Nedavno je u prilogu HTV-a predstavljen završetak druge faze izgradnje ribarske luke Vela Lamjana koja je napokon dočekana u Kalima kojima političari tepaju da su “najribarskije mjesto na svijetu”
Božidar Blaslov, Mate Lukin i Krsto Ivoš, sinovi ribarskih obitelji iz Kali govorili su o tome što im znači siguran vez i logistika u domaćoj ribarskoj luci. Iskrcaj se i dalje zbog prometne povezanosti radi u ribarskoj luci Gaženica. Ali ribar s iskustvom pacifičkog ribolova Milivoj Blaslov zna što znači kad se vrate s mora i ne moraju misliti što se može dogoditi s brodom ako nije zaštićen.
Nakon što je 2020. godine izgrađena prva faza EU projekta ribarske luke u Veloj Lamjani, u drugoj je napravljana ribarska suprastruktura. Izgrađen je hangar, upravna zgrada i prateći sadržaji za život ribarske luke i potrebe ribara. Čeka se uporabna dozvola pa će se valjda Lučka uprava Zadar pohvaliti s tim projektom kojeg nisu pratili kao što je to bilo u prvoj fazi.
Da se u Veloj Lamjani i dalje radi, otkriveno je preko portala Kali online, pa smo to objavili početkom 2023. godine.
Ali zato državni tajnik za more Josip Bilaver nije propustio priliku da se on pohvali s tim projektom koji je iz resora ministarstva poljoprivrede. Kao što je i sam izjavio slikajući se u Zadru za HTV prilog u emisije More, radi se o omotnici iz Ribarstva u iznosu od 5,3 milijuna eura. Ali sve je to HDZ i to bi trebali cijeniti kaljski ribari koji na ribarsku luku čekaju 20-ak godina od prvih najava iz Lučke uprave.
I ne bi je ni dočekali da nije Operativnog programa za ribarstvo koji daje 85 posto EU iznosa za gradnju ribarske infrastrukture. Samo još da ta ribarska luka dobij funkcionalnost u novim objektima kako se ne bi dogodilo kao u Gaženici. U tamošnjoj ribarskoj luci još nisu u upotrebi izgrađeni objekti ribarske luke koja služi samo za iskrcaj.
Lučka uprava je već jednom imala neuspjeli pokušaj pronalaska koncesionara za ribarsku luku u Gaženici, a krajem 2022. godine smo prenijeli najavu aktualnog ravnatelja LUZ-a kako će se tražiti koncesionar – od natječaj još nije na vidiku.
Ali zato jeste dogradnja jer EU milijuni čekaju nove projekte.
Javnost je početkom ove godine doznala kako su iz LUZ-a podnijeli zahtjev za dogradnju obalnog pojasa za 263,55 metara u smjeru Cromaris, a plitka obala morat će se produbiti. Iz Ministarstva gospodarstva i zaštite okoliša poručili su početkom ove godine kako im ne treba napraviti studiju utjecaja na okoliš. Dobili su rok od dvije godine za ishođenje dozvola u skladu s Urbanističkom planu uređenja trajektnog terminala Zadar kojeg je izradio D&Z kao i građevinski projekt za treću fazu dogradnje.