Žitelji Dugog otoka nezadovoljni su trajektom Sveti Duje koji povezuje Brbinj sa zadarskom lukom Gaženica te za četvrtak najavljuju prosjed kojim će spriječiti da pristane u luku i iskrca vozila.
Ova najava kulminacija je nezadovoljstva koja traje od prvog dana kada je plovilo uvedeno u liniju. Sveti Duje, naime, može ukrcati 117 vozila, ali ne smije ukrcati niti jedan kamion težine preko 10 tona po osovini. To onemogućava odvijanje gospodarskih aktivnosti na otoku pa su ovog puta odlučili otići do kraja.
– Sastanak sa direktorom Jadrolinije je u utorak te ako sastanak ne urodi plodom Vas molim da se skupimo i u četvrtak u 13.30 sati blokiramo luku Brbinj i ne dopustimo da trajekt pristane i iskrca vozila. Očekujemo vas u što većem broju da ne budemo kako oni oće, nego kako mi želimo – trajekt s dovoljnim kapacitetom i brzinom, što ovaj trajekt trenutačno nije, poručuju inicijatori prosvjeda.
Već sama najava kupnje trajekta izazvala je kontroverze u domaćoj pomorskoj javnosti. Jadrolinija navodi kako je riječ o plovilu izgrađenom 2017. godine, opremljenim caffe barom, dječjim kutkom, u potpunosti prilagođen osobama s invaliditetom, a bilo je predviđeno da plovi na splitskom plovnom području. O tome da će biti problema s plovilom odmah nakon najave kupnje pisao je Nacional, pri čemu je navedeno kako je GlykofilousaIV, kako se tada zvao, problematičan po mnogo čemu.
Izgrađen je 2017., dakle, relativno je nov, ali je prebačen u klasu indijskog registra brodova. Zašto je umjesto u registru međunarodno klasificiranih društava, u registru potpuno neuvjetnog i u svijetu pomorstva nepriznatog registra brodova, valjda zna samo Uprava Jadrolinije. Brod ne ispunjava zahtjeve za plovidbu u nacionalnim vodama Republike Hrvatske. Čak ni zahtjeve koje je Jadrolinija navela u natječaju. Naime, osim što brod ima samo polovicu od minimalnog broja toaleta za putnike, što je nedopustivo, otvorena konstrukcija broda odgovara uvjetima službe u zaštićenim vodama i lukama, ali ne i u morskom području ‘D’, kako je traženo u natječaju”, ističe stručnjak za pomorstvo i brodogradnju.
Nacionalne vode RH podijeljene su na morska područja „B“, „C“ i „D“, od kojih su područja „D“ najbliže kopnu i s najblažim zahtjevima. “Glykofilousa IV, koji inače plovi u Eleusinskom zaljevu, blizu Atene, i povezuje Salaminu s kopnom, na ruti malo dužoj od jedne nautičke milje, ne ispunjava ni te zahtjeve. Gdje će takav trajekt ploviti Jadranom i ponavlja li se priča s nesretnim trajektom Faros, vrlo sličnih karakteristika, uskoro ćemo vidjeti”, zaključio je Nacionalov sugovornik.
Takav škart, pokaže se uvijek na kraju, završi u hrvatskim vodama, po mogućnosti na zadarskom plovnom području.