Zadarski arhitekt Darko Anton Franceschi uputio je otvoreno pismo “onima koji vode ovaj grad“, a razlog je gužva kojoj je svjedočio u petak u poslijepodnevnim satima na cesti Zadar – Petrčane.
– Zbog radova na famoznoj aglomeraciji početak kolone vozila bio je od deponije iznad Dikla do semafora nakon ljekarne u Kožinu. Prolazak samo ove dionice u dužini od cca 1.800m trajao je 55minuta.
Nakon otprilike 30min u koloni pod žarkim suncem pojavio se policajac na motoru iz pravca Zadra, zaustavio u hladu ispred gostionice u Kožinu nasuprot semafora. Njegova funkcija je izgleda bila da osigura kad se na semaforu upali crveno svjetlo i otpočne odbrojavanje nitko iz ‘zadarske’ kolone ne nastavi prema Ninu. Izgleda da je svrha policajca bila jedino da spriječi izbezumljene vozače da iskoriste odbrojavanje i nastave svojim putem nakon 55 minuta provedenih na čekanju (dok traje odbrojavanje, nakon upaljenog crvenog svjetla, za kolonu iz suprotnog smjera je još uvijek također upaljeno crveno svjetlo tj. vrijedi zabrana prolaza), pa se ovih nekoliko sekundi iskoristi za ‘šmugnuti’ uz opasnost naplate visoke kazne.
Očito ovako reguliranje prometa semaforima na ovoj državnoj cesti, jednoj od najprometnijih u županiji i preko zime, je problematično, a sad pred ljetnu sezonu je potpuno nezadovoljavajuće.
Semafor je baždaren na određeni vremenski raspon koji se ne mijenja ovisno o tome je li kolona iz Zadra 2km duga, a kolona iz Nina 200m. Zeleno svjetlo za prolaz traje jednako za obje kolone.
Pritom treba spomenuti da se na cijeloj dionici nakon 15:00 ne izvode nikakvi radovi, a i do 15:00 radi jedan stroj. Dio ceste na kojem su radovi završeni nasut je zemljom (ustvari to je rupa do rupe, pa se kod prolaza svakog vozila dižu oblaci prašine – otprilike kao da vozite reli u Sahari.)
Što je Grad Zadar na čelu s gradonačelnikom napravio ili kani napraviti u vezi ove situacije?
Osim kontinuiranih prepucavanja s izvođačem preko medija nismo svjedoci nikakvih pomaka na bolje, dapače, približavanjem ljetne sezone situacija je postala neizdrživa.
Kao investitor, Grad Zadar je bio i ostaje isključivo odgovoran za nastalu situaciju. Grad Zadar je morao inzistirati da izvođač napravi plan odvijanja prometa prije početka radova. Grad Zadar je morao inzistirati i uvjetovati osiguranje alternativnog rješenje odvijanja prometa ako se pokaže, kao što se pokazalo pogotovo zadnjih mjesec dana, da regulacija prometa semaforima na državnoj cesti (kojom prođe i 40.000 vozila dnevno) ne funkcionira.
Zbog čega odgovorni u Gradu Zadru nisu npr. inzistirali da se sav promet iz Zadra preusmjeri na Maziju – Ninske Stanove – farmu na Bokanjcu – Šepurine, te da u tu svrhu izvođač asfaltira nekoliko stotina metara bijele ceste kod farme? Taj put traje 20tak minuta, što je daleko kraće od 55minuta sjedenja u koloni na suncu. Na taj način promet bi se mogao odvijati i jednom pravcu preko Kožina za Zadar, preko Mazije u pravcu zapada, ili obrnuto.
Gdje na izlazu iz Zadra (ili na ulazu) postoji obavijest ili, još bolje, obaveza obilaznog pravca za sve koji idu u Nin i dalje. Na taj način za one koji idu u Petrčane i Kožino, a ne žele koristiti obilaznicu, kolone bi bile puno kraće. Tko je o tome mislio? Je li se netko iz Grada konzultirao s Prometnom policijom? Što oni svi skupa koje plaćamo rade?
Na kraju, je li netko u Gradu Zadru mislio na bolesne, hitne slučajeve, termine u bolnici, razne poslovne aktivnosti koje se obavljaju pogotovo pred sezonu, turiste neću ni spominjati? Koliko će njih odustati od odlaska u Zadar kad jednom dožive ovaj kaos na cesti?
Hoće li se onaj brod ambulanta, pompozno predstavljen za hitne slučajeve na otocima koristiti u slučaju potrebe i za sva mjesta uz obalu zapadno od grada na kojima ljeti boravi preko 60.000 stanovnika i gostiju?
Odgovorni svi, čekate li da se dogodi neki smrtni slučaj u koloni ili zbog kolone i već imate spremna opravdanja u tom slučaju?
Očito, rad na aglomeraciji je dugotrajan i neophodan, i svi smo zadovoljni da je konačno krenuo, ali i isto tako postoji i obaveza pronalaženja mogućih prometnih privremenih rješenja. To nije isključivo obaveza izvođača, već u prvom redu investitora i prometne policije koji su se trebali time pozabaviti na vrijeme, a ne sve prepustiti stihiji, pa kako bude, nadajući se da će sve proći bez problema.
Ovo se odnosi i na predstavnike Županije jer su direktno pogođeni i stanovnici i njihovi gosti izvan administrativnog područja Grada.
Izabrani ste i zaposleni da osigurate ne samo ulaganja u razvoj, već u prvom redu da poduzmete neophodno za normalno funkcioniranje stanovnika Zadra i okolice. Ili radite taj posao ili odstupite, poručio je Darko A. Franceschi.