Pomorska zbirka pri Zavodu za povijesne znanosti HAZU dugo je već bez makete najpoznatijeg broda Petar Zoranić koji je izgorio u najvećoj tragediji zadarskog pomorstva koja se krajem 1960 godine dogodila u Bosporu. Na tankeru iz flote tadašnjeg tankera iz flote Jugotankera život je izgubio 21 pomorac. S obzirom na to da je došlo su sudara s grčkim tankerom, 53 života odnijela je ta pomorska nesreća u morskom prolazu.
Maketu je dao izraditi Ivan Paša, najveći direktor i osnivač zadarskog brodara, podsjetio nas je njegov “nasljednik”, umirovljeni direktor Stanko Banić preko koga smo indirektno i doznali kako je maketa oštećena. Tankerska plovidba je, prema riječima Banića, ustupila tu maketu za Pomorsku zbirku.
Oštećenje se dogodilo prilikom seljenje zbirke, potvrdio je upravitelj Zavoda, prof. dr. Tado Oršolić. Maketa Zoranića ostala je bez palubnog nadgrađa. Uz financijsku pomoć Tankerske plovidbe, sanirat će se oštećena maketa Zoranića. Preko Pomorskom muzeja u Splitu tražit će se stručna pomoć, kazao je upravitelj Zavoda, izražavajući uvjerenje da bi to moglo biti do kraja ove godine.
.Pomorska zbirka koja je nastala 1958. godine zalaganjem tadašnjeg direktora Instituta JAZU u Zadru Vjekoslava Maštrovića koji je bio i njen prvi voditelj.
Najteže je pronaći pravog brodmodelara, kazala nam je sadašnja voditeljica Marijana Dlačić.
Jedva smo uspjeli pronaći fotografiju makete, a nova voditeljica poslala nam je sliku Petra Zoranića koja je dio povijesnog materijala i zauzima posebno mjesto unutar Pomorske zbirke.
Tanker koji je dobio ima autora prvog hrvatskog romana Petra Zoranića nestao je nakon što dva mjeseca gorio u požaru na Bosporu. Njegovo ime dobio je fond iz kojeg su se pomagala obitelji stradali. Na godišnjicu havarije tankera, prijašnje uprave Tankerske polagala su vijenac u spomen na stradale na spomenik pomorcu kojeg su Zadru poslali naši iseljenici iz SAD-a.
Po Petru Zoranići nazvana je i zaklada u koju su položene sve dionice Tankerske plovidbe. Iako je pomorski običaj da se imena brodova ponavljaju, samo je je jedan bio i ostao Petar Zoranić čije je mjesto prazno u Pomorskoj zbirci.
Tanker je izgrađen u riječkom 3. maju, a tog 14. prosinca 1960. godine bilo je svega 108. dan plovidbe. Brodom je zapovijedao jedan od najiskusnijih i najuglednijih hrvatskih pomoraca, kap. Ante Sablić iz Kostrene, koji je upravo kroz Bospor prošao više od stotinu puta, zapisano je kao i činjenica da je grčki tanker bio kriv za tu najveću tragediju hrvatskog pomorstva.
Jedan od živućih svjedoka, lani je ispričao priču o Zoraniću za emisiju More na Hrvatskoj televiziji.