tom izvještaju. To je posljednji gat prema Bibinjama i nalazi se unutra lučkog područja za koji prvenstvenu koncesiju ima Luka Zadar d.d.
Oni su odgovorna za spajanje cjevovoda za prekrcaj tekućih tereta na relaciji brod-kopno / kopno-brod te nadzor i kontrolu prekrcaja. Također, Luka Zadar d.d. odgovorna je za provođenje mjera zaštite prilikom manipulacije opasnim tvarima u luci te za postavljanje plutajuće brane oko broda, napisano je u izvještaju o sigurnosti kao i to da se “ona visoke smrtnosti (crvena zona) prostire se u radijusu do 83 metara od izvora nesreće”.
Unutar zone domino efekta ne nalaze se spremnici u kojima se skladište opasne tvari. Zona obuhvaća infrastrukturu pretakališta vagon cisterni i željezničku prugu na kojoj se nesreće mogu naći vagoni sa opasnim tvarima, najopasniji je dio budućeg terminala prema izvještaju, kojeg je napravila Takoda d.o.o. ovlaštena tvrtka iz Rijeke, a na koje je Ministarstvo gospodarstva dalo suglasnost. Nju je 18. ožujka 2024. godine potpisao državni tajnik Mile Horvat. Dostavljena je i Državnom inspektoratu.